آمادگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی احساس نمی‌شود

رییس سازمان بسیج اساتید کشور، انقلاب اسلامی را یک جهاد شناختی و همچنین یک تهاجم شناختی بر ضد فرهنگ منحط غربی توصیف کرد و گفت: امروز شاهد هستیم که سهل‌انگاری و مشکلات متعدد دیگر موجب شده است مورد حمله سنگین تهاجم ترکیبی قرار بگیریم و آمادگی مقابله جدی را احساس نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا مردانی پیش از ظهر امروز در ششمین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی که به شکل وبینار برگزار شد، اظهار کرد: ماه شعبان فیوضات بی‌نظیری دارد که بزرگان دین به آن توصیه کرده‌اند، رسول اسلام (ص) درباب شأن و منزلت این ماه می‌فرماید: شعبان ماه من است هر کس یکی روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب است.

وی پایبندی به اعمال این ماه را یکی از ویژگی‌های علما و عرفا دانست و افزود: بسیاری از افرادی که در کوتاه زمان نتوانستند ره صد ساله را طی کنند در خودسازی‌های همین ایام و آفاق بوده که توانستند جایگاهی به دست آورند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به جایگاه جهاد تبیینی در گذشته انقلاب اسلامی، گفت: کسانی که پیگیر بیانات مقام معظم رهبری بوده‌اند با مفهوم تبیین و جهاد تبیین که مدنظر ایشان است، آشنا هستند؛ امری که در ماه‌های اخیر به ویژه از کلیدواژه‌های اساسی بیانات مقام معظم رهبری بوده و تاکید معظم له بر این گزاره، نخست برگرفته از سیره ائمه اطهار و معصومان و دوم ناظر به ضرورت و اقتضای زمان است.

وی تبیین و جهاد تبیین را یکی از اصول اساسی و مستمر حرکت پویا و بالنده اسلام به ویژه تشییع دانست و ادامه داد: این سیره اگر نبود انعکاس رثای تبیین حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) در صحنه کربلا و بعد از حادثه عاشورا و شاید حماسه‌های بی‌نظیر عاشورا در همان خاک خشک نینوا مدفون می‌ماند و منشأ چنین تحولات شگرفی در عالم نمی‌شد، در حالی که حرکت سید الشهدا (ع) ماندگاری اسلام ناب را تضمین کرد.

وی با اشاره به نقش کلیدی حضرت زینب (س)، ام‌کلثوم (س) و امام سجاد (ع) در انتقال پیام عاشورا، گفت: عبارت بسیار معروفی وجود دارد که امام حسین (ع) و شهدای کربلا حسینی عمل کردند و ما باید زینبی عمل کنیم؛ همین‌طور شهدای دوران دفاع مقدس یا دفاع از حرم.

مردانی توجه به تبیین و ابعاد مهم و ظریف حوادث را موجب روشنگری در جامعه اسلامی و خنثی‌سازی حرکت‌های مذبوحانه دشمن دانست و افزود: دشمن به دنبال ایجاد یک حربه شناختی در جریان خودی است و در طول تاریخ هر جا مسلمانان پیروزی به دست آوردند در برابر این تلاش‌ها بوده است.

وی با اشاره به خودخواهی و فریب برخی زعمای عرب و سکوت غرض‌ورزانه برخی اصحاب و سهل‌انگاری برخی دیگر در تبیین ولایت امام علی (ع) پس از رحلت پیامبر (ص)، گفت: برخی اصحاب مانند مقداد، سلمان، ابوذر، مالک و میثم تمار در برابر این فتنه ایستادگی کردند چون اهل بصیرت بودند اما قاطبه اصحاب و یاران پیامبر اسلام (ص) در برابر این مسئله، یا آگاهانه و مغرضانه یا ناآگاهانه و به دلیل نداشتن بصیرت و توانایی در آن زمان حرکتی انجام ندادند. و در طول دوران هم نمونه‌های بسیار زیادی از التزام به جهاد تبیین را می‌توان مثال زد، از جمله بعد از حادثه عاشورا که مکر و ظلم دستگاه اموی و شکوه حماسه کربلا افشا و نتیجه این شد که ما امروز تشیع و فرهنگ ناب علوی را با معرفت به همین حرکت در جامعه داریم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موقعیت شناسی بعد از عاشورا، ادامه داد: به فرموده ایشان، این چهل روز اوج جهاد روشنگری همراه با تبیین است و اگر این چهل روز و حرکت عظیم زینب (س) و ام‌کلثوم (س) و حضرت سجاد (ع) نبود، شاید آن فقره حیرت اضلاله اتفاق نمی‌افتاد، پس این حرکت عظیم و صبر خارق‌العاده خانواده پیامبر (ص) و امام چهارم (ع) ما بود که مکمل فداکاری عاشورا شد و توانست حادثه کربلا را ماندگار کند.

