امضای توافق‌نامه همکاری برای اجرای خط ۲ قطار شهری

توافق‌نامه همکاری برای اجرای پروژه خط دو قطار شهری مابین شهرداری اصفهان و شرکت مپنا امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان امروز _سه‌شنبه، هفدهم اسفندماه_ در آئین امضای توافق‌نامه بین شرکت مپنا و شهرداری اصفهان، اظهار کرد: یکی از مهمترین رویکردهای شهرداری اصفهان در انجام پروژه‌های شهری، جلب مشارکت‌های مردمی است، این موضوع در خرید اتوبوس‌های برقی نیز مطرح است، زیرا با توجه به هزینه ۱۰ میلیارد تومانی اتوبوس برقی، شهرداری اصفهان توان خرید آن را ندارد.

وی با بیان اینکه اگر برای تأمین اتوبوس‌های برقی از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم، گام بزرگی در راستای حفظ محیط زیست برداشته‌ایم، تصریح کرد: در روند امضای توافق‌نامه مسائل حقوقی مطرح بود که با توضیحات مدیران شرکت مپنا در این زمینه موارد حل و توافق‌نامه امضا می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: پس از امضای توافق‌نامه، اقدامات لازم برای دریافت مجوز به سرعت از سوی شهرداری اصفهان انجام خواهد شد، زیرا در حال حاضر مشکل نخست اصفهان مسائل زیست‌محیطی است.

وی اظهار امیدواری کرد: راه‌اندازی خط دو قطار شهری در کمتر از ۴۸ ماه آینده محقق و نگرانی مردم اصفهان در این زمینه برطرف می‌شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: تولید اتوبوس برقی ظرفیت خوبی در کشور و اصفهان است و اگر شرکت مپنا یک طرح مشارکتی با شهرداری اصفهان در این زمینه ارائه دهد، استقبال خواهیم کرد زیرا چندین شرکت در کشور برای تولید و وارد کردن اتوبوس برقی آماده انعقاد قرار داد هستند.

قاسم زاده ادامه داد: از احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سطح شهر توسط شرکت مپنا نیز استقبال می‌کنیم.

اجرای خط دو مترو سرعت گیرد

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست، اظهار کرد: سابقه همکاری با شرکت مپنا را در گذشته داشته‌ایم به طوری که آثار و خدمات آنها در خط یک قطار شهری اصفهان مشهود است.

وی با بیان اینکه فعالیت مپنا در احداث خط دو قطار شهری ادامه دارد، افزود: با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد روند ساختمانی خط دو قطار شهری انجام شده است، باید برنامه زمانی برای ادامه فعالیت‌ها در خط دو مشخص و تدابیر برای تسریع در انجام امور تعیین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید پیش‌بینی لازم انجام شود تا محدودیت‌ها و تحریم‌ها در این عرصه تأثیرگذار نباشد و در اجرای پروژه مترو به یک الگوی موفق از نظر سرعت و کیفیت دست یابیم.

وی با اشاره به حمایت مدیریت شهری برای افزایش سرعت پروژه مترو، اظهار امیدواری کرد: مردم اصفهان باید هرچه زودتر شاهد افتتاح خط دو قطار شهری باشند تا سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر اصفهان افزایش یابد.

نورصالحی اظهار امیدواری کرد: در ادامه مسیر فعالیت، همکاری مشترک شهرداری اصفهان با شرکت مپنا را در عرصه تولید اتوبوس برقی شهری شاهد باشیم.

ضرورت برقی‌سازی حمل‌ونقل شهری / آماده همکاری با شهرداری هستیم

عباس علی‌آبادی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه مپنا در این جلسه اظهار کرد: شرکت مپنا یک شرکت مردمی و از مولودهای انقلاب محسوب می‌شود، سابقه فعالیت این شرکت در شهر اصفهان طولانی است به نحوی که تاکنون نزدیک به یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: امروز اقتدار شرکت مپنا به میزانی است که توربین به روسیه صادر می‌کند و در نیروگاه جنوب اصفهان که هزار مگاواتی و پروژه ۱۵ ساله است، مشارکت دارد و در ادامه نیز قرار است در امر سیکل ترکیبی این نیروگاه تا افزایش ۱۵۰۰ مگاواتی فعالیت کند، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز مشارکت داریم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه مپنا افزود: کارخانه ساخت تجهیزات سپاهان محل صادرات فناوری است و بخش عمده‌ای از صادرات تجهیزات مهندسی در این کارخانه در اصفهان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ پروژه بزرگ صنعتی در شهر اصفهان اجرا کرده‌ایم، گفت: راجع به پیش‌بینی زمانی برای اجرای پروژه مشترک بین شهرداری اصفهان و شرکت مپنا در خط دو قطار شهری مذاکراتی انجام شد، اما باید با صراحت گفت که پیچیدگی‌های روزانه جهان پیش‌بینی‌های اقتصادی را سخت کرده است.

مدیر عامل شرکت مپنا تصریح کرد: جنگ نظامی بین دو ابرقدرت جهان قطعاً تبعات فراوانی را برای جهان خواهد داشت، لذا بدون تردید در حوزه انرژی جهانی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و تهدیدات و فرصت‌های زیادی در راه است.

