واج ازدواج ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیون شد+جزئیات وام فرزند

افرادی که سال ۱۴۰۱ ازدواج کنند، مشمول وام ازدواج ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌شوند. وام فرزندآوری به‌ازای فرزند اول ۲۰میلیون تومان، به‌ازای فرزند دوم ۴۰میلیون تومان، به‌ازای فرزند سوم ۶۰میلیون تومان، به‌ازای فرزند چهارم ۸۰میلیون تومان و به‌ازای فرزند پنج و به بعد ۱۰۰میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته _دوشنبه شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰_ مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ را تعیین کرد.

بر اساس این مصوبه مبلغ وام ازدواج زوجین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. مبلغ وام ازدواج برای مردهای زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۱۵۰ میلیون تومان است.

وام ازدواج سایر زوج‌ها ۱۲۰ میلیون تومان است که درمجموع به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

این وام به کلیه زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ ازدواج آن‌ها از ۱/۱/ ۱۳۹۷ به بعد باشد. یعنی زوج‌هایی که از سال ۹۷ به بعد ازدواج کرده‌اند یا افرادی که سال ۱۴۰۱ ازدواج کنند، مشمول وام ازدواج ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌شوند.

وام فرزندآوری نیز به تصویب رسید. براساس این مصوبه، وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج و به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.

مبلغ وام فرزندآوری برای تولد نوزادان دو قلو و بیشتر هم مشخص شد. برای تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود.

به گزارش ایمنا، در بند الحاقی یک تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل صددرصد (۱۰۰%) مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد (۵۰%) سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست ازدواج و فرزندآوری از طریق بانک‌های عامل تأمین کند. بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

۱- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷‬ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست‌وپنج سال و زوجه‌های زیر بیست‌وسه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد.

۲- تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند دوم چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند سوم ششصد میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند چهارم هشتصد میلیون (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند پنج و به بعد یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌گردد.

بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه‌ای به منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد نماید.

۳- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانواده) با بازپرداخت حداکثر بیست ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند به میزان دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام نماید.

۴- مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع این بند برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اختصاص می‌یابد.

۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است آئین‌نامه اجرای بند (الف) را حداکثر تا اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به بانک‌های عامل ابلاغ کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این تبصره را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه دهد.

کد خبر 560288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.