وی با اشاره به پیوند ارکان پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع تبیین، گفت: پرچم‌دار تبیین در دوران اوج اختناق پهلوی، امام خمینی (ره) بود که پرچم روشنگری را برافراشت و مردم را نسبت به خدعه‌های استکباری و استعماری برای تسلط به مقدرات اسلام و مسلمین آگاه کرد. سخنرانی مخالفت با لایحه انجمن‌های ولایتی و ایالتی، انقلاب سیاه شاه و مردم و لایحه کاپیتالاسیون که منجر به تبعید امام (ره) به ترکیه شد، پس از سه دهه پایه‌های پیروزی انقلاب را گذاشت و امام احیاگر قرن بیستم شد.

مردانی افزود: امام (ره) با انقلاب اسلامی در مقابل شرق و غرب یک حکومت و نظام جدید را تأسیس کرد که اساس آن تکیه بر تبیین آرمان‌های الهی و اسلامی بود، نه سلاح نه مبارزه چریکی یا اقتصادی و بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام را از کنج عرفا به میانه میدان مجاهدان آورد.

وی انقلاب اسلامی ایران را محصول حرکت و جهاد تبیینی دانست و خاطرنشان کرد: بعد از اینکه انقلاب استحکام خود را در برابر نیرنگ‌های متعدد و گوناگون امنیتی استکبار جهانی از جمله نقشه‌های عوامل داخلی آنها، منافقان، فرقان، گروه‌های چپ، مارکسیست‌ها، فدایان و ده‌ها و هزاران اسم مانند خلق ترکمن و قائله کردستان نشان داد، که این موفقیت‌ها در دوره مقابله با این خدعه‌ها نیز با تکیه بر تبیین و جریان فکری و فرهنگی بود وگرنه بعد از انقلاب، انقلابیون با دست‌های خالی، نه آموزش دیده بودند نه شیوه‌های مدیریت را فراگرفته بودند و نه حتی سیستم و امکانات مقابله با حرکت‌های جاسوسی را در اختیار داشتند اما با حفظ و حضور و ایمان به خدا توانستند، همه توطئه‌ها را خنثی کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور انقلاب اسلامی را یک جهاد شناختی و همچنین یک تهاجم شناختی بر ضد فرهنگ منحط غربی توصیف کرد و ادامه داد: این فرهنگ سال‌ها بر کشور ما استیلا پیدا کرده بود و امروز شاهد هستیم که دوباره سهل‌انگاری و مشکلات متعدد دیگر موجب شده است مورد حمله سنگین تهاجم ترکیبی قرار بگیریم و اکنون آمادگی مقابله جدی را احساس نمی‌کنیم.

وی خوش‌خیالی مقامات و مسئولان و متولیان فضای مجازی و رسانه‌ای کشور، دست‌اندرکاران مدیریت حوزه‌های سیاسی و دیپلماسی و همه بخش‌های مختلف و همچنین حوزه‌های نظارتی را باعث فراهم شدن بستر تخریب و تخطی باورها و اعتقادات دینی معرفی کرد و اظهار کرد: این باورها که موجب پیروزی در انقلاب و جنگ هشت ساله و موفقیت در برابر توطئه‌های گوناگون شد، امروز دچار مشکل شده است. به فرموده رهبر معظم انقلاب، جهاد ترکیبی امری فرضی و فریضه‌ای قطعی و فوری است.

مردانی حضور فوری و قطعی در جبهه رویارویی با جهاد تبیینی را رسالت فرماندهان جنگ نرم یعنی اساتید دانشگاه دانست و افزود: جنگ نرم تخریب و تخطی باورها و اعتقادت است یعنی هنگامی که ضعف اعتقادی پیدا کردیم افکار و اندیشه‌های ما دچار تخریب می‌شود، در نهایت تغییر رفتار شکل می‌گیرد و تغییر اساسی در نظام فرهنگی و اداره کشور هدف نهایی دشمن است.

