ادوارد میلز پرسل برنده نوبل فیزیک

«ادوارد میلزپورسل» فیزیکدان آمریکایی بود که علاوه بر فعالیت تخصصی خود در زمینه نجوم و نویسندگی نیز فعالیت داشت. وی برای کشف تشدید مغناطیسی جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۵۲ را دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا «ادوارد میلزپورسل» فیزیکدان آمریکایی ۳۰ اوت ۱۹۱۲ در ایلینوی به دنیا آمد و هفت مارس ۱۹۹۷ درگذشت. وی مدرک مهندسی برق خود را از دانشگاه پردو و پس از آن مدرک دکتری فیزیک را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. پورسل بعد از پایان جنگ جهانی دوم کار در آزمایشگاه تابش در زمینه تولید رادار مایکروویو را آغاز کرد. میلزپورسل در دسامبر ۱۹۴۶، با همکاری هنری توری و رابرت پوند، تشدید مغناطیسی هسته‌ای را کشف کرد. این کشف راهی دقیق و مطمئن برای تعیین ساختار شیمیایی و خصوصیات مواد در اختیار دانشمندان قرار داد و به صورت گسترده‌ای در فیزیک و شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تشدید مغناطیسی هسته‌ای اساس تصویربرداری تشدید مغناطیسی یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های پزشکی قرن ۲۰ است. پورسل برای کشف تشدید مغناطیسی جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۵۲ را دریافت کرد.

پورسل و نجوم

پورسل در علم نجوم، نخستین رادیو انتشار از هیدروژن کهکشانی خنثی یا همان خط معروف ۲۱ سانتی‌متر را ارائه داد و با مشاهده اولین نماهای بازوهای مارپیچی وجود راه شیری را اثبات کرد. این مشاهده به راه‌اندازی میدان نجوم رادیویی کمک کرد. اندازه‌گیری خط ۲۱ سانتی‌متر همچنان یک روش مهم در نجوم مدرن محسوب می‌شود. وی با مطالعات مربوط به آرامش چرخش اکو، آرامش مغناطیسی هسته‌ای و دمای چرخش منفی به فیزیک حالت جامد کