مراقب آرایشگاه‌های زیرزمینی باشید

تعرفه‌های نجومی، نصب‌نکردنِ قیمت خدمات در محل، ارائه خدمات باکیفیت پایین و لوازم بی‌کیفیت، تخصص‌نداشتن، تبلیغ خلاف واقع و انجام مداخلات پزشکی در برخی سالن‌های خدمات زیبایی در روزهای پایانی سال گلایه‌ مشتریان را از این صنف افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از دو سال تعطیلی‌های موقت، محدودیت‌ها و دوره‌های قرنطینه کرونا، رونق به بازار خدمات شب عید بازگشته است. سالن‌های خدمات زیبایی نیز این روزها دوباره به دوران اوج فعالیت سالانه خود برگشته‌اند و در روزهای پایان سال، بازار آرایشگاه‌های زنانه حسابی داغ است. آرایشگرها از مدت‌ها قبل به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که باید از قبل نوبت بگیرند؛ اما با این حال شیفت‌های کاری طولانی‌تر از هر سال است.

آمار آرایشگران بدون مجوز نیز چندین برابر مجازها است. فعالیت گسترده این همه آرایشگر غیرمجاز، آرایشگاه‌های زنانه را به یک مولتی‌بیزینس یا فعالیت‌های اقتصادی چندگانه تبدیل کرده است. حالا آن‌ها علاوه بر خدمات زیبایی و گریم به امور دیگری هم می‌پردازند و گه‌گاه به فعالیت‌های تخصصی پزشکان پوست و مو نیز سرک می‌کشند!

آرایشگرهای زنانه یکی از اصنافی هستند که در بازار پایان سال کسب‌وکارشان حسابی سکه است. برخی از آن‌ها با صفحه‌های اینستاگرامی و تصاویری که اغلب نتیجه کار خودشان نیست در حال جذب مشتری هستند! اگرچه اتحادیه آرایشگران زنانه برای آن‌ها نرخ‌های مصوبی تعیین می‌کند، اما کنترل این بازار آن‌قدر دشوار شده است که نرخ‌های آرایشگرهای زنانه با قیمت‌های مصوب اتحادیه، فاصله قابل توجهی دارد.

با وجود همه این موارد اکرم محسنی؛ رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنان شهرستان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیش‌بینی می‌کند با ابلاغ تعرفه‌های تأیید شده اتاق اصناف و اتحادیه و انجام بازرسی‌ها، امسال شکایت مشتریان از دریافت تعرفه‌های نجومی و تخلفاتی مانند مداخلات پزشکی در آن‌ها به کمترین میزان برسد. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آیا خدمات آرایشگران تعرفه‌ای هم دارد و تعرفه‌ها نسبت به گذشته تغییری داشته است؟

چهار سال بود که نرخنامه‌ای نداشتیم؛ برای همین آنالیز نرخ‌ها از سوی اتحادیه به اتاق اصناف ارائه می‌شد و پس از انجام کارشناسی مورد تأیید سازمان صنعت و معدن قرار می‌گرفت. یکی دو ماه است که نرخنامه‌ها در اختیار سالن‌های خدمات زیبایی قرار گرفته است و سالن‌ها موظف هستند طبق تعرفه رفتار کنند؛ در غیر این صورت هرگونه شکایتی درباره گران‌فروشی یا رعایت نشدن تعرفه خدمات به اتحادیه برسد، با متخلفان برخورد می‌شود.

البته به جز برخی موارد مانند کار با مواد، تعیین نرخ این خدمات به شکل توافقی انجام می‌شود؛ چون موادی که هر آرایشگر برای رنگ مو و سایر موارد استفاده می‌کند، متفاوت است، یکی جنس ایرانی استفاده می‌کند و دیگری از محصولات خارجی، یا حجم مو متفاوت است؛ به همین دلیل نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن گذاشت. تنها در همین مورد است که تعرفه ثابتی وجود ندارد و به شکل توافقی بین مشتری و آرایشگر انجام می‌شود، ولی پیش از انجام کار باید نرخ همه خدمات به مشتری ارائه شود. تمام خدمات دیگر از جمله کوتاهی، عروس، ناخن و پاکسازی پوست تعرفه مشخص دارد و باید آرایشگران آن را رعایت کنند.

