از چارت سازمانی شهرداری تا روند بازسازی ساختمان سوخته

شهردار فردیس در صحن علنی شورا به پرسش‌هایی که رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر فردیس طرح کرده بود، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا آژیر در جلسه شورای اسلامی شهر فردیس در پاسخ به این پرسش ابراهیم رنجبر که چرا از نیروهای جوان و بومی موجود در بدنه شهرداری فردیس، در جایگاه‌های مدیریتی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمان انتزاع شهرداری فردیس از کرج، هیچ زیرساختی از جمله نیروی انسانی برای شهرداری فردیس در نظر گرفته نشد و به دلیل تغییرات متعدد مدیریتی در شهرداری و انتزاع نامناسب کادرسازی مورد نیاز در بدنه مدیریت ارشد شهرداری فردیس شکل نگرفت، بنابراین به منظور کادرسازی مناسب در کمتر از ۱۰ درصد از ۱۰۴ پست مدیریتی موجود در شهرداری فردیس از ظرفیت مأموران استفاده شد.

وی با بیان اینکه در حوزه انتزاع سازمان‌ها هیچ نیرویی به شهرداری فردیس اختصاص پیدا نکرد، افزود: علی‌رغم اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت سازمان پسماند شهرداری کرج به شهرداری فردیس، هیچ نیرویی به سازمان پسماند فردیس اختصاص پیدا نکرد و شهرداری فردیس مجبور شد از ظرفیت نیروی انسانی موجود، در حوزه‌های غیرتخصصی آن‌ها استفاده کند. به عنوان مثال برای سازمان‌های میادین و حمل و نقل، بار و مسافر از دو آتش‌نشان و در سازمان پسماند هم از نیروهای غیرتخصصی استفاده شد؛ درحالی‌که مدیران جدید به‌کارگیری شده در شهرداری فردیس، در حیطه کاری خود متخصص هستند.

چارت سازمانی شهرداری فردیس

شهردار فردیس درخصوص چارت سازمانی شهرداری گفت: به محض قرار گرفتن در پست سرپرستی شهرداری فردیس در خصوص گرفتن چارت سازمانی برای هشت سازمان و چهار منطقه با ظرفیت هزار و یک نفر پست و جایگاه رسمی اقدام کردیم که مراحل انتهایی آن در سازمان شهرداری‌ها در حال انجام است. زمینه‌سازی برای این تعداد پست سازمانی ضرورت دارد تا شهرداری فردیس بتواند در کارشناسی و تخصص روی پای خود بایستد.

آژیر با اشاره به فرامین دینی و دستورات رهبری درخصوص شاخصه‌های لازم مدیریتی، تاکید کرد: شایسته‌سالاری، خودآگاهی، انگیزه، تعهد و تخصص از معیارهای اصلی انتخاب مدیران است که تلاش کردیم همکارانی که در پست‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند از شرایط لازم برخوردار باشند. ضمن اینکه در سخن بزرگان قید بومی بودن به عنوان شاخصه مدیریتی ذکر نشده است. اگرچه همکاران جدید در شهرداری فردیس ساکن یا متولد فردیس هستند یا از گذشته در شهرداری فردیس فعالیت دارند.

استفاده شهروندان از پارکینگ‌های‌طبقاتی سطح شهر

وی درخصوص مستندات لازم برای پارکینگ‌های جنب بازار بوستان واقع در بلوار امام رضا (ع) و پارکینگ طبقاتی فلکه سوم، اظهار کرد: با توجه به نقطه نظر اعضای شورا که تاکید داشتند پارکینگ جنب بازار بوستان در اختیار عموم شهروندان و مراجعان به بازار بوستان قرار بگیرد، بیش از سه ماه است این پارکینگ به صورت رایگان به شهروندان خدمات می‌دهد.

شهردار فردیس اضافه کرد: با توجه به اینکه پارکینگ فوق در اختیار پایگاه بسیج منطقه یک است و به دلیل قرارداد این پایگاه با بهره‌بردار، تا پایان سال به آن‌ها فرصت داده شد که شب‌ها تا صبح از ظرفیت این پارکینگ برای شهروندان استفاده شود که این امر از مطالبات شهروندان است.

