۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۵
ابوظبی؛ زیر سایه پهپادهای یمنی

در حال حاضر ساخت پهپاد توسط یمن، جنگ هفت ساله سعودی‌ها را تغییر داده و این امر توازن قدرت را در جنگ میان سعودی‌ و یمنی به نفع یمنی‌ها تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انصارالله یمن طی هفت سال گذشته با تولید پهپادهای پیشرفته‏، موشک‌های میان‌برد و دوربرد و اداره جنگ علیه ثروتمندترین کشور منطقه یعنی امارات توانست قدرت نظامی خود را گسترش دهد و اکنون با موشک‌های بالستیکی نقاطی از امارات را هدف قرار می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین توانمندی انصارالله یمن این است که توانسته است اکثریت مردم را با سیاست‌های درست و منطقی خود همراه سازد و پایگاه مستحکم مردمی را ایجاد و زمینه‌های دفاعی را فراهم کند.

قدرت بازدارندگی یمن در مقایسه با سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و موشک‌های بالستیکی و پهپادهای رادارگریز تولیدی ارتش یمن می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در برابر عربستان و امارات باشد و در آینده موازنه نظامی و میدانی را به نفع ملت یمن تغییر دهد.

آنچه فراتر از درد و رنج مردم بی‌دفاع یمن به چشم می‌خورد، چهره ریاکارانه دولت‌های مدعی حقوق بشر است که تنها به دلیل سود بیشتر و منافع اقتصادی، هیزم به آتش رژیم جنایتکار عربستان سعودی می‌ریزند تا آتش جنگ را همواره روشن نگه دارند.

جنگ یمن و عربستان اکنون وارد هشتمین سال شده است. عربستان در طول این مدت ۳۵۰ میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده است. اکنون که جنایات مشترک عربستان و امارات علیه مردم بی‌دفاع یمن ادامه پیدا کرده طبیعی است که هدف بعدی ارتش و انصارالله پرتاب موشک به سمت تأسیسات اقتصادی امارت در دبی خواهد بود، زیرا سرمایه و صاحبان سرمایه بعد از حمله احتمالی ارتش یمن به تأسیسات اقتصادی دبی از امارات خارج خواهند شد.

برای بررسی جنگ میان امارات و یمن با مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل منطقه به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حملات هوایی امارات به یمن را بررسی کنید؟

در هفتمین سال تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی به کشور یمن ماحصل این تجاوزگری نتیجه‌ای جز شکست برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها نداشته است.

سعودی‌ها زمانی جنگ با یمن را آغاز کردند که در سوریه هم وارد کارزار سقوط دولت بشار اسد شده بودند و تلاش کردند با ایجاد جبهه جدید فشارهایی بر محور مقاومت در منطقه وارد کنند؛ از این‌رو یمن از دیرباز یکی از کشورهای پیشتاز در مبارزه با استعمار و ظلم بود.

با توجه به اینکه سعودی‌ها قبل از جنگ حدود شش بار به یمن حمله کرده بودند و به واسطه این‌که انقلابی هم صورت گرفته بود و با ترس از این‌که مبادا کشور استراتژیک یمن در اختیار یکی دیگر از زنجیره‌های محور مقاومت قرار بگیرد، اقدام به حمله به یمن و اشغال این کشور و دادن آن به دست جریانات یمنی همسو با عربستان کردند.

بعد از گذشت هفت سال سعودی‌ها به هیچ‌یک از اهداف و آرزوهای خود در یمن نرسیدند یعنی نتوانستند مشروعیت را به عبد ربه منصور الهادی برگردانند، زیرا وی از کشور یمن فرار کرده بود.

همچنین در حوزه نظامی توفیقاتی حاصل نکردند بلکه عمق استراتژیک سعودی‌ها هم در دسترس پهپادها و موشک‌های بالستیک انقلابیون یمنی تحت عنوان جنبش انصارالله یمن قرار گرفت.

ائتلاف اولیه که سعودی‌ها تشکیل داده بودند شامل ۴۵ کشور اسلامی بود و سعودی‌ها مدعی بودند این جنگ، جنگ اسلامی علیه غیراسلامی است؛ از این‌رو با وعده برخی از کشورها را با ائتلاف خود همراه کردند تا بتوانند از عهده جنبش انصارالله یمن بربیایند.

اما بعد از هفت سال ائتلافی با آن گستردگی وجود نداشت و ادعا می‌کردند کشورهای آفریقایی مانند سودان و مالزی و پاکستان را وارد این کارزار کرده‌اند اما پس از گذشت هفت سال خبری از آن ائتلاف نیست و حتی ائتلاف نصف و نیمه امارات سعودی هم در صحنه میدان واقعیت ندارد و تنها سعودی‌ها در این جنگ حضور دارند زیرا رفته رفته کشورهای متحد متوجه ضعف و ناتوانی سعودی‌ها در پیش بردن اهداف جنگ شده و صحنه را خالی کردند.

در همه پرونده‌ها از جمله سوریه، عراق، لبنان و فلسطین، سعودی‌ها با شکست مواجه شده و در شرایط بسیار ضعیفی قرار گرفتند، اکنون پرونده یمن هم به این ناتوانی سعودی‌ها اضافه شده است.

آیا اکنون عربستان در وضعیت شکننده‌ای به سر می‌برد؟

عربستان مدعی رهبری دنیای اسلام به واسطه وجود دو مکان مقدس از جمله مکه و مدینه است و ادعا می‌کند به لحاظ اقتصادی از متمول‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید همچنین علی‌رغم حمایت دیپلماتیکی کشورهای غربی اما به تنهایی در میدان نبرد با یمن قرار گرفته و نه تنها توفیقاتی به دست نیاورده بلکه در موقعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.

