تغییر ظاهر بارسلونا با احداث مناطق پیاده‌محور

بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۰، بارسلونا دارای شش هزار خودروی شخصی در هر کیلومتر مربع است که بالاترین تعداد در میان شهرهای اتحادیه اروپا است و در حالی که اتومبیل‌ها هر روز زیادتر می‌شود، فضاهای عمومی برای عابران پیاده با سرعت زیادی کاهش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولان بارسلونا برای حل این مشکل، پروژه‌ای را تدارک دیده‌اند که با اجرای آن، شهر پیاده‌محور می‌شود. این طرح با توجه به نگرانی‌های زیست‌محیطی قرن بیست‌ویکم، چندین بلوک شهری را در یک چهارچوب خوشه‌ای قرار می‌دهد و با کمک مداخلات کم‌هزینه، مناطق پرتردد را برای ورود خودرو ممنوع می‌کند. کاشت گیاهان گلدانی، احداث میزهای پیک‌نیک، نصب نیمکت و فواره، توسعه مناطق سبز مجهز به زمین‌های بازی کودکان و همچنین مسیرهای دوچرخه‌سواری از جمله اقداماتی است که در بارسلونا ایجاد خواهد شد.

تغییر ظاهر بارسلونا با احداث مناطق پیاده‌محور

علی‌رغم مخالفت لابی‌های خودرو، طرح معروف «سوپربلاک اسپانیا»، در دهه گذشته از حمایت عمومی گسترده برخوردار شد. به تقلید از این طرح قدیمی، ایجاد مناطق سبز در تعدادی از محله‌های بارسلونا مانند سنت آنتونی، پوبلنو و هورتا نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است تا مناطقی با بیشترین آلودگی و کمترین فضاهای عمومی به محله‌های سبز تبدیل شود.

این پروژه قرار است در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شود و شامل ایجاد چهار میدان بزرگ، ۳۱ میدان کوچک و همچنین چهار خیابان سبز به ارزش ۵۲.۳ میلیون یورو است.

عابران پیاده در این طرح، اولویت بالایی خواهند داشت و محدودیت سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت برای وسایل نقلیه موتوری معرفی خواهد شد که البته خدمات شهری و وسایل نقلیه اورژانس از این مورد استثنا خواهند بود.

تغییر ظاهر بارسلونا با احداث مناطق پیاده‌محور

خیابان‌ها، حاشیه‌ای نخواهند داشت و آسفالت با سنگ‌فرش‌های معمولی پانوت و دال‌های گرانیتی جایگزین خواهد شد. تمام خیابان‌ها کاملاً قابل دسترس و مجهز به عناصر راهنما، روشنایی مناسب، سنگفرش بلوک لمسی و چراغ راهنمایی خواهد بود.

در سراسر منطقه، نیمکت‌ها، فواره‌ها، فضای بازی و میزهای بیشتری تعبیه خواهد شد. یک درصد فضای سبز فعلی به حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و کاشت درخت در اولویت قرار می‌گیرد. گونه‌های گیاهی با شاخ و برگ زیاد مانند درختان گزنه اروپایی و لیموترش برای ایجاد سایه بیشتر در بخش‌های مرکزی خیابان کاشته می‌شود. زمین منطقه، قابل نفوذ برای آب خواهد بود و سیستمی برای استفاده مجدد از آب باران نیز تعبیه خواهد شد.

چهار خیابان و یک میدان، تنها اولین مرحله از فیس لیفت (تغییر ظاهر) بزرگ بارسلونا است که نهایتاً شامل ۲۱ خیابان سبز و ۲۱ میدان بزرگ تا سال ۲۰۳۰ می‌شود.

کد خبر 560384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.