حقوق ۱۴۰۱ کارگران تعیین نشد!/ کارگران در انتظار

چهارمین جلسه شورای عالی کار با چانه زنی میان جامعه کارگران، کارفرمایان و با حضور نماینده دولت همچنان ادامه دارد و هنوز اعداد و ارقامی برای دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تعیین نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست شورای عالی کار از ساعت ۱۶:۳۰ عصر چهارشنبه _هجدهم اسفند ۱۴۰۰_ شروع شد و تا پاسی از شب مذاکرات فشرده بین نماینده کارگران و کارفرمایان ادامه داشت.

وزارت کار در دولت سیزدهم در جلسه‌های شورای عالی کار به دنبال ایجاد تفاهم و مسؤول توافق بین دو جامعه کارگری و کارفرمایی است و مانند دولت‌های دیگر، نقش دستوری در تعیین دستمزد ندارد اما عقب ماندن دستمزدها از تورم چالشی است که از سالیان گذشته وجود داشت و نمی‌توان یکباره این موضوع را در یک سال جبران کرد.

بیشتر بخوانید: حقوق کارگران ۱۴۰۱ تعیین شد / دستمزد ۶.۷ میلیونی کارگران در سال آینده

بیشتر بخوانید: جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱+ حداقل حقوق و جزئیات

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که این وزارتخانه مسؤول تعیین دستمزد کارگران نیست بلکه محاسباتی با همکاری وزارت اقتصاد و مرکز آمار در خصوص شاخص‌های اقتصادی و معیشت انجام شده است.

به گفته «حجت الله عبدالملکی»، این وزارتخانه به عنوان داور، مسؤول توافق و اجماع دو گروه کارگری و کارآفرینی در تعیین دستمزد است تا بر اساس قوانین و با توجه به شاخص‌های مربوطه، دستمزد کارگران تعیین شود.

«فرامرز توفیقی» رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار نیز بیان کرده بود که امسال شاهد همدلی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم. دولت با جامعه کارگران و کارفرمایی همدلی دارد و واقعاً نقش تسهیل گری را ایجاد می‌کند که امیدواریم به توافق خوبی دست یابیم.

«علی اصغر آهنی‌ها» نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز گفته بود که نباید انتظار داشته باشیم که دولت امسال عقب افتادگی‌های چند ساله بین دستمزد کارگران و سبد معیشت را جبران کند، بلکه باید اول ترمز این تورم افسارگسیخته کشیده شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد. تا این نرخ تورم کاهشی نشود نمی‌توان توقعی از دولت داشت، چرا که هر تصمیم غلطی منجر به تشدید تورم می‌شود.

مطابق ماده ٤١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

بیشتر بخوانید: حقوق کارگران ۱۴۰۱ تعیین شد / دستمزد ۶.۷ میلیونی کارگران در سال آینده

‌بیشتر بخوانید: جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱+ حداقل حقوق و جزئیات

امسال سبد معیشت کارگران هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳.۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ نرخ‌گذاری شده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١, ٤ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

مبنای تعیین حقوق و دستمزد کارگران، بند یک و دو ماده ۴۱ قانون کار است که به نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی و سبد معیشت خانوار اشاره دارد.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ را بسیار مهم و ضروری خوانده و معیار و مبنای مزد عادلانه را اجرای قانون عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: حقوق کارگران ۱۴۰۱ تعیین شد / دستمزد ۶.۷ میلیونی کارگران در سال آینده

‌بیشتر بخوانید: جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱+ حداقل حقوق و جزئیات

وی در روزهای اخیر اعلام کرد که خبرهای خوشی در خصوص دستمزد کارگران در راه است.

پیش از این علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به نقل از برخی رسانه‌ها اعلام کرد: "هنوز بین نظر کارگران و کارفرمایان اختلاف زیادی وجود دارد. کارگران تاکید می‌کنند سبد معیشت کارگری تأمین شود و کارفرمایان هم تاکید دارند دستمزد کارگران حداکثر در حد تورم رشد کند، ولی بالاخره توافق حاصل می‌شود و باید حداکثر تا ۲۱ اسفندماه مذاکرات نهایی شود. "

شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ را ۳۹ درصد افزایش داد و از یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رساند.

مبلغ حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن خواربار نیز به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

حد و حدود دستمزد ۱۴۰۱ مشخص است

در این خصوص ولی‌الله صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با آخرین وضعیت تعیین حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرده بود: در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی کار همچنان میزان حقوق کارگران در حال مذاکره بوده و امید است در روزهای آتی توافق نهایی حاصل شود.

وی خاطرنشان کرده بود: هنوز میزان نهایی حقوق مشخص نشده اما حتماً مبلغ سبد معیشت برای تعیین آن در نظر گرفته می‌شود. حد و حدود این حقوق مشخص است اما همچنان برای تعیین مبلغ نهایی آن مذاکرات انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: حقوق کارگران ۱۴۰۱ تعیین شد / دستمزد ۶.۷ میلیونی کارگران در سال آینده

‌بیشتر بخوانید: جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱+ حداقل حقوق و جزئیات

نرخ سبد معیشت یک خانوار حدود ۹ میلیون تومان است

اصغر برشان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: نرخ سبد معیشت یک خانوار حدود ۹ میلیون و نرخ سبد غذایی هم چهار میلیون تخمین زده شده است. براساس قانون، حقوق کارگران هم باید بر طبق نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود اما با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، برای تعیین دستمزدها به این اعداد توجهی نمی‌شود.

وی افزود: به غیر از موانع موجود که در برابر افزایش حقوق قشر کارگر وجود دارد، هرساله تعیین دستمزدها در شورای عالی کار و با حضور نمایندگانی از طرف کارگران، کارفرماها و نماینده‌ای از سوی دولت مقرر می‌شود که این چیدمان نشان می‌دهد کفه ترازوی دولت و کارفرما سنگین‌تر از کارگری است و معمولاً میزان افزایشی که منافع کارگر را در برداشته باشد انجام نمی‌گیرد.

دبیر هیئت اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: براساس تجربه سال‌های گذشته، زمان تعیین تکلیف دستمزدهای سال آینده پس از تصویب بودجه و در آخرین روزهای سال است؛ چراکه تصمیم‌گیری در مورد حقوق کارکنان بخش دولتی و دیگر موارد مؤثر در معیشت مردم که در بودجه گنجانده می‌شود، الگویی برای تعیین حقوق کارگران تأمین اجتماعی است که مزد آن‌ها توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: حقوق کارگران ۱۴۰۱ تعیین شد / دستمزد ۶.۷ میلیونی کارگران در سال آینده

‌بیشتر بخوانید: جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱+ حداقل حقوق و جزئیات

کد خبر 560763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.