لباس نو بر تن کنچیل‌های بندرعباس

کوچه و پس‌کوچه‌های بافت فرسوده و قدیمی شهر بندرعباس با معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از روان شدن فاضلاب تا کمبود امکانات رفاهی و ورزشی و دیدن این سیما و منظر شهر، آلودگی بصری زیادی به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها جوانان بندرعباس که منتظر انجام اقدام از سوی مسئولان ننشستند، عزم خود را جزم کردند تا کوچه‌ها یا همان کنچیل‌های بندرعباس را پس از سال‌ها رنگ و بویی تازه بخشند.

"رئوف" جوانی ۲۰ ساله از محله قدیمی خواجه عطا به همراه تنی چند از جوانان این محل دست به دست هم دادند و با طرحی خلاق محله خود را آراسته کردند. او می‌گوید: «عاشق کشور یونان و کوچه پس‌کوچه‌های این کشور هستم؛ ایده این کار از کوچه‌های این کشور به ذهنم رسید. همیشه به کوچه‌ها نگاه می‌کردم و می‌گفتم بندرعباس قابلیت‌های زیادی دارد. متأسفانه یا خوشبختانه شهر بندرعباس یک شهر اقتصادی است ولی محیطی برای آرامش مردم و همین‌طور گردشگران در آن فراهم نشده است.»

رئوف می‌افزاید: تیم ما یک تیم جوان است. یک تیم ۱۰ نفره شامل نقاش، نجار، معمار، برق کار و تعدادی از هنرمندان شهر جمع شدیم، دست به دست هم دادیم تا شهرمان را بسازیم.

این جوان تصریح می‌کند: ما خودجوش تصمیم گرفتیم کار زیباسازی بافت قدیمی شهر خود را انجام دهیم، در همین رابطه زیباسازی محله خواجه عطاء و مرمت این بافت قدیمی را آغاز کردیم. بعد از چند ماه، همین کار در محله شمیلی‌ها هم انجام شد که مورد استقبال خوب مردم این محله قرار گرفت.

لباس نو بر تن کنچیل‌های بندرعباس

رئوف می‌گوید: نام این پروژه را مهربانی انتخاب کردیم و اسم کوچه را به پیشنهاد رضا دریایی از اساتید تئاتر، کنچیل گذاشتیم. در گویش قدیمی و محلی بندرعباس کنچیل به معنی کوچه و دنج بودن است.

مشارکت در زیباسازی شهر

او ادامه می‌دهد: هدف از این حرکت مشارکت در زیباسازی شهر، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و گسترش فرهنگ شهروندی بوده است، در واقع هدف این بوده است که محلات قدیمی شهر زیبا و آراسته شوند. همان‌طور که می‌دانید اکثر محله‌های قدیمی شهر کم‌بضاعت هستند. خواستیم با این کار برای مردم هم آرامش و هم شغل ایجاد کنیم. تلاش کردیم با این کار، گردشگر و توریست وارد شهرمان شود تا بندرعباس جان بگیرد.

این جوان خلاق خاطرنشان می‌کند: این که گردشگران خارجی به بندرعباس آمدند و در کنار ما کار کردند خیلی خوشحال‌کننده بود. فکر می‌کنم این کار تأثیر زیادی بر روی جذب گردشگر و توسعه گردشگری این شهر خواهد گذاشت.

وی اظهار می‌کند: این اقدام بازخورد خیلی خوبی داشت. همسایه‌ها در کنار ما بودند و کمک زیادی به توسعه این کار کردند. استقبال شهروندان از این کار، ما را برای انجام مرمت و زیباسازی دیگر محله‌های قدیمی شهر مصمم‌تر کرد.

رئوف تصریح می‌کند: تعدادی از اعضای شورای شهر از جمله احمد کناری‌نژاد، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس و حسن سالاری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا و احمد پایدار، مدیر سابق مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس از کارهای ما بازدید و حمایت کردند.

وی می‌افزاید: برای انجام این کارها، تاکنون مردم هزینه‌های آن را تقبل کرده‌اند، البته در بخشی نیز شهرداری کمک کرد، همین‌طور شهردار منطقه دو، برای سنگ‌فرش کردن محله قول همکاری داد.

لباس نو بر تن کنچیل‌های بندرعباس

رئوف تصریح می‌کند: در اجرای این ایده یا همان کوچه مهربانی، عبدالحسین رئیسی‌پور، شهردار اسبق بندرعباس و محمد آتشین ماه از معماران این شهر به ما کمک کردند. همچنین ایوب زارعی شهردار بندر کنگ تجربیات خود را در اختیار ما قرار داد که از آنها تشکر می‌کنم.

