بی‌سابقه‌ترین افزایش دستمزد کارگران‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌ویکم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنفس در مذاکرات وین» به بررسی مذاکرات وین نوشت: گذاشتن درخواست‌های دقیقه آخری روی میز مذاکرات همواره یکی از تاکتیک‌های کشورهای غربی بوده است. این اتفاق بار دیگر از سوی ایالات متحده رخ داده تا شاید بتواند امتیازات جدیدی از ایران دریافت کند. همزمان با این رویکرد نادرست از سوی آمریکا جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نیاز به وقفه در مذاکرات وین خبر داد؛ وقفه‌ای که طرف‌های مذاکره در نظر دارند بعد از آن روند را ادامه دهند. به همین منظور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان شب گذشته وین را به مقصد تهران ترک کرد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به وقفه در مذاکرات وین اعلام کرد: «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.»

وی ادامه داد: «دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود و هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نمی‌گذارد.» اما علت وقفه در مذاکرات چیست؟ علت این وقفه را می‌توان در لابه لای صحبت‌های مقامات کشورمان جست‌وجو کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تلفنی گفت‌وگو کردند.

بی‌سابقه‌ترین افزایش دستمزد کارگران‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بی‌سابقه‌ترین افزایش دستمزد کارگران‌» به بررسی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نوشت: در آخرین نشست شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران با افزایش ۴.۵۷ درصد همراه شد، بدین ترتیب در اولین سال از فعالیت دولت سیزدهم با رشد حداقل دستمزد نیروی کار تا حدودی معادلات به نفع نیروی کار تغییر کرد، البته برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به رشد هزینه دستمزد بنگاه‌ها و افزایش بیکاری و تورم در سال آتی نگرانی‌هایی دارند، اما در مقابل برخی از کارشناسان تورم ناشی از رشد هزینه نیروی کار را برای اقتصاد مثبت ارزیابی می‌کنند.

شورای‌عالی کار که همه ساله در هفته‌های پایانی سال در نشست شرکای اجتماعی، چون نماینده دولت، کارفرما و کارگران حداقل دستمزد میلیون‌ها کارگر را برای سال آتی تعیین می‌کند، تصمیم گرفت حداقل دستمزد میلیون‌ها کارگر را از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برای سال آتی افزایش دهد. همچنین این شورا مبلغ بن خواروبار کارگران را ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد و سایر سطوح مزدی نیز تا ۳۸ درصد افزایش یافت.

حداقل دستمزد کارگران یکی از مهمترین مؤلفه‌های تعیین‌کننده اقتصاد درگاه‌های بخش خصوصی، عمومی و نهادهای غیردولتی به شمار می‌رود. ۷.۱۰ میلیون کارگر بیمه‌شده مشمول قانون کار در کشور داریم که با خانواده‌های آن‌ها حدود ۴۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و بیش از ۷۵ درصد کارگران حداقل‌بگیر هستند که افزایش حداقل حقوق در زندگی آن‌ها تأثیر بسیاری دارد. نظر وزیر کار درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره مصوبه شورای عالی کار تأکید کرد درباره حداقل مزد ماهانه نمایندگان کارگری و کارفرمایی به توافق رسیدند: «حداقل دریافتی یک کارگر در سال آینده با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسیده است، این عدد برای سال جاری چهار میلیون و ۳۷۶ هزار تومان بود، یعنی ۷.۵۳ درصد این عدد افزایش داشته است.

بی‌سابقه‌ترین افزایش دستمزد کارگران‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اگر از پیشرفت هسته‌ای صرف‌نظر کنیم چند سال بعد باید دست دراز کنیم‌» به بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت: ایشان با تبریک اعیاد شعبانیه به خصوص نیمه‌شعبان، این عید سعید را روز شکوفایی آرزوهای تاریخی بشر برشمردند و با اشاره به عظمت معنوی ماه شعبان و مضامین عالی مناجات شعبانیه افزودند: امام خمینی (ره) به دعای کمیل و مناجات شعبانیه علاقه و انس بیشتری داشتند و امیدواریم خداوند، به همه ظرفیت روحی استفاده هرچه بیشتر از برکات این ماه را عنایت فرماید.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، مجلس خبرگان را دارای نقش‌آفرینی مهم در استحکام نظام اسلامی خواندند و افزودند: شرط تأثیرگذاری همه نهادهای قانونی از جمله مجلس خبرگان، عمل بر اساس وظایف و حدودی است که قانون اساسی برای آنها مشخص کرده است.

ایشان در همین زمینه افزودند: مجلس خبرگان باید ضوابط دقیق قانونی را در قبال کسی که اکنون در جایگاه رهبری است و کسی که بعدها با رأی نمایندگان همین مجلس به رهبری انتخاب می‌شود، اعمال کند. رهبر انقلاب سایر دستگاه‌ها از جمله دولت و مجلس را نیز موظف به عمل به ضوابط قانونی دانستند و گفتند: دولت باید از قوانین مجلس تبعیت کند و مجلس نیز مطلقاً در کار اجرا وارد نشود.

قدرت ملی برای هر کشوری حیاتی است حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، استحکام نظام را منجر به قدرت و قوت ملی دانستند و گفتند: قدرت ملی برای هر کشوری حیاتی است و هر ملتی اگر استقلال، سرافرازی، استفاده از منابع حیاتی بر مبنای اراده خود، و ایستادگی در مقابل خواست‌های دیگران را می‌خواهد، باید قوی باشد وگرنه در حال ضعف و ذلت و ترس، مدام نگران طمع‌ورزی بیگانگان خواهد بود.

بازوهای قدرت ملی رهبر انقلاب، قدرت ملی را امری مرکب و مجموعه‌ای به هم پیوسته خواندند و در بیان ارکان آن افزودند: «علم و فناوری» و «تفکر و اندیشه‌ورزی و آزاد فکری» جزو ارکان قوت ملی است و اگر آزاد فکری و پیشرفت فکری نباشد، علم و فناوری، راهگشا نیست. ایشان، «امنیت و قدرت دفاعی»، «اقتصاد و رفاه عمومی و آسودگی معیشتی مردم»، «قدرت سیاست‌ورزی و چانه‌زنی برای تأمین منافع ملی در عرصه منطقه و جهان»، «فرهنگ و سبک زندگی»، و «منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملت‌ها» را از دیگر بازوهای قدرت ملی خواندند و گفتند: جذب ملت‌ها برای هر کشور عمق راهبردی ایجاد می‌کند که بسیار مهم است.

بی‌سابقه‌ترین افزایش دستمزد کارگران‌

کد خبر 561159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.