مشکلی با یزد نداریم/۷ مشعل نیروگاه منتظری خاموش شد

معاون استاندار اصفهان گفت: هدف مدیریت استان جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود است. برای این کار پنج محور اصلی و ۲۵زیرمحور فرعی با کمک متخصصان داخل و خارج کشور در قرارگاه آب استان تعریف شده است. قرار نیست احیای زاینده‌رود در حد شعار باقی بماند؛ باید با همه افرادی که ترک فعل کرده‌اند برخورد قاطع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهران زینلیان امروز _سه‌شنبه هفدهم اسفندماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار کرد: هدف اول استان احیای رودخانه و حوضه زاینده‌رود است و معتقدیم اگر رودخانه زاینده‌رود احیا نشود، مشکلات زیست‌محیطی استان ادامه خواهد یافت. البته مشکلی که در ۳۰ سال به وجود آمده در مدت کوتاه سه ماهه رفع نخواهد شد و نیازمند برنامه‌ریزی و کمک همه جوامع نخبگان و مسئولان است. بر این اساس می‌توان فرونشست را مهار کرده، تالاب زاینده‌رود را به عنوان ذخیره ژنتیکی برای کل کشور حفظ کرده و آلودگی هوای را کنترل کرد.

وی افزود: متأسفانه نتوانسته‌ایم از بحران زاینده‌رود جلوگیری کنیم. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید پاسخگو باشد که چرا برای پروژه‌های غیرقانونی بودجه در نظر گرفته است. دستگاه قضا باید به ترک فعل‌هایی که در حوضه زاینده‌رود انجام شده است ورود کند.

معاون استاندار اصفهان ادامه داد: هدف مدیریت استان، جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود است. برای این کار پنج محور اصلی و ۲۵ زیرمحور فرعی با کمک متخصصان داخل و خارج کشور در قرارگاه آب استان تعریف شده است. قرار نیست احیای زاینده‌رود در حد شعار باقی بماند؛ باید با همه افرادی که ترک فعل کرده‌اند برخورد قاطع شود.

حجم کنونی سد زاینده‌رود ۱۷۶ میلیون مترمکعب است

زینلیان گفت: ورودی سد زاینده‌رود در یک روز به ۲۰۵ مترمکعب بر ثانیه رسید؛ اما در روزهای پس از آن تقریباً به حدود ۶۳ مترمکعب بر ثانیه رسیده است. خروجی سد هم برای تأمین آب شرب ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است. حجم سد هم‌اکنون ۱۷۶ میلیون مترمکعب بر ثانیه است.

وی افزود: برای هر گونه آزادسازی آب در جلسات چهارجانبه تصمیم‌گیری خواهد شد. نیاز از طرف صنف کشاورزان به جهاد کشاورزان اعلام خواهد شد. آب‌منطقه‌ای که متولی تأمین آب است اعلام آمادگی کرده و در نهایت استانداری تصمیم به رهاسازی آب خواهد گرفت. تصمیم برای رهاسازی آب در نوبت بعدی برای کشاورزان غرب و شرق براساس میزان بارندگی‌ها و آورد حجم آب پشت سد گرفته خواهد شد.

دستگاه‌های دولتی تا ۲۰ فروردین ویلاهای خود را در حاشیه زاینده‌رود تخریب کنند

معاون استاندار اصفهان ادامه داد: کارگروه ساماندهی حریم و بستر زاینده‌رود با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل شده است. رئیس قوه قضائیه تا بیستم فروردین‌ماه به دستگاه‌های دولتی و تا پایان شهریورماه را برای همه افرادی که در این حوضه ویلا دارند در نظر گرفته است تا این ویلاها تخریب و حریم قانونی زاینده‌رود برای همه مردم قابل استفاده شود؛ همچنین مسئولان بتوانند کنترل موثرتری بر برداشت‌های قانونی غیرقانونی داشته باشند. این کار مشکل است اما حتماً انجام خواهد شد.

زینلیان اظهار کرد: از وزارت نیرو انتظار داریم استان اصفهان را تنها نگذارد و توجه ویژه‌تری به احیای زاینده‌رود داشته باشد. بیش از ۹۳ درصد حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان است که منجر شده مشکل زاینده‌رود متعلق به استان اصفهان باشد. از رئیس سازمان برنامه و بودجه مطالبه شده که حتماً ردیفی برای احیای زاینده‌رود در بودجه دیده شود. این خواسته بر حق مردم اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری است که باید به آن توجه شود. با احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی همه استان‌های مرکزی و حتی کرمان هم منتفع خواهند شد.

