ضرورت نقشی بنیادین کانون‌های فرهنگی مساجد در اجرای طرح‌های تعاملی

سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: از طرف ستاد کانون‌های مساجد کشور مجوزهای بسیاری به‌طور مستقیم برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری صادرشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در همایش تقدیر از فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که _امروز نوزدهم اسفندماه_ به مناسبت سالروز تأسیس این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در مجتمع فرهنگی صائب برگزار شد، جلال ریزانه، سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار کرد: در دو سالی که بیشتر مراکز فرهنگی به جهت عدم حضور فیزیکی فعالیت کمتری داشته‌اند، ستاد هماهنگی کانون‌های کشور توانسته است با ایجاد شبکه «فهما» خدمات بسیاری در عرصه فرهنگ دینی ارائه کند. امروزه تحول در دنیای ارتباطات بسیار سریع است و در این میان، یکی از دغدغه‌های کشور، حضور اثربخش است.

وی افزود: امروز دنیا در حال پوست‌اندازی جدیدی به نام متاورس است. حا، باید دید آمادگی ما در برقراری تعامل در این ساختارهای جدید تا چه اندازه است. کانون‌های فرهنگی مساجد باید نقشی بنیادین در اجرای طرح‌های تعاملی داشته باشند. ما این مسئله را در سند تحول به مجلس قبلی و مجلس فعلی ارائه کردیم و قصد داریم تا با روحیه‌ای انقلابی به سمت تخصصی سازی کانون‌ها حرکت کنیم.

طرح فهما، گامی برای رشد کانون‌های فرهنگی هنری

ریزانه با اشاره به اهداف «فهما» (کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد ایران) افزود: تقریباً دو سال است که طرح فهما شکل‌گرفته است و سعی کرده‌ایم کانون‌های مساجد را تشویق کردیم که در این طرح ثبت‌نام کنند. امروز در سراسر کشور تنها شبکه رابط‌های فرهنگی، شبکه فهما است. هدف دوم ما در ایجاد طرح فهما استخراج استعداد است. هدف سوم نیز با توجه به شعار مردمی سازی فرهنگ و هنر که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد، کارآفرینی است.

سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: تا امروز از طرف ستاد کانون‌های مساجد کشور مجوزهای بسیاری برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری صادرشده است. این در حالی است که درگذشته، برای برگزاری هر برنامه‌ای باید مستقیماً از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته می‌شد.

وی بابیان اینکه در سال ۹۷ کانون‌های فرهنگی هنری با همت شورای عالی انقلاب به‌عنوان یک نهاد خصوصی ثبت شد، اما مشکل این بود که حمایت دولتیِ چندانی برای برگزاری برنامه‌ها وجود نداشت، تصریح کرد: در بازدید رئیس‌جمهور از کانون‌ها، بچه‌های فعال مساجد این نکته را به ابراهیم رئیسی گوشزد کردند و رئیس‌جمهور نیز دستور پیگیری‌های لازم را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد و اکنون وزارتخانه به‌طورجدی در حال پیگیری فعالیت‌های ما است. پیشنهاد ما این بوده است که ستاد به‌عنوان یک‌نهاد عمومی غیردولتی سازمان‌دهی شود که این طرح باید در مجلس تصویب شود. به نظر من با خصوصی‌سازی می‌توان زمین‌های دولتی را برای احداث بسترهای بیشتر برای کانون‌ها تملک کرد. در صورت اجرای این طرح، کانون‌ها می‌توانند با دستگاه دولتی قراردادهای رسمی داشته باشند.

تعامل مساجد در بستر فضای مجازی

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر و رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این نشست اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری اصفهان در طراحی طرح‌های خلاقانه جایگاه ویژه‌ای دارند. در آغاز طرح، تعداد کانون‌ها بسیار کم بود، اما در طول زمان دولت تأکید کرد که هرسال، هزار کانون ایجاد شود. هرچند که سیاست انجام این کار، کامل مشخص نیست.

وی افزود: اکنون، ۲۶ هزار و ۱۳۱ کانون فرهنگی هنری فعال در کشور وجود دارد. با توجه به لزوم فعالیت در فضای مجازی در دنیای امروز، تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی سامانه بچه‌های مسجد، مساجد را در دنیای مجازی پویا کنیم و اعتبارات دستگاه‌ها و سازمان‌ها را در دل مسجد بیاوریم. در گذشته، مساجد علاوه بر مکان نمازگزاری، محل برگزاری کلاس‌های آموزشی، اجرای سرود، اجرای نمایش و کمک‌های مردمی هم بود، اما تصمیم گرفتیم بدل‌هایی برای مساجد درست کنیم تا کارکردهای مسجد از هم تفکیک شود. بدین ترتیب تصمیم داریم تا از این به بعد مساجد تنها محل نمازگزاردن باشند و برنامه‌های دیگر در مکان‌های وابسته به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شود.

ارزانی تصریح کرد: ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای توزیع منابع در استان‌ها و شفاف‌سازی بسیار تلاش کرده است. امیدواریم بتوانیم برای طرح‌های ویژه از اعتبارات کلان بین‌المللی و کشوری و استانی استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا، در پایان این همایش، از ۵۰ کانون برتر و فعال در استان اصفهان تقدیر شد.

کد خبر 560928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.