وی می‌گوید: این تیم آمادگی دارد در صورت حمایت مسئولان، دیگر کوچه‌های قدیمی و بافت‌های فرسوده را با کمک گروه‌های جوان و ایده‌پرداز، آراسته و بهسازی کند. در صورت پشتیبانی شهرداری مناطق و سازمان‌های وابسته شهرداری، این‌گونه طرح‌های خلاق و نو را در دیگر نقاط شهر بندرعباس نیز گسترش خواهیم داد.

کنچیل؛ فضایی برای تقویت روح

محمد آتشین‌ماه، معمار و شهرساز هرمزگانی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: فطرت انسان به دنبال آرامش است که بخش عظیمی از این آرامش با رفع نیازهای مادی و معنوی رفع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سبک و نوع زیستن در شهر بندرعباس بیشتر تجاری است، کمتر زمانی پیش می‌آید که شهروندان منزل را به قصد قدم زدن در فضایی به دور از آلودگی محیطی و فضایی صمیمی ترک کنند. قدم زدن و به سر بردن در محیط و فضای انسان‌محور سبب ایجاد خاطره در شهر می‌شود.

این معمار اضافه می‌کند: این نوع طرح‌های خلاق موجب رونق گرفتن صنعت گردشگری می‌شود؛ بر این اساس خاطره انگیزی محیط، ارتباط مستقیم با بار محیط دارد که توسط حواس انسان دریافت می‌شود که بر اساس تأثیر حسی محیط‌های خاطره‌انگیز را می‌توان به باستان‌گرایی، اشتراک‌گرایی، انطباق محیطی، خلوت‌گرایی و اصل‌گرایی تقسیم می‌شود که همه این پارامترها توسط حواس انسان کد نویسی می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به نبود زمینه خاطره‌ساز در بندرعباس، مطالعه‌ای انجام گرفت و آسیب‌ها به چالش کشیده شد و در نهایت برای هر پارامتر تأثیرگذار در ایجاد خاطره یک زمینه و یک راه حل تعریف شد؛ هر جغرافیا دارای یک فرهنگ است که در حافظه آن منطقه نهفته است.

آتشین‌ماه تاکید می‌کند: رویکرد بازآفرینی کنچیل در ابتدا ایجاد معاشرت و شکسته شدن فاصله‌های عمومی و تبدیل آن به فضای صمیمی به موازات فرهنگ جامعه بود، علاوه بر معماری به موضوع فرهنگی جامعه محلی خواجه عطا در طرح باید توجه ویژه می‌شد که در این راستا باید محدوده‌ای جهت عرضه باکیفیت فرهنگ تعریف می‌کردیم، البته باید به موضوع بوم گردشگری توجه ویژه‌تری داشته باشیم، در این میان سوالی پیش می‌آید که آیا این فضا محل گذر باشد یا توقف؟

لباس نو بر تن کنچیل‌های بندرعباس

وی تصریح می‌کند: اگر پاسخ سوال توقف باشد که بهانه توقف را نیز باید خلق کرد، نتیجه راه حل می‌تواند عرضه محصولات محلی و صنایع دستی مردمان دریادل خواجه عطا باشد که این نوع کاربری‌های محرک خود سبب ورود و توقف گردشگر و موجب جذب اقتصاد و تعامل و اشتراکات فرهنگی می‌شود؛ در واقع هر انسان می‌تواند با اندکی اندیشه زندگی را به شهر هدیه دهد.

حفظ بافت قدیمی، وظیفه همگانی

احمد کناری‌نژاد، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز با ستایش از حرکت خودجوش تعدادی از جوانان خلاق بندرعباس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بندرعباس قدمتی هزاران ساله دارد که در متون تاریخی به آن اشاره شده است که باید همه مردم و مسئولان برای حفظ بافت قدیمی و اصیل آن تلاش کنند.

وی ادامه می‌دهد: زیباسازی کوچه‌های بافت فرسوده و قدیمی محلات شهر بندرعباس، یک طرح ابتکاری و خلاقانه جوانانی است که بدون هیچ چشم داشتی و بدون کمک نهاد، سازمان و یا دستگاه دولتی یا غیردولتی از محله خواجه عطا آغاز شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار می‌کند: با زیباسازی شهر، می‌توان به رونق گردشگری بندرعباس کمک کرد، البته مسئولان شهری به ویژه مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان باید از چنین طرح‌هایی که به رونق اقتصادی، نشاط اجتماعی و توسعه گردشگری کمک می‌کند، حمایت کنند.

وی اظهار می‌کند: محله خواجه عطا در کنار محلات سورو، قلعه شاهی، نابند، مغ ناخا و پشت شهر جزو شش محله اول بندرعباس است که چاه‌های آب آن‌ها پس از نایبند دومین آب گوارای شهر بود.

گزارش از: سمانه کمالی، خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 560128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.