تعرفه خدمات پرکاربرد در این روزها به آرایشگران اعلام می‌شود؟

نرخ‌ها به سالن‌داران اعلام شده است. یک کانال در فضای مجازی تشکیل شده که همه اعضای زیرمجموعه اتحادیه، عضو آن هستند و از همین طریق نرخ‌ها را به اعضا اطلاع‌رسانی می‌کنیم. همچنین بازرسان اتحادیه هر روز به سالن‌های دارای جواز کسب در گوشه و کنار اصفهان سر می‌زنند و نرخنامه‌های مصوب را در اختیار سالن‌داران قرار می‌دهند. بنابراین همه اعضای اتحادیه از این موضوع اطلاع دارند که اکنون نرخی وجود دارد که باید رعایت کنند. به همه این‌ها، مشکل اساسی مردم این است که به سالن‌های خدمات زیبایی فاقد پروانه مراجعه می‌کنند و آن‌ها هر قیمتی که بخواهند از مشتریان دریافت می‌کنند! بعد از این اتفاق، مشتریان به اتحادیه مراجعه می‌کنند که چرا فلان آرایشگر از ما این قیمت نجومی را دریافت کرده است؛ درحالی‌که اگر سالنی دارای جواز کسب از اتحادیه باشد، صددرصد از تعرفه‌ها خبر دارد و تا اندازه زیادی اصول را نیز رعایت می‌کند؛ بنابراین مردم باید آگاه باشند که هرگز به جایی که فاقد پروانه است نروند، چون روند بررسی و برخورد با آرایشگرانی که جواز کسب دارند بسیار سریع‌تر خواهد بود.

چه تعداد سالن‌های خدمات زیبایی مجاز فعالیت دارند و آمار تخلفات چگونه است؟

بیش از سه هزار سالن زیبایی جوازدار و تعدادی هم در دست اقدام داریم که همه این‌ها در حال تحویل گرفتن تعرفه و موظف به رعایت آن هستند. از زمانی که تا حدودی وضعیت اقتصادی مردم ضعیف و قدرت مالی زنان کمتر شده، مراجعه به بخش شکایات اتحادیه نیز بسیار افزایش یافته است که گاهی برخی از آن‌ها به ناحق است؛ به این صورت که فرد به دلیل ناآگاهی به یک آرایشگاه مراجعه کرده و پس از ارائه خدمات و آگاهی از قیمت‌ها، متوجه شده که این نرخ با بضاعت مالی او جور درنمی‌آید. به همین دلیل به آرایشگران اعلام شده که نرخ را از قبل به مشتری اعلام کنند که بداند چه هزینه‌ای باید بپردازد؛ اما برخی از مشتریان نیز از کیفیت خدمات ناراضی هستند و به اتحادیه شکایت می‌کنند. ما همه این دست شکایت‌ها را چه آنکه فاقد پروانه باشد و چه پروانه‌دار، به کمیسیون رسیدگی به شکایات ارجاع می‌دهیم تا رسیدگی شود.

تعرفه‌ها نسبت به سال قبل چند درصد افزایش یافته است؟

درصد افزایش زیاد نیست. شاید برخی آرایشگران از ما رنجیده‌خاطر شوند، اما خیلی مسائل را در نظر می‌گیریم؛ از بضاعت مالی مردم گرفته تا کنترلِ قیمت خدمات. اگر بخواهیم به قیمت مواد اولیه و خیلی موارد دیگر هم فکر کنیم، باید بیشتر از این تعرفه کنونی درازای خدمات به آرایشگر پرداخت شود؛ اما باید قدرت خرید مردم را هم در نظر گرفت و قیمت‌ها را کنترل کرد که بی‌مورد افزایش نیابد.

نمی‌توان به این میزان، افزایش درصد اطلاق کرد؛ چون در بعضی خدمات زیبایی، از نظر موادی که استفاده می‌شود، شاید بیشتر از ۳۰ درصد افزایش یافته باشد و آرایشگر می‌گوید اگر تعرفه‌ها به اندازه ۱۰ تا پانزده درصد هم افزایش یابد، پاسخگوی مخارج سالن از جمله اجاره محل، مالیات و هزینه‌های قبض و پرسنلی نیست. برای همین در صنف آرایشگری که همه فکر می‌کنند درآمد خوبی دارند، به جز برای تعداد خاصی، همه سالن‌داران با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. این حرفه به ظاهر پردرآمد و زیبا است، اما اگر داخل این شغل بروید، می‌بینید که یک آرایشگر سختی‌های زیادی را تحمل می‌کند.

سختی‌های شغل آرایشگری چیست؟

اول اجاره‌های هنگفتی که باید برای محل پرداخت کنند که امسال در بسیاری از مکان‌ها تا سه برابر هم افزایش پیدا کرده است. در میان کسانی که ملک خود را به آرایشگران اجاره می‌دهند، افراد منصفی هم بوده‌اند که مبلغ رهن و اجاره را تا اندازه قابل قبولی افزایش داده‌اند؛ اما عکس آن نیز وجود دارد، به صورتی که برخی آرایشگرها برای باطل کردن جواز کسب‌شان به اتحادیه مراجعه می‌کنند؛ تنها به خاطر اجاره‌های سنگینی که باید بپردازند یا می‌گویند جایی برای اجاره سالن پیدا نکرده‌ام. اجاره سالن یک بخش است؛ هزینه‌های دارایی و مالیات، هزینه‌های کارگر، برق و آب و گاز نیز افزایش یافته است. همچنین آرایشگر به عنوان یک متخصص زیبایی، روزانه کار و بدن خود را فرسوده می‌کند؛ در حالی که باید پاسخگوی تمام مخارج سالن باشد و این استرسی است که به یک آرایشگر وارد می‌شود؛ شاید هر کسی متوجه آن نباشد که چه رنجی تحمل می‌کند تا زیبایی بیافریند.

امسال که تب کرونا کمی فروکش کرده، رونق به بازار آرایشگران برگشته است؟

آرایشگران طی دو سالی که گذشت، بسیار متضرر شدند. در زمانی که یا مردم می‌ترسیدند در مکان‌های جمعی حاضر شوند و حتی هنگامی که دوره قرنطینه نبود، این هراس در بین افراد وجود داشت که وقتی وارد مکانی می‌شوند، آلوده نباشد و همین ترس از ابتلاء به کرونا باعث می‌شد مراجعه به سالن‌ها به شدت کاهش یابد؛ به جز اینکه دوره‌های قرنطینه وجود داشت و آرایشگر موظف بود سالن خود را تعطیل کند. البته در همین دوره‌ها نیز بسیاری از افراد سودجوی زیرزمینی، خوب کار کردند و سالن‌های خدمات زیبایی جوازدار زیان زیادی متحمل شدند. اکنون چند ماه است که مقداری وضعیت بهتر شده است و از شرایط قرمز خارج شدیم؛ سالن‌های زیبایی نیز تازه شروع به کار کرده‌اند که امیدوارم امسال سال پربرکتی برای همه آن‌ها باشد.

مداخلات برخی آرایشگران در کارهای پزشکی مانند تزریق بوتاکس و ژل چگونه است؟

انجام خدمات پزشکی در سالن‌های زیبایی ممنوع است و با این موضوع به شدت برخورد می‌شود. بازرسان اتحادیه مرتب در سطح شهر بازرسی از واحدها را انجام می‌دهند و هر جا وسایل پزشکی تهاجمی در زمینه پوست دیده شود، به آرایشگر اخطار داده می‌شود که آن را جمع کند؛ زیرا بارها شنیده‌ایم و تصاویری از اتفاقات ناخوشایندی دیده‌ایم که استفاده از ژل و بوتاکس در آرایشگاه، چه اتفاقات ناگواری برای بسیاری افراد رقم زده است. همه این تخلفات به این دلیل بوده که یک فرد غیرمتخصص و متخلف، چنین خدماتی را پشت وجهه یک آرایشگر ارائه می‌دهد. نمی‌توانم بگویم چنین افرادی آرایشگر هستند؛ چون آرایشگر باید زیبایی ارائه دهد نه اینکه زیبایی را از فرد بگیرد. مردم هم توجه داشته باشند که خدماتی مانند تزریق ژل و بوتاکس مربوط به کلینیک‌ها و پزشکان است و به هیچ‌وجه نباید در آرایشگاه‌ها انجام شود. بازرسان اتحادیه با ناظران مرکز بهداشت همکاری می‌کنند و درصورتی‌که استفاده از چنین وسایلی در سالن‌ها مشاهده شود، برای جمع‌آوری اقدام می‌کنیم.