وی افزود: براساس وعده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، سامانه دوم آبرسانی به سد زاینده‌رود امسال بهره‌برداری خواهد شد و تأمین اعتبار برای این پروژه انجام شده است.

معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در نوبت پیشین رهاسازی زاینده‌رود ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزان زیر کشت رفت. بسیاری از چاه‌های غیرمجاز مسدود شده است اما هنوز هم باید با جدیت بر احداث چاه و برداشت‌های غیرمجاز نظارت شود.

زینلیان تصریح کرد: در اصفهان دو نیروگاه اصفهان و شهید منتظری برای تولید برق، برخلاف میل استان چاره‌ای به جز استفاده از مازوت به عنوان سوخت نداشتند. فیلترگذاری و نصب تجهیزات در نیروگاه‌ها مصوبه بالادستی دارد؛ اما تاکنون انجام نشده است. به دلیل سرماهای شدید ایجاد شده در کشور برخی از شهرهای شمالی با کمبود گاز و برق مواجه شدند که منجربه تأمین‌نشدنِ گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها شده است.

وی افزود: کیفیت هوای اصفهان به صورت روزانه بررسی می‌شود. از زمانی که مازوت‌سوزی شروع شده به دلیل بارندگی‌ها، آلودگی پرخطر در استان ایجاد نشده است. از هشت مشعل نیروگاه منتظری تا روز گذشته هفت مشعل خاموش شده است و یک مشعل باقی‌مانده هم حتماً باید تا پایان سال خاموش شود. پای حل مشکل آلودگی هوای استان ایستاده‌ایم و اجازه مازوت‌سوزی صادر نشده است. نیروگاه‌ها موظف شده‌اند سیستم‌های فناورانه خود را تغییر دهند تا علاوه بر کاهش مصرف آب، بهره‌وری تولید را هم افزایش دهند.

در انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به یزد اشتباه شده است

معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: معتقدیم که در انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به یزد اشتباه شده است. این تصمیم کارشناسی شده نیست و مشکلات اجتماعی ایجاد کرده است. حوضه زاینده‌رود با فقر آبی مواجه است و نباید بارگذاری جدید بر آن انجام می‌شد.

زینلیان تاکید کرد: انتقال آب حوضه‌ای به طور پیش‌فرض اشتباه است، اما در حوضه کارون که آب به خلیج فارس می‌ریزد این موضوع متفاوت است و باید با در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی از سرریز آب به خلیج‌فارس که بیش از ده‌ها میلیارد مترمکعب است جلوگیری شده و نیاز آبی استان‌های مرکز کشوری که فقط ۱۰ درصد از این مقدار است با روش‌های انتقال آب تأمین شود.

آبی به حوضه آبریز زاینده‌رود اضافه نشده است

وی افزود: مشکلی با یزد نداریم اما مسیر تأمین آب اشتباه است. آبی به حوضه آبریز زاینده‌رود اضافه نشده است اما در مقابل آب از این حوضه خارج شده است.

معاون استاندار اصفهان گفت: جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود بر گردشگری اصفهان و آرامش ذهنی مردم هم مؤثر است. زاینده‌رود سال‌ها محل آرامش مردم بوده و اکنون خشک شدن زاینده‌رود این آرامش را بر هم زده است. البته ابتدا باید آب شرب مردم تأمین شود و پس از آن زاینده‌رود هم احیا خواهد شد.

هزینه آزادراه شرق اصفهان به ۲,۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است

زینلیان خاطرنشان کرد: به واسطه مشکلات ایجاد شده در عبور آزادراه شرق اصفهان از منطقه کلاه قاضی، هزینه ساخت این آزادراه از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۲,۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. نمی‌توان این پروژه را تعطیل کرد اما ملاحظات زیست محیطی در منطقه باید حتماً در نظر گرفته شود.