آژیر درخصوص پارکینگ فلکه سوم گفت: با توجه به نظر اعضای شورا درباره تناسب‌نداشتنِ مبلغ بهره‌بردار برای پارکینگ مکانیزه، مناقصه در گذشته انجام شده است و امکان تغییر هزینه وجود ندارد. همچنین با توجه به هزینه‌های بالای حفظ پارکینگ‌های مکانیزه، نگاه مدیریت شهری به این پارکینگ‌ها درآمدزایی نیست و هدف استفاده حداکثری از حداقل زمین در راستای رفع مشکل پارکینگ معابر است.

روند رو به رشد ساخت‌وسازهای غیرمجاز

وی درخصوص روند رو به رشد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در فردیس و ایجاد نارضایتی در شهروندان، تصریح کرد: بر اساس آمار و ارقام دستگاه‌های نظارتی به ویژه اداره بازرسی شهرداری فردیس، سیر ساخت‌وساز غیرمجاز در شهر نزولی بوده و با عاملان ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد قاطع انجام شده است. طی شش ماه گذشته، ۸۳ مورد رفع تخلفات ساختمانی، رفع تصرفات ۱۸ هزار و ۳۵۰ مترمربع، دستگیری عاملان ساخت‌وساز غیر مجاز ۲۷ مورد و برخورد قضائی با کارکنان متخلف هشت مورد انجام شده است.

شهردار فردیس اضافه کرد: با توجه به کمبودهای شهرداری و برخورد دستگاه قضائی که منجربه تعلیق برخی نیروهای کنترل و نظارت شهرداری در حوزه ساخت‌وساز غیرمجاز شد، شهرداری لایحه شهربان را به شورا ارائه کرد و روند قانونی تصویب و تأیید طی شد که به محض ابلاغ، شهرداری با همکاری شرکت انتظام، بیش از پیش نسبت به نظارت دقیق و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز اقدام خواهد کرد.

آژیر با بیان اینکه بر اساس آمار و ارقام دستگاه‌های نظارتی به ویژه اداره بازرسی شهرداری فردیس، سیر ساخت‌وساز غیرمجاز در شهر نزولی بوده و با عاملان ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد قاطع انجام شده است، گفت: در شش ماه گذشته ۸۳ مورد رفع تخلفات ساختمانی، رفع تصرفات ۱۸ هزار و ۳۵۰ مترمربع، دستگیری عاملان ساخت‌وساز غیرمجاز ۲۷ مورد و برخورد قضائی با کارکنان متخلف هشت مورد انجام شده است.

وی افزود: با توجه به کمبودهای شهرداری و برخورد دستگاه قضائی که منجربه تعلیق برخی نیروهای کنترل و نظارت شهرداری در حوزه ساخت‌وساز غیرمجاز شد، شهرداری لایحه شهربان را به شورا ارائه کرد و روند قانونی تصویب و تأیید طی شد که به محض ابلاغ، شهرداری با همکاری شرکت انتظام، بیش از گذشته نسبت به نظارت دقیق و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز اقدام خواهد کرد.

کیفیت آسفالت‌های معابر و خیابان‌ها

شهردار فردیس درخصوص بهسازی و آسفالت معابر و تاکید امام جمعه شهرستان به این امر، همچنین استفاده از آسفالت‌های بی‌کیفیت در سطح خیابان‌ها، اظهار کرد: پیش از انتزاع شهر فردیس خدمات‌رسانی به فردیس محدود شد و پس از انتزاع نیز شهرداری با توجه به مشغول بودن به تأمین زیرساخت‌های اداری، از امور خدماتی غفلت کرد. از شهریورماه امسال و همزمان با قرار گرفتن در مسئولیت شهردار فردیس، مناقصات خرید و پخش مکانیزه و لکه‌گیری آسفالت انجام شد و قرارداد حدود ۹۰ میلیارد تومان که در بودجه عمرانی امسال پیش‌بینی شده بود، منعقد شد. در حوزه آسفالت و لکه‌گیری کارهای خوبی انجام شد و معابری مانند کیاتل و شهدای اقتدار نیز بازگشایی شد.