وی تصریح کرد: دشمن به این جمع‌بندی رسیده است که با حذف فیزیکی رهبران، دانشمندان، فرماندهان و تک‌تک مردم دیگر نمی‌تواند موفقیتی داشته باشد چون توان رویارویی در میدان نبرد رودررو را ندارد و از این نظر ناامید شده است اما تمام امید دشمن به این است که از طریق تهاجم ترکیبی در ابعاد مختلف به نتیجه برسد یعنی وقتی روحیه کار از بین رفت، تنبلی و سستی حاکم شد، روحیه خدمت داوطلبانه و مسئولیت اجتماعی به دلیل خودباختگی دچار خدشه شد، دشمن توانسته است یک گام پیش بیاید و موجب کم‌رنگ شدن وحدت و انسجام ملی و بدبینی مردم به مسئولان شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور یکی از سرفصل‌هایی که در دهه گذشته انقلاب را با قامتی استوار در جهان و منطقه معرفی کرد را مقاومت ملی در برابر حرکت‌های دشمن دانست و گفت: حتی زمانی که اختلافاتی وجود داشته، وقتی دشمن وارد کشور شده است با یکدیگر متحد شده‌ایم اما اکنون گزاره‌هایی وجود دارد که ممکن است بخشی از این مساله دچار مشکل شده باشد، گرچه رهبر معظم انقلاب با برداشت عمیق و شگرف خود می‌فرمایند باورهای امروز جوانان و اعتقاداتشان به دفاع از ارزش‌ها، از اوایل انقلاب بیشتر است.

وی احتمال نفوذ دشمن به دلیل استحاله افراد در جنگ نرم و تخریب باورها را جدی دانست و یادآور شد: دشمن بر جنگ نرم و شناختی متمرکز شده است که اگر تلفاتی در این جنگ بدهیم، به تعداد لشکر و عده دشمن اضافه می‌شود و جبهه دشمن می‌تواند روز به روز قدرتمندتر شود، پس مسئله جدی است و دشمن تلاش می‌کند با به هم ریختن جامعه و ایجاد ناامیدی، به گرایش به خارج از مرزها یا به نوعی آرزوی رسیدن به سراب دنیا به هدف خود برسد، در حالی که بسیاری از کسانی که از اینجا رفته‌اند با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند.

مردانی از دست دادن انگیزه خدمت در کشور و تغییر سبک زندگی افراد را به دلیل همین تهاجم شناختی دانست و ادامه داد: سبک زندگی غربی، لوکس، مصرف‌گرا و بدون چهارچوب غربی از این نوع پیامدها است، محورهای نبرد ترکیبی و تهاجم ترکیبی دشمن نیز گسترده هستند و یکی از آن‌ها تهاجم فرهنگی است که سال‌ها است رهبر ما فرمایند در برابر شبیخون فرهنگی قرار داریم.

وی ماهواره‌ها و تأسیس صدها شبکه فارسی زبان و هزینه‌های میلیارد دلاری را با هدف نفوذ فرهنگی معرفی کرد و گفت: هیچکدام از موشک‌ها اثری به کشور ما نداشته اما خمپاره‌های ماهواره‌ها بی صدا اما کشنده هستند که امیدها و انگیزه‌ها را نابود می‌کند، سند ۲۰۳۰ یکی از مهم‌ترین مصداق‌های جنگ تهاجم فرهنگی دشمن بود که بسیاری هنوز هم باور ندارند که بستر تهاجم فرهنگی است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با انتقاد از تلاش برای ترویج آزادی نامشروع که در برخی از برنامه‌های صدا و سیما ترویج می‌شود، ادامه داد: رفتارهایی که با شئون احکام الهی و اسلامی و حلال و حرامی که در فرهنگ مسلمانی ما تعریف شده و نص صریح قرآن است تفاوت دارد، از سوی سازنده‌های این فیلم و سریال‌ها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، مانند فیلمی که در جشنواره فجر امسال مطرح شد و امیدواریم وزارت ارشاد از اکران آن جلوگیری کند.

