آسیب­‌های سازمان بورس ناشی از عدم شفافیت است

معاون اول قوه قضاییه گفت: بسیاری از آسیب­‌های سازمان بورس، سهامداران و به ویژه سهام‌داران خرد ناشی از عدم شفافیت است.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت اول قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه با تاکید بر لزوم برنامه محوری و آینده‌نگری از رئیس سازمان بورس خواست که برای مدیریت نوسانات بازار و حفظ استقلال بازار بورس و نهادینه شدن نظارت سازمان بورس برنامه‌ریزی کند.

وی تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات نهانی موجب تبعیض و بی عدالتی است و تا جایی که امکان دارد باید از این امر جلوگیری شود و شفاف سازی انجام پذیرد.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به رئیس سازمان بورس گفت: یک اتاق فکر مدیریتی برای پیشگیری از تبلیغات سو علیه سازمان بورس در نظر بگیرید و چند نفری اهل فکر که فقط بررسی کنند که در مورد این تبلیغاتی که علیه سازمان بورس، سهام داران، بالا پایین کردن اتفاق می‌افتد چه کاری می‌شود، انجام داد که جلوی اینها را گرفته نه اینکه بعد از اتفاق افتادن جلوی آنها گرفته شود و این اتاق فکر یک مساله ضروری است.

مصدق افزود: نظارت دقیق شما نسبت به سبدگردان‌ها، کارگزاری‌ها و حتی نسبت به مدت توقف نمادها بسیار مهم است و روی این مساله یک نظارت دقیق داشته باشید که این مسائل سازمان بورس را نجات می‌دهد.

وی در رابطه با دستورالعمل ساماندهی بازار سرمایه گفت: این دستورالعمل به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده است و بعضی از مواد آن اجرا و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است؛ دستورالعمل مذکور بسیار خوب است که در آن تکالیفی برای قوه قضائیه، سازمان‌های مختلف و سازمان بورس تعیین و برابر این تکالیف اختیاراتی مشخص شده است و باید به طور کامل اجرایی شود.

معاون اول قوه قضائیه در عین حال تاکید کرد: کارهای انجام نشده در دستورالعمل مذکور بیشتر از کارهای انجام شده است و باید به فوریت این دستورالعمل به طور کامل اجرایی شود.

ساماندهی و نظارت هوشمند در بازار بورس

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس با قدردانی از قوه قضائیه به خاطر همراهی در مدت اخیر گزارشی از وضعیت گذشته و حال بورس ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ با انسداد سایر بازارها، سیل عظیم نقدینگی به بازار بورس روانه شده و در مدت حدود پنج ماه، ورود نقدینگی به بازار بورس تقریباً چهار برابر شد و از یک سو دخالت دولت در بازار و خریداری سهام در اوج قیمت آن‌ها و سیل ورود سهامداران خرد با تشویق مقامات دولتی باعث هیجانی شدن بازار و افزایش چهار برابر شاخص در سال ۱۳۹۹ شد البته برخی سهام کوچک تا ۶۰ یا ۷۰ برابر بالا رفتند و برخی سهام بزرگ افزایش قیمت نداشتند همچنین شاخص چهار برابری به معنی میانگین بازار برآیند کلی است نه به معنی اینکه همه افراد به یک میزان سود کرده باشند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ به واسطه دخالت‌های دولت و عدم تعادل بازار، نوسانات جدی در بازار رخ داد. مقایسه بازارهای مختلف مانند ارز، مسکن، طلا و بورس نشان می‌دهد که بازدهی بورس در بلندمدت نسبت به سایر بازارها مناسب‌تر بوده است، اما نوسانات آن باعث اولویت سرمایه‌گذاران شده است.

رئیس سازمان بورس گفت: به منظور انحصارزدایی ۹ نهاد کارگزاری در این مدت کوتاه اخیر ایجاد شده است. از سوی دیگر، در بودجه سال ۱۴۰۱ اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت بورس صورت گرفته است.

عشقی افزود: یکی از اقدامات بسیار مؤثر تعیین سقف قیمت برای نرخ گاز بوده است که باعث تثبیت وضعیت شرکت‌ها در بورس و ثبات در بازار می‌شود. از اقدامات اصلاحی دیگر می‌توان به اصلاح زیرساختارهای بازار، ساماندهی آموزش در فضای مجازی و الزام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از طریق سجام و تقویت سامانه‌های نظارتی اشاره کرد.

