سرنوشت قیمت دارو با حذف ارز ترجیحی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت ارز دارو در بودجه سال ۱۴۰۱، درباره نحوه اصلاح قیمت دارو به طوری که پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا اینانلو درخصوص وضعیت ارز دارو در بودجه ۱۴۰۱ با توجه به حذف مشروط ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی، اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ارز ترجیحی برای دارو باقی می‌ماند اما اگر تصمیم دولت بر حذف ارز دارو باشد، باید به نسبت قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ مابه‌التفاوت اعتباری برای بیمه‌ها در نظر گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، افزود: در کالاهای اساسی که ارز آنها حذف می‌شود، کالابرگ داده می‌شود اما در دارو و تجهیزات پزشکی اگر بنابر اصلاح قیمتی باشد، چنین اتفاقی نمی‌افتد و دارو و تجهیزات پزشکی مکانیزم بیمه‌ها را دارد. در صورتی که اعتبارات مناسب برای بیمه‌ها لحاظ شود، بیمه می‌تواند مابه‌التفاوت قیمتی را جبران کند. مابه‌التفاوت هرگونه اصلاحی در قیمت دارو، باید در اعتبارات بیمه‌ها لحاظ شود تا بیمه آن را جبران کرده و پرداخت از جیب مردم بالا نرود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: پیشنهاد این است که اگر بنایی بر اصلاح قیمت دارو در کشور وجود داشت، مابه‌التفاوت آن را دولت در قالب اعتباری در بودجه بیمه‌ها ببیند تا به این ترتیب علی‌رغم اصلاح قیمت، پرداخت از جیب مردم تغییری نکند و مردم همان چیزی را پرداخت کنند که در نقطه شهریور ماه ۱۴۰۰ می‌پرداختند.

وی اضافه کرد: بنابراین ارز دارو و تجهیزات پزشکی باقی می‌ماند و مجلس اصلاح قیمت در دارو و کالاهای اساسی را منوط کرد به اینکه از طریق کالابرگ یا مکانیزم‌های دیگر که برای دارو شامل مکانیزم بیمه‌ها است، جبران شود.

چگونگی اصلاح قیمت دارو

اینانلو درخصوص واقعی کردن قیمت دارو در راستای حمایت از صنعت داروسازی در کشور، تصریح کرد: این موضوع چند بعدی است و از یک سو اصلاح قیمت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باید متناسب با توان پرداخت مردم باشد، از طرف دیگر نیز با تورم مواجه هستیم و حتماً باید برنامه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌شود نهاده‌های تولید و هزینه‌های تولید اعم از دستمزد، انرژی، مواد اولیه، اقلام بسته‌بندی و حمل و نقل به یکباره رشد ۵۰ درصدی داشته باشند و انتظار داشته باشیم دارو رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در اصلاح قیمت همه این موارد بررسی شده است و سهم هر کدام به صورت واقعی دیده می‌شود. با این حال این اقدام باید به گونه‌ای باشد که سطح عمومی قیمت کالاهای غیراساسی که نهاده‌های تولید هستند، در دارو دیده شود و در عین حال باید انتظار داشته باشیم که قیمت دارو برای مردم در سطح قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد.

جزئیات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح _یکشنبه پانزدهم اسفندماه_ مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه ۱۴۰۱ در بخش هزینه‌ای، جز یک بند الحاقی ۱ یک تبصره یک را تصویب کردند. در این بند آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

کد خبر 560099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.