مردانی یکی دیگر از دیگر ابعاد تهاجم ترکیبی را تهاجم سیاسی معرفی کرد و افزود: بیان انواع و اقسام محکومیت‌ها و قطعنامه‌های حقوق بشری از سوی جنایتکاران جنگی و حمله‌کنندگان به افغانستان، عراق و یمن در این راستا هستند، همچنین گاهی می‌بینیم که افراد، جریان‌ها و گروه‌های انقلاب علیه یکدیگر می‌کوشند؛ بنابراین یکی از موضوعات مهمی که باید به آن دقت کنیم این است که جذب طیف خاکستری جامعه در جای خود اهمیت دارد. امروزه خللی جدی بین نیروهای خودی در حال ایجاد است که باید حفظ انسجام را در اولویت قرار دهیم.

وی ایجاد تردیدها و تخطی عناصر سیاسی و مؤمن و انقلابی را در راستای همین تهدید دانست و گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند بچه‌های انقلاب را افراد تند خطاب نکنید در همین راستا است، همچنین سیاه‌نمایی وضع موجود یکی از حربه‌های دشمن برای ضربه زدن به انقلاب است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با استناد به گزارش‌ها و اسنادی که از دوران پهلوی در روزنامه‌ها و سخنرانی‌ها موجود است، تاکید کرد: مشکلات گذشته به مراتب نسبت به اکنون بیشتر است، در دوره انقلاب رشد زیادی به دست آمده است که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم به آن اشاره می‌فرمایند، اما در جامعه ما امروز گاهی گفته می‌شود که ایران یک رضاخان و پهلوی نیاز دارد و این در اثر کم‌کاری ما و تلاش دشمن اتفاق افتاده است.

وی نقش معلمان و اساتید دانشگاه را در تبیین واقعیت‌های جامعه به مردم مهم معرفی کرد و گفت: سهم بزرگی از تبیین بر گردن معلمان و اساتید دانشگاه است و به نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی شده است یا به حقیقت آن توجه نکرده‌ایم و تلاش برای محدودیت سیاسی کشور ما با کشورهای دیگر نیز در راستای همین جنگ نرم بوده است. هرگاه از حق خود دفاع کردیم سفرای خارجی برای ایجاد فشار سیاسی، از کشور رفته و بعد از مدتی برگشته‌اند.

مردانی فضاسازی بر ضد سردار جوانی را در راستای تهاجم رسانه‌ای اظهار کرد و افزود: جعل و تحریف یکی از موضوعات مهمی است که در تهاجم رسانه‌ای شاهد آن هستیم همراه با تلاش برای کم‌رنگ کردن افتخارات گذشته و حال در جهت ناامیدسازی جوانان و از بین بردن حس اعتماد به نفس آنها است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به بازنشر محتواهای مخالف با جمهوری اسلامی در فضای مجازی هستیم یا ایجاد محدودیت در نشر محتواهای انقلابی، گفت: این فضا در دست دشمن است، یکی از بزرگترین هجمه‌های نرم و شناختی در بستر تهاجم رسانه‌ای ایجاد بسترهای نرم افزاری برای حمله به بنیان‌های خانواده‌ها و خدشه‌دار کردن تعلیم و تربیت است که می‌توان آن را یکی از مصداق‌های جهاد تبیینی به‌شمار آورد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر علمی کشور، ادامه داد: منابع و مراجع مورد استناد جهان در رده‌بندی علمی و تخصصی نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر علمی ایران در سال‌های پس از انقلاب است، قدیمی‌ترین رنکینگ علمی مستند ثبت شده مربوط به سال ۱۹۹۶ است که حتی اگر همه تولیدات قبل از این سال را مربوط به رژیم گذشته بدانیم، در آن سال در جایگاه ۵۲ جهان در علم بودیم اما اکنون در جایگاه ۱۵ تولید علم در جهان هستیم.

وی ادامه داد: در علم هوافضا نیز اوایل انقلاب در جایگاه ۴۵ جهان بودیم و حتی اجازه تعمیر هواپیماهای آمریکایی را نداشتیم اکنون در جایگاه ۱۱ قرار داریم؛ سهم ما در تولید علم جهان ۲۸ برابر شده اگرچه به نظام آموزش عالی کشور انتقاداتی داریم و باید ایرادات اساسی در تبدیل علم به فناوری و ثروت صورت گیرد و آموزش‌های مهارت‌محور در تربیت نیروهای متخصص و متعهد تغییر اساسی کند اما به جایگاه خوبی رسیده‌ایم.