آژیر ادامه داد: تاکنون از مجموع آسفالت خریداری شده ۶۰ درصد کار انجام شده و با فراهم شدن شرایط جوی سرعت کار هم بالاتر می‌رود.

پاسخ‌گویی به اعضای شورا

وی در خصوص پاسخ‌گویی دیرهنگام و تعلل در ارائه پاسخ شفاهی و مکتوب به اعضای شورا، گفت: بسیاری از ادارات و معاونت‌های شهرداری فردیس زیرساخت لازم برای دسترسی به اتوماسیون اداری ندارند و باید کار به صورت فیزیکی انجام شود که این امر، روند پاسخ‌گویی را طولانی‌تر کرده است؛ ضمن اینکه مجموع شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری مورد استفاده در شهرداری فردیس قراردادی نداشتند و در بسیاری از اوقات شرکت‌ها خدمات پشتیبانی را قطع می‌کردند که در پی آن سامانه قطع می‌شد.

شهردار فردیس افزود: درحال‌حاضر با تمام شرکت‌های نرم‌افزاری قرارداد منعقد شده و تمام پرسش‌های اعضای شورا شناسایی و پاسخ‌گویی به آن انجام می‌شود.

روند بازسازی ساختمان سوخته

آژیر درخصوص وارد آمدن خسارت به ابنیه شهر و شهرداری در وقوع اغتشاشات آبان‌ماه و کوتاهی شهرداری درباره بازسازی ساختمان سوخته، تاکید کرد: در زمان حضور در شهرداری هنوز تاییدیه استحکام بنا و امکان بهره‌برداری از سازه موجود مهیا نشده بود که با استفاده از مشاور ذی‌صلاح موضوع بررسی و طرح مقاوم‌سازی به شهرداری ارائه و نقشه معماری و برآورد هزینه تهیه شد.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ بودجه بازسازی ساختمان سوخته برای امسال یک میلیارد تومان بود که این مبلغ در متمم افزایش داده شد و در بودجه سال آتی به تصویب رسید. مناقصه آن نیز برگزار شده و در مرحله باز شدن پاکات است.

لزوم تکریم ارباب رجوع

شهردار فردیس تصریح کرد: چند عامل موجب ناراحتی مردم است؛ ازجمله تغییرات متعدد مدیریتی که موجب شده طی هفت ماه کمیسیون‌های مختلف شهرداری فردیس برگزار نشود؛ نظیر کمیسیون توافقات یا کمیته مشورتی حقوقی و املاک که در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۸۰ پرونده در این کمیسیون مطرح شده و علی‌رغم اینکه برخی مشکلات پرونده‌ها به دهه ۷۰ و ۸۰ مربوط می‌شود و نیازمند برگزاری چندین جلسه بوده، به نتیجه نرسیده است.

آژیر اضافه کرد: در تمام حوزه‌ها و معاونت‌های شهرداری فردیس مشکل فضای اداری وجود دارد ۵۷ نفر از نیروهای ما هفت تا هشت ساعت در زیرزمین مشغول کار هستند که این امور موجب بروز تنش بین ارباب‌رجوع و نیروها می‌شود. اما بهترین تکریم ارباب رجوع و پاسخ‌گویی به مردم، راه انداختن کار آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تمام کمیته‌ها و کمیسیون‌های شهرداری شکل گرفته، تکریم ارباب‌رجوع به نسبت ماه‌های قبل به نحو مطلوب‌تری در شهرداری فردیس انجام می‌شود. امیدواریم شهرداری فردیس بتواند با تأمین فضای لازم کاربری در سال آینده، ارائه خدمات به شهروندان را به شکل مطلوب‌تری به انجام برساند.