وی افزود: نباید راه توسعه بسته شود و همزمان هم محیط زیست باید مورد توجه باشد. جلساتی با تاکید بر مسائل زیست محیطی برای احداث کنارگذر شرق برگذار شده و پیشنهاداتی به سازمان محیط زیست کشور داده شده که بررسی و تصمیم‌گیری را برای آن انجام خواهد داشت.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: در مقابل، با افتتاح این آزادراه که از ۱۳۵۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده است، در کاهش آلاینده‌ها تأثیر بسیار قابل توجهی خواهد داشت. امید است به زودی این پروژه افتتاح شده و کریدور شمال به جنوب از آزادراه شرق به یکدیگر متصل شود تا آلاینده‌های ناشی از آن به اصفهان وارد نشود.

زینلیان گفت: هرگونه اتفاقی در سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری اصفهان با نظارت استاندار انجام خواهد شد. استفاده از خودروهای هیبریدی و وسایل نقلیه برقی ازجمله سیاست‌هایی است که استان برای آن برنامه‌ریزی کرده و به دنبال انجام آن است. نخستین اتوبوس برقی در اصفهان راه‌اندازی شده است و اصرار داریم از این خودروها حتماً در استان استفاده شود.

وی افزود: ظرفیت سامانه دوم آبرسانی به سد زاینده‌رود حدود ۱۰ مترمکعب بر ثانیه است اما فاز اضطرار آن که تا پایان سال افتتاح می‌شود، ۲.۶ متر مکعب بر ثانیه آب انتقال خواهد داد. با راه‌اندازی فاز اضطرار این سامانه در تابستان با مشکلات تأمین آب شرب مواجه نخواهیم بود.

قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است

معاون استاندار اصفهان در رابطه با قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران اظهار کرد: مراحل سازه‌ای این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. تلاش‌هایی انجام شده بود که این پروژه متوقف شود اما روز گذشته دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی برای پایداری و به اتمام رساندن این پروژه صادر شد. راه‌اندازی این پروژه در توسعه و آبادانی کشور تأثیرگذار خواهد بود.

مصرف ۱۴ میلیون مترمکعب آب در سال توسط شرکت فولاد مبارکه

زینلیان گفت: نمایندگان و مسئولان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری از اظهار نظرهای احساسی و بودن پشتوانه فنی خودداری کرده و مسائل موجود را با کمک یکدیگر حل کنند. حوضه زاینده‌رود و سد آن متعلق به استان اصفهان است.
آب شرب استان‌های مجاور حتماً باید تأمین شود اما استان اصفهان با بارگذاری اضافه بر زاینده‌رود مخالف است. این بارگذاری‌ها باید به حوضه کارون که آب مازاد دارد منتقل شود.

۱۴ میلیون مترمکعب آب در سال توسط شرکت فولاد مبارکه مصرف می‌شده که برنامه‌ریزی شده به کمتر از این مقدار برسد.

وی افزود: تاکنون چندین جلسه شورای مسکن برگزار و تأمین آب و فرونشست و جمعیت در ساخت مسکن در اصفهان ملاحظاتی را ایجاد کرده است که پیش از ساخت مسکن به دنبال احیای بافت فرسوده هستیم. در بسیاری از شهرهای اصفهان بافت فرسوده وجود دارد که از زیرساخت و امکانات آن به درستی استفاده نمی‌شود. همچنین به دلیل مهاجرت‌های بسیار به اصفهان، ساختمان‌های جدید پاسخ‌گوی نیاز مردم اصفهان نیست و باعث افزایش تعداد مهاجران شده است. شیوه‌نامه جدیدی در این خصوص تدوین شده که به ساخت و احیای بافت فرسوده کمک خواهد کرد و مشوق آن خواهد بود.

معاون استاندار اصفهان گفت: اولویت ساخت مسکن در استان اصفهان، احیای بافت فرسوده است. الگوی همت‌آباد طولانی شد و در همه جا عملیاتی نخواهد شد. بافت فرسوده پتانسیل زیادی دارد، اما بر خرده‌مالک‌ها موجود است. تجمیع و همراه کردن این مالک‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که اجرای چنین طرح‌هایی را به تعویق می‌اندازد. همت‌آباد قابل تسری به دیگر مکان‌ها نیست. در همین راستا دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده ایجاد شده که امید است منجربه افزایش الگوی احیای بافت فرسوده شود.

کد خبر 560314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.