وی اهم چالش‌های بازار بورس را نقش دولت در تصمیم‌گیری ها در بازار بورس، ساماندهی سهام عدالت، نقش نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاح قانون بازار و اوراق بهادار برشمرد.

مسببان وضع کنونی بازار بورس نباید از تیغ عدالت فرار کنند

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اظهار کرد: بازار سرمایه که تجلی آن در بورس است، اهمیت بسیار زیادی دارد و نوسانات بازار بورس تبعات اقتصادی، اجتماعی زیادی دارد.

وی تصریح کرد: پیگیری وضعیت بورس در دستور کار دادستانی کل کشور قرار دارد و یک مشاور متخصص و یک معاون اقتصادی در این زمینه بررسی و فعالیت می‌کنند.

دادستان کل کشور گفت: دادستان کل کشور در شورای عالی بورس به عنوان یک عضو و دارای یک رأی حضور دارد اما اکثریت اعضای جلسه شورای عالی بورس را نمایندگان قوه مجریه تشکیل می‌دادند و معمولاً مباحث و مطالب مطرح شده از سوی دادستانی کل با مصوبات جلسات متفاوت بود و از سوی دیگر به عنوان مدعی‌العموم مکاتبات و پیگیری‌های زیادی انجام داد که منجر به نتیجه مطلوب نشده است.

منتظری تصریح کرد: افرادی که این وضع را در بازار بورس به وجود آوردند، نباید از تیغ عدالت فرار کنند البته یک عده افراد تخلفات جزئی کردند؛ یعنی در حوزه فعالیت در بازار بورس تخلفات جزئی کردند ولی عده‌ای دیگر به عنوان فرمانده و عوامل تأثیرگذار با اقدامات خود باعث بروز وضع موجود شدند، این افراد حتماً باید طبق قانون بایستی مورد بازخواست قرار گیرند و این افراد به اعتماد مردم خیانت کردند و باعث نابودی سرمایه آن‌ها شدند.

وی به عنوان مدعی‌العموم گفت: قانون بورس دارای اشکال است و یکی از درخواست‌های من به عنوان مدعی‌العموم و عضو شورای عالی بورس این است که این قانون بازنگری شود. شرایط اقتضا می‌کند که اصلاح در قانون انجام شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته بلکه بیشتر راجع به آن اشکالاتی که در شورای بورس وجود داشت به وزیر وقت کتبی، شفاهی و حضوری تذکر دادم. در مورد تخلفات احتمالی با همکاری معاونت حقوقی بورس و در دادستانی کل این آمادگی را داریم که از ظرفیت دادستانی استفاده شود که این کار را به صورت جدی و قاطع رسیدگی کنید.

منتظری تصریح کرد: در مورد پرونده‌های قضائی مربوط به بورس، ما در دستگاه قضائی هم در دادسرای تهران و هم در دادستانی کل این آمادگی را داریم که کمک کنیم و با فساد و تخلفات برخورد کنیم.

استقلال سازمان بورس حفظ شود

در ادامه این جلسه ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه استقلال سازمان بورس حفظ شود گفت: سازمان بورس یک دستگاه نظارتی است که باید بر بازار سرمایه نظارت کند و بهترین عامل در ارتقا سلامت بورس، شفاف سازی است و شرکت‌های سرمایه گذار استانی باید در تصمیم گیری سهام عدالت سهیم باشند.

تاکید بر مقابله با شرکت‌های صوری و کاغذی و ارتقای نظارت هوشمند

در این جلسه همچنین حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مهم‌ترین مشکل در بورس ابهام و عدم شفافیت است و نظارت بر فرایند شفافیت باید جدی گرفته شود و در مورد فعالیت فعالان بورسی باید نظارت قانونی صورت گیرد و نباید اجازه داد که شرکت‌های کاغذی و صوری در قالب بورس نقدینگی مردم را جمع کند و سازمان ثبت در حوزه ثبت شرکت‌ها و ارائه اطلاعات شرکت‌های صوری به سازمان بورس اعلام آمادگی می‌کند.

محمد کاظمی فر، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز گفت: برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت در بورس، نظارت هوشمند و استفاده از ابزار الکترونیک برای نظارت و بازرسی بسیار حائز اهمیت است زیرا با توجه به حجم بالای اطلاعات نظارت انسانی کافی نیست.

وی افزود: در مورد سهام عدالت متوفیان، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اجازه دسترسی سازمان بورس به گواهی انحصار وراثت چهار میلیون نفر افراد متوفی را داده است.

کد خبر 560712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.