نظارت بر باشگاه‌های ورزشی و فقر سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی

شهردار فردیس درخصوص نظارت بر باشگاه‌های ورزشی و فقر سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، اظهار کرد: مزایده اماکن فرهنگی ورزشی شهرداری یکی از اقدامات خوب در چند ماه گذشته بود که حتی در سال ۹۶ و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی انجام نشده بود. در دی‌ماه قراردادهای اماکن ورزشی منعقد شد و تمام اماکن در اختیار بخش خصوصی است؛ به غیر از سوله‌های مدیریت بحران که هنوز بهره‌بردار به ما تحویل نداده است. سوله بحران منطقه دو هنوز در اختیار شبکه بهداشت است که در این مکان واکسیناسیون انجام می‌شود.

آژیر ادامه داد: در آن زمان شهرداری سالن را به چک بود که در زمان یکی از سرپرستان بخشی از چک‌ها عودت و به صورت نقدی پرداخت شد. موضوع پرونده قضائی و تصرف انجام شده در دست پیگیری است هم تخلیه و هم بدهی دارند.

لزوم نظارت دقیق بر عملکرد نادرست پیمانکاران فضای سبز و خدمات شهری

وی گفت: قبول داریم که در گذشته نظارت دقیقی بر امور پیمانکاران در شهر فردیس نبود که علت آن، به نحوه واگذاری مربوط می‌شود؛ اما اکنون با مناقصات جدید چهار پیمانکار در چهار ناحیه شهرداری برای خدمات شهر و چهار پیمانکار در چهار ناحیه فضای سبز کار انجام می‌دهند.

شهردار فردیس با تاکید بر اینکه با وجود همه نظارت‌ها هنوز هم شاهد شیطنت پیمانکاران هستیم که در این راستا قرار است سطح خدمات بهبود پیدا کند و نظارت بیشتر شود، افزود: در بودجه سال آینده مبلغی برای نظارت بر عوامل و عملکرد نیروها و پیمانکاران برای خرید دستگاه جی پی‌اس پیش‌بینی شده بود تا بخش به نتیجه برسد و خدمات‌دهی در شهر فردیس، نتیجه بدهد؛ تعداد کارگران نیز به مراتب بیشتر شده و مکرر رصد می‌شود. ضمن اینکه مدیران نظارتی برای سرکشی حضوری کارگران اقدام می‌کنند.

ناهماهنگی‌ها در حفاری و عملیات عمرانی

آژیر ضمن اشاره به ناهماهنگی‌ها در حفاری و عملیات عمرانی، تاکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت شهر فردیس، ساختار انشعابات دستگاه‌های خدمات‌رسان نمی‌تواند پاسخ‌گوی جمعیت باشد و مجوزهای بسیاری برای حفاری صادر می‌شود. دلیل ناهماهنگی این است که دستگاه‌های حفار نسبت به اجرای صحیح آسفالت اقدام نمی‌کنند که برای این امر دستورالعمل صادر کردیم که در آن شرکت‌های حفار موظف شدند آسفالت را بر اساس دستورالعمل انجام دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شهرداری در مقابل صدور مجوز مبلغ ناچیزی از دستگاه‌های حفار می‌گرفت که با اصلاح فهرست بها که در دفترچه درآمدی سال آتی لحاظ شد، دستگاه‌ها ملزم هستند مبلغ را پرداخت کنند.

شهردار فردیس اظهار کرد: در قانون، کمیسیون حفاری در نظر گرفته شده که تاکنون در شهرداری انجام نشده است. این کمیته در شهرداری فردیس تشکیل و دستگاه‌های حفار نماینده تام‌الاختیار را معرفی کردند و از سال ۱۴۰۱ باید حفاری‌ها توسط کمیسیون تأیید شود. پس از آن در صورت اجرای روکش آسفالت شهرداری تا چهار سال مجوز حفاری صادر نمی‌کند.

آژیر ابراز امیدواری کرد: با حمایت مجموعه شورا و همت شهرداری بتوانیم شاهد افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان باشیم.

کد خبر 560508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.