زمانی که محمد بن سلمان در رأس قدرت در عربستان قرار گرفت، تمام مخالفان و معارضان خود را به نوعی سرکوب کرد که نمونه آن جمال خاشقچی بود که جزو مخالفان رسانه‌ای بن سلمان بود. همچنین شاهزاده‌های سعودی هریک به بهانه فساد اقتصادی و مالی در زندان هستند و در این شرایط بن سلمان قدرت را به دست گرفته و از سوی کشورهای غربی و سازمان‌های حقوق بشر هم مورد شماتت و انتقاد قرار گرفته است.

در همه حوزه‌ها سعودی‌ها وضعیت شکننده‌ای دارند و آبروی سعودی‌ها رفته است؛ از این‌رو با حملات به مناطق مختلف یمن به دنبال آن هستند که تکلیف خود را پس از هفت سال در یمن روشن کنند که هنوز نتوانستند در صحنه نظامی با جنبش انصارالله توفیقاتی را حاصل کنند.

اکنون تمام حملات سعودی‌ها به مناطق مسکونی یمن است، همان اقدامی که صدام در دوره جنگ تحمیلی ایران انجام داد؛ یعنی حملات و تجاوز نظامی به بخش‌های مسکونی تا مردم را علیه جنبش انصارالله یمن تحریک کند و مردم شورش کنند. سعودی‌ها دیگر امیدی به این‌که در صحنه برابر نظامی جنبش انصارالله را شکست بدهند، ندارند.

تنها راه موجود برای امارات محدودسازی اماکن مسکونی در یمن است تا از این طریق مردم را تحریک کند و به اعمال فشار علیه جنبش انصارالله بپردازند تا در صحنه نبرد کوتاه بیایند. معتقدم این روزها سعودی‌ها بیش از اینکه بخواهند صحنه برابر نبرد را هدایت کنند، دست و پا می‌زنند.

آیا با ادامه حملات، یمن تأسیسات استراتژیک اقتصادی امارات را هدف قرار خواهد داد؟

اماراتی‌ها دو سال پیش که یک سند نانوشته با انصارالله یمن امضا کردند و به توافق رسیدند، متعهد شدند که از ائتلاف سعودی خارج شوند و دخالتی در حوزه نظامی یمن نداشته باشند و حملات نظامی جنبش انصارالله یمن به امارات متوقف شود.

تمام آنچه امروزه امارات به لحاظ اقتصادی به دست آورده است مدیون سرمایه‌گذاری‌های خارجی است؛ از این‌رو سرمایه گذاری خارجی می‌تواند بستر امنیت را برای هر کشوری فراهم کند.

بعد از این‌که انصارالله یمن اعلام کرد که در صورت تداوم جنگ تأسیسات اقتصادی امارات از جمله برج العرب را هدف قرار خواهد داد، اماراتی‌ها در حوزه نظامی و صحنه نبرد عقب‌نشینی کردند، اما بعد از مدتی با دخالت برخی از کشورهای غربی اماراتی‌ها به نبرد با یمن پرداختند.

زمانی که استان استراتژیک مارب در آستانه آزادسازی توسط انصارالله یمن قرار گرفت، اماراتی‌ها با حجمی گسترده از نیرو به کمک سعودی‌ها شتافتند و بخشی از مناطقی که انصارالله تصرف کرده بود را باز پس گرفتند و همین امر باعث شد تا انصارالله یمن هشداری به اماراتی‌ها مبنی بر اینکه اگر مجدد به یمن ورود کنند، آن‌ها هم مناطق حساس امارات را هدف قرار می‌دهند، بدهند.

در این راستا امارات به هشدار یمن اعتنایی نکرد و یمن حملات پهپادی وسیعی را در اماکن حیاتی شهر ابوظبی و نیز فرودگاه دبی انجام داد و این اواخر هم تهدید کرده که برج‌الخلیفه را هدف قرار خواهد داد و به شرکت‌های مستقر در این برج هشدار داده است.

یمنی‌ها نشان دادند که برای حمله به امارات و تأسیسات اقتصادی آن‌ها تعارف ندارند زیرا تحت شدیدترین حملات جنگنده‌های سعودی قرار داشتند و طبیعی است که برای حمایت و دفاع از مردم خود به هشدارها عمل کنند، این موضوع به ویژه برای امارات سخت و گران تمام خواهد شد، زیرا امنیت سرمایه‌گذاری خود را از دست خواهد داد.

چنانچه سرمایه‌گذاری خارجی در امارات صورت نگیرد قطعاً با شکست مواجه خواهند شد.

آیا یمن قدرت نظامی کافی برای مقابله با امارات را دارد؟

یمن در سال‌های آغازین جنگ با امارات جز اسلحه کلاشینکف سلاح دیگری در اختیار نداشت اما در زمانی که در محاصره بود به پیشرفت نظامی رسید و سلاح‌های مدرن از جمله پهپاد و موشک‌های بالستیک توسط دانشمندان یمن ساخته شد.

یمن در تناسب با امکانات نظامی عربستان سعودی در موقعیت ضعیفی قرار داشت اما بدون این‌که به امکانات کم خود توجه کند به سمت نوآوری در صحنه جنگ رفت و آنچه اکنون جنگ هفت ساله سعودی‌ها را تغییر داده است موضوع پهپادهای یمن است، که این امر توازن قدرت را در جنگ میان سعودی‌ها و یمنی‌ها به نفع یمنی‌ها تغییر داده است.

اکنون یمن این توان را دارد که به هشدارها و تهدیدهایی که به امارت داده است، عمل کند.

کد خبر 561135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.