وی خاطرنشان کرد: قصد همکاری مجدانه با شهرداری اصفهان را داریم و نگران نقص فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها نیستیم، زیرا جز سرآمدان در عرصه‌های مختلف مهندسی جهان هستیم و آمار و ارقام افتخار آمیزی از شرکت مپنا در حوزه حمل‌ونقل ریلی و نیروگاهی در سطح جهان وجود دارد به نحوی که جز پنج کشور اول جهان هستیم و در عرصه نفت و گاز جز شرکت‌های برتر خاورمیانه محسوب می‌شویم.

علی آبادی با اشاره به وجود مشکلاتی که در ترک و تعلل در عمده پروژه‌ها در زمینه فاینانس بوده است، گفت: پیشنهاد ما این است که مدل تأمین مالی به نحوه پیشنهادی مپنا انجام شود و همراه با ارائه ضمانت‌نامه دولتی یا اعتبار اسنادی مدت‌دار به نفع کارفرما انجام گیرد.

وی ادامه داد: تحولات اقتصادی تهدید است، اما باید به فرصت تبدیل کرد، شهر اصفهان یک شهر بین‌المللی و ابعاد جهانی دارد در واقع همیشه اصفهان در حوزه‌های مختلف پیشتاز بوده است، بنابراین امیدواریم توافق‌نامه مشترکی که امروز امضا شد، برکات خوبی به همراه داشته باشد.

مدیر عامل شرکت مپنا با بیان اینکه موضوع الکتریفیکیشن در موبیلیتی (برقی‌سازی حمل‌ونقل) می‌تواند از موضوعات مهم عملکرد شهرداری‌ها باشد، لذا توصیه اکید ما به شهرداران، ورود جدی به این عرصه است.

وی ادامه داد: برقی‌سازی حمل‌ونقل شهری از نکات بسیار پراهمیت است که شهرداران باید مدنظر قرار دهند و جز اولویت‌های استراتژیکی آنها محسوب شود، زیرا آثار و برکات فراوانی در زمینه محیط زیستی به همراه دارد و شرکت مپنا آمادگی کامل برای ورود به تحقق این امر را دارد؛ البته آغاز این کار از تولید و خرید اتوبوس شهری برقی است که شرکت مپنا در این زمینه توانمندی خود را ثابت کرده است.

علی آبادی افزود: از شهرداری اصفهان درخواست داریم به شرکت مپنا اجازه دهد شارژر خودروی برقی را در سطح شهر با هزینه شرکت مپنا ایجاد کند زیرا تا خدمات و امکانات لازم خودروهای برقی در شهر فراهم نشود، توسعه استفاده از خودروهای برقی در شهر محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط در یک نقطه از تهران و یک نقطه در مشهد یک ایستگاه شارژ خودروی برقی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امسال کشور ۱۰ میلیارد دلار برای تولید برق از سوخت مایع هزینه کرده است، اما اگر سیکل ترکیبی نیروگاه‌ها انجام شده بود، شاهد این واقعه نبودیم.

جزئیات توافق نامه شهرداری اصفهان و شرکت مپنا

بابک احمدی، مدیر بخش ریلی شرکت مپنا در توضیح مفاد توافق‌نامه فی مابین شهرداری اصفهان و شرکت مپنا در خصوص خط دو قطار شهری، گفت: خدمات طراحی و مهندسی، تأمین تجهیزات و قطعات یدکی، آموزش، بارگیری، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ناوگان خط دو مترو اصفهان به همراه تأمین مالی ( EPCF) پروژه به رقم کلی ۶۰۰ میلیون یورو اصل پروژه بر عهده شرکت است.

وی با بیان اینکه خط دو مترو اصفهان به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر از غرب تا شمال شرق شهر اصفهان و شامل ۲۳ ایستگاه است، خاطرنشان کرد: پروژه مذکور شامل ۱۰ پست کشش و دو پست HVS اختصاصی است که تجهیزات مورد نیاز پست‌ها از قبیل ترانسفورماتور، تابلوهای برق و کنترل، کابل، سیستم اسکادا و سایر تجهیزات مورد نیاز به صورت کامل توسط مشارکت انجام خواهد شد؛ همچنین تأمین کلیه تجهیزات مکانیکی مورد نیاز از قبیل آسانسور، پله برقی، سیستم تهویه ایستگاه‌ها و تونل بخشی از موضوع قرارداد است.

مدیر بخش ریلی شرکت مپنا اظهار کرد: تأمین، نصب و راه‌اندازی کلیه تجهیزات مخابراتی، سیستم کنترل قطارها (سیگنالینگ) و سیستم اسکادا پست‌های برق، سیستم اعلام و اطفا حریق نیز در قالب قرارداد مذکور و توسط کنسرسیوم انجام خواهد شد و در قالب این قرارداد تأمین تعداد ۲۱۰ عدد واگن (۴۲ رام قطار) خط دو مترو اصفهان به همراه تأمین تمام تجهیزات دپو، تعمیر و نگهداری خط انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرارداد توسط مشارکت گروه مپنا، شرکت احداث توسعه ریلی مپنا، شرکت مپنا بین الملل، شرکت واگن پارس مپنا و سابیر بین‌الملل و در قالب تأمین مالی EPCF انجام خواهد شد، گفت: تأمین منابع مالی طرح به صورت فاینانس به رقم حدود ۵۱۰ میلیون یورو و توسط شرکت مپنا بین‌الملل و با گارانتی دولتی انجام خواهد شد.

کد خبر 560469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.