آمار تخلفات چگونه است؟

تخلف وجود دارد و به طور مرتب با بازرسان بهداشت در تماس هستیم و نظارت‌ها انجام می‌شود. به تازگی افراد بیشتر به سمت انجام امور پزشکی در آرایشگاه رفته‌اند و موارد این‌چنینی بیشتر شده است؛ در حالی که قبلاً کمتر بود. می‌توان گفت اکثر متخلفان بدون پروانه هستند و سالن‌های مجوزدار به هیچ‌وجه این کار را انجام نمی‌دهند؛ چون اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه به آن‌ها انجام می‌شود.

راهکار پیشگیری از این تخلف چیست؟

اطلاع‌رسانی بخش نخست و اصلی این کار است؛ یعنی با فرهنگ‌سازی کافی می‌توانیم زنان را آگاه کنیم که برای انجام بسیاری از خدمات زیبایی که مربوط به حوزه پزشکی است نباید به سالن‌های زیبایی مراجعه کنند؛ همچنین وقتی وارد یک آرایشگاه می‌شوند حتماً پروانه و مجوز کسب آن را ببینند. این کار باعث می‌شود خیال مراجعه کننده راحت باشد که مکان از نظر انتظامی و بهداشتی بازدید شده، آرایشگر دارای کارت سلامت و بهداشت محیط است و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

اشخاصی که برای دریافت خدمات به سالن‌های زیرزمینی وارد می‌شوند، درواقع جان خود را به خطر می‌اندازند؛ زیرا اتفاقات و تخلفات زیادی در این سالن‌های زیرزمینی رخ می‌دهد. اگرچه تلاش اتاق اصناف و اتحادیه برای شناسایی این موارد پنهانی ادامه دارد، اما مهم‌تر این است که مردم آگاه باشند که به چنین سالن‌هایی مراجعه نکنند. بسیاری از شاکیان آرایشگاه‌های غیرمجاز وقتی به اتحادیه مراجعه می‌کنند و از آن‌ها می‌پرسیم که چرا به چنین جایی رفتید، می‌گویند نمی‌دانستیم که آرایشگر پروانه فعالیت ندارد و نباید به آن‌ها مراجعه کنیم!

موارد زیرزمینی خیلی زیاد هستند؟

بله. روزانه و به شکل دائم بازرسان اتحادیه در سطح شهر فعال هستند اما مردم از طریق پیج‌ها و تبلیغات فضای مجازی، وارد سالن می‌شوند و اطلاع‌رسانی و جذب مشتری در این سالن‌ها نیز فقط از طریق فضای مجازی انجام می‌شود؛ به همین دلیل است که مشتری با دیدن چند عکس و به تصور اینکه بهترین سالن را برای دریافت خدمات پیدا کرده است به محل مراجعه می‌کند؛ در صورتی که پس از مراجعه، می‌بیند اصلاً چنین چیزی نیست.

توصیه شما برای اینکه شکایات مشتریان از سالن‌های زیبایی به حداقل برسد، چیست؟

امیدوارم سال جدید برای همه مردم، پربرکت و سرشار از سلامتی باشد؛ به ویژه زنان که این روزها به آرایشگاه وارد می‌شوند. توصیه ما به زنان این است که وقتی به سالن زیبایی مراجعه می‌کنند، اول از همه به خاطر امنیت و سلامت خودشان جواز مکان را کنترل کنند؛ حتی اگر کاری دلخواه و سلیقه آن‌ها نباشد، امکان رسیدگی به شکایات در اتحادیه فراهم است؛ پس به واحدهای صنفی شناخته شده مراجعه کنند تا بهترین خدمات را دریافت کنند.

کد خبر 561115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.