آن‌قدر که مردم فکر می‌کنند فساد وجود ندارد

بازرس ویژه و نماینده رئیس‌جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: نمی‌خواهم بگویم فساد در کشور نیست و در برخی مجموعه‌ها نهادینه نشده است، اما آن‌قدر که مردم تصور می‌کنند، فساد وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن درویشیان» صبح امروز پنجشنبه در ششمین همایش سالانه «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» با موضوع «مقابله با فساد» اظهار کرد: یکی از اقدامات دولت، شفاف شدن حقوق و مزایای کارکنان قوه مجریه است؛ در این راستا به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده که تمام داده‌های غیرمحرمانه خود را در دسترس عموم بگذارند و هر دستگاهی از این کار سرباز بزند، تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از نظارت‌های مهم نظارت‌های مردمی و همگانی بر حاکمان است که در نصایح ائمه و بزرگان هم دیده می‌شود، از شفافیت به‌عنوان مهم‌ترین اصل از اصول دوازده‌گانه ابلاغیه رئیس‌جمهور یاد کرد و افزود: هر کجا شفافیت باشد، فسادی رخ نخواهد داد و مبارزه با فساد هم نیازمند رعایت شفافیت است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در حوزه فساد را بانک‌ها دانست و تصریح کرد: زمانی که فساد دنبال می‌شود در نهایت ردپای یک بانک در آن دیده می‌شود و هیچ پرونده فسادی پیدا نمی‌کنید که یک‌سر آن به بانک‌ها وصل نباشد.

درویشیان افزود: بانک‌ها ۱۰۰ میلیون وام به مردم می‌دهند اما در بدو پرداخت وام ۲۰ درصد آن را بلوکه می‌کنند و در نهایت هم سود صد میلیونی از مردم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ساختار بانک‌ها به‌گونه‌ای است که راه‌های دور زدن قانون وجود دارد، افزود: تقریباً همه بانک‌ها بیش از میزان مقرر شورای پول و اعتبار از مردم سود می‌گیرند؛ در این مورد بانک‌های خصوصی بدتر از بانک‌های دولتی هستند و اگر یک بانک دولتی گاهی تا ۲۴ درصد از مردم سود می‌گیرد، بانک‌های خصوصی بعضاً تا ۴۰ درصد هم سود دریافت می‌کنند!

رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری تأکید کرد: هر قدر اقدامات دستگاه‌ها شفاف شود کارایی و بازدهی آن دستگاه بالاتر می‌رود و یکی از اصول مهم دولت که در حال پیگیری آن است، مسئله شفافیت است؛ در دولت اقداماتی انجام خواهد شد تا جلوی تعارض منافع گرفته شود.

درویشیان با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر شایسته‌گزینی در انتخاب همکاران دولت سیزدهم تأکید دارد، گفت: بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری در حال پیگیری انتصابات در دولت است و به زودی گزارش آن تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد شد.

وی صیانت از اقدامات خوب و مدیران درستکار و سالم را اقدام دیگر دولت دانست و افزود: بعضی مواقع افرادی که منافع‌شان در خطر است، علیه مدیران سالم در فضای مجازی و رسانه‌ای جوسازی می‌کنند که افراد را مورد حمایت دولت قرار می‌دهیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید همزمان با کاهش فساد، ادراک فساد در جامعه هم کاهش یابد، خاطرنشان کرد: نباید به خاطر ظن به فساد، اتهامات و اظهارات بدون بررسی و فاقد صحت در فضای مجازی مطرح شود؛ بلکه نخست باید مسائل بررسی شود و در صورتی که فساد کسی محرز شد، با یک تدبیر مناسب باید آن را رسانه‌ای کرد.

درویشیان درباره سند تحول دولت هم گفت: در این سند بر دولت الکترونیک تأکید شده است؛ زیرا تا زمانی اقدامات دولت هوشمند و شفاف نشود نمی‌توان اعلام کرد که فساد نیست. پس باید این امر محقق شود که رئیس‌جمهور هم بر این موضوع تأکید دارد و تا اوایل سال آینده این موضوع تکمیل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در کشور تعداد فرار مالیاتی بیشتر از آنچه اعلام می‌شود، وجود دارد؛ باید اقداماتی در جهت مانع شدن این امر انجام دهیم که تاکنون نیز اقدامات خوبی از سوی وزارت اقتصاد انجام شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 560872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.