تسهیلات ویژه برای متقاضیان باغ‌بام در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: در راستای تشویق شهروندان برای ساخت فضای سبز بر بام ساختمان‌های جدید، شهرداری مشهد بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تشویق‌هایی به شهروندان ارائه می‌کند.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اختصاص ۶۳۰ هزار تومان به ازای اجرای هر مترمربع فضای سبز در سال ۱۴۰۰، مجوز ساخت آلاچیق بیش از ۱۲ مترمربع و مشوق ایجاد گلخانه با سازه سبک حداکثر ۲۵ مترمربع بخشی از مشوق‌های شهرداری برای ایجاد باغ بام است.

وی اضافه کرد: مراحل درخواست، رسیدگی و ارائه این مشوق‌ها در بسترهای هوشمند انجام می‌شود و برای اطمینان از نگهداری صحیح باغ‌بام و تخریب نشدن و خشکیدگی آن، بازدید ادواری و نظارت انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه اعطای تسهیلات تشویقی برای ایجاد باغ‌بام الزاماتی دارد که شهروندان باید به آن توجه کنند، اظهار کرد: باید علاوه بر ارسال نامه درخواست مشوق به سازمان پارک‌ها، حداقل یک سوم مساحت بام به ساخت بستر سبز و باغچه اختصاص یابد، همچنین بررسی تأیید مساحت از سوی کارشناسان پس از بازدید از ملک انجام می‌شود و پرداخت مشوق به شهروند پس از تعهدنامه نگهداری حداقل ۱۰ ساله از باغ‌بام صورت می‌پذیرد.

وی گفت: شهروندان در صورت تمایل برای آبیاری باغ بام می‌توانند از تسهیلات مرتبط با مصوبات شورای اسلامی شهر در زمینه مدیریت مصرف آب، جداسازی و بازچرخانی فاضلاب خاکستری در ساختمان‌ها بهره‌مند شوند.

نجفی با اشاره به نحوه بهره‌مندی علاقه‌مندان به استفاده از طرح باغ‌بام، افزود: ساختمان‌های در حال ساخت پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان و ثبت درخواست پروانه برای بهره‌مندی از مشوق‌های ساخت باغ‌بام به قسمت خدمات الکترونیک سازمان پارک‌ها و فضای سبز مراجعه کنند، سپس با بررسی نام شرکت‌های دارای مجوز ساخت باغ‌بام، برای توافق با یکی از شرکت‌های اعلام شده اقدام کنند و پس از کاشت، تسهیلات تشویقی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مالکان ساختمان‌های موجود نیز می‌توانند از تسهیلات برای ایجاد باغ‌بام استفاده کنند، تصریح کرد: مالکان این بناها پس از دریافت تاییدیه استحکام بنا از سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌توانند با مراجعه به قسمت خدمات الکترونیک سازمان پارک‌ها و فضای سبز از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا ساختمان‌ها برای اجرای باغ‌بام الزامی دارند، گفت: همه ساختمان‌های دارای عرصه بیش از ۵۰۰ مترمربع در منطقه ثامن، ساختمان‌های گروه (د) ساختمان‌های بیش از ۱۰ طبقه یا زیربنای بیش از پنج هزار متر مربع و همچنین ساختمان‌های گروه (ج) شامل ساختمان‌های شش تا ۱۰ طبقه یا زیربنای پنج هزار متر مربع برای صدور پروانه باید باغ‌بام را در طراحی ساختمان خود مدنظر قرار دهند.

کد خبر 560645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.