وی تلاش دشمن را در جهت آلوده کردن ذهن دانشجویان و جوانان به نبود امکان پیشرفت در داخل کشور دانست و اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کند نخبگان ما را به کشورهای دیگر منتقل کند و مهاجرت نخبگان به دلیل همین حرکت‌های تبیینی است که دشمن انجام می‌دهد. همچنین از دیگر نمونه‌های تلاش دشمن در این کارزار تبیینی، ضریب دادن به مشکلات و نارسایی‌ها، مخفی کردن پیشرفت‌ها، معرفی فساد به شکل سیستمی، توهین و تحقیر قهرمانان خدمت و سیاست، بزرگنمایی پیشرفت کشورهای دشمن یا تبیین سراب برای جوانان و ناامیدکردن مردم از بهبود اوضاع کشور، ترویج و تبلیغ افراد ناکارآمد و بی‌عرضه در انتخابات برای اداره است.

وی با بیان اینکه حملات ادراکی و تبیین کننده به ناگاه می‌تواند شدت پیدا کند، گفت: موضوعی که به ترند در رسانه‌ها تبدیل می‌شود مانند خودکشی‌هایی که از هنرپیشه‌ها مطرح می‌شود، حرکت بسیار مسمومی است که در فضای مجازی انجام می‌شود و نمی‌دانیم چه تعداد از افراد به دلیل آسیب در این فضا دچار مشکلات روحی، روانی و افسردگی و بی‌انگیزگی می‌شوند به همین دلیل، این فضا باید مدیریت شود.

مردانی استفاده از ابزارها و توپخانه‌های داخلی برای مقابله با تهاجم ترکیبی دشمن را ضروری دانست و ادامه داد: قوه قضائیه و مرکز فضای مجازی و همچنین قانونگذاران باید برای مدیریت فضای مجازی چاره‌اندیشی کنند، در هیچ کشوری این مقدار فضای آزاد برای این ابزارهای ارتباطی نیست، بسیاری از تلویزیون‌ها کابلی و اشتراکی هستند اما برای ما ده‌ها تلویزیون فارسی زبان به رایگان محتوا تولید می‌کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به مأموریت و مسئولیت اساتید برای آگاه‌سازی دانشجویان در این زمینه، گفت: یکی از راه‌های مقابله با جنگ نرم ارتباط با خدا و رعایت تعهد و بصیرت‌افزایی است، محافل ما در مساجد، تشکیل جبهه علمی و فرهنگی می‌تواند باعث بصیرت افزایش شود، همچنین خدمت به مردم که از ما انتظار دارند در صحنه حل مشکل آب و اشتغال و درمان تلاش کنیم.

وی شایسته‌گزینی، تسهیل ازدواج، پرورش کودکان، توجه به معیشت مردم، پیاده‌سازی عدالت اجتماعی و اقتصادی، تقویت همبستگی و حضور مردم در مراسم‌ها، تقویت روحیه ایثار، فداکاری، ساده‌زیستی مسئولان و دوری از اسراف را از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ نرم بیان کرد.

برگزاری شش دوره تخصصی در اصفهان

محمد باقری، رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره جهاد تبیین، اظهار کرد: با توجه به رهنمود و دستور رهبر معظم انقلاب در حوزه جهاد و تاکید مجموعه شبکه فرماندهان جنگ نرم، بسیج اساتید اصفهان شش جلسه دوره تخصصی را برگزار کرد و امیدواریم در مرحله دوم دوره جهاد تخصصی تبیین را در سال آینده برگزار کنیم، همچنین در حال برگزاری دوره تربیت مدرس جهاد تبیین هستیم که امیدواریم بعد از ماه مبارک رمضان به شکل حضوری در استان برگزار شود.

وی یکی از دغدغه‌های شبکه در حوزه فرماندهان جنگ نرم و دوره‌های تخصصی را افزایش تعداد شبکه فرماندهان جنگ نرم دانست و گفت: تعداد اساتید اصفهان این ظرفیت را دارد که فرماندهان را به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر برسانیم، تعاملات خوبی را با مجموعه‌های استان به ویژه معاونت سپاه داریم و برنامه‌ریزی شده است که با هماهنگی دبیرخانه مساجد استان و با مجموعه سازمان‌های مختلف فرهنگی استان بتوانیم در حوزه جهاد تببین و اجرایی شدن آن در تمام محافل اجتماعی نقش‌آفرینی کنیم.

کد خبر 560643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.