۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
پشت پرده توقف تولید تیبا چیست؟

یک کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در رابطه با توقف تولید تیبا از سال آینده، گفت: این اقدامات تکنیک‌های فریب دادن مردم است. سایپا در حالی اعلام می‌کند تولید تیبا را متوقف کرده که تولید ساینا را جایگزین آن کرده است؛ گویی مسئله تولید خودرو در سایپا، نام خودرو بوده است.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با توقف تولید تیبا از سال آینده اظهار کرد: این اقدامات فریب دادن مردم است. سایپا در حالی اعلام می‌کند تولید تیبا را متوقف خواهد کرد که تولید ساینا را جایگزین آن می‌کند؛ گویی مسئله تولید خودرو در سایپا نام خودرو بوده است؛ زیرا تنها تفاوت تیبا و ساینا مدل چراغ آن است!

وی افزود: ایران‌خودرو به جای تولید پژو ۴۰۵، پارس و به جای سمند، سورن را تولید می‌کند که از نظر کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همه این اقدامات شوآف است و خودروسازان به وسیله آن می‌خواهند نشان دهند سیستم تولید خودرو در ایران، منعطف و پیشرو بوده و در راستای اهداف بیان شده و نارضایتی‌های موجود حرکت کرده‌اند تا پاسخی به انتقادات دهند. در واقع این اقدامات معنای عملیاتی اقتصادی ندارد و فقط نام خودروهای تولیدی تغییر کرده است.

آزادسازی واردات خودرو شناسایی محل درآمد برای دولت است

این کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو درباره مصوبه مجلس برای واردات ۷۰ هزار خودروی سواری، اظهار کرد: این مصوبه در واقع شناسایی یک محل درآمد برای دولت است. مجوز واردات به همه افراد داده نشده و شرایط ویژه‌ای خواهد داشت. دولت از این طریق محل درآمد جدیدی در مجلس شناسایی کرده و مجلس هم مجوز واردات را صادر کرده است.

زاوه اضافه کرد: تا مشخص شدن مفاد آئین‌نامه واردات خودرو نمی‌توان درباره اثر بخشی آن اظهارنظر کرد. در واقع این اقدام هم اگر صرفاً رانت ایجاد کند نتیجه‌ای در بازار نخواهد داشت، اما اگر آزادسازی واردات خودرو همچون سال ۸۶ شود که همه افراد می‌توانستند این کار را انجام دهند، منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

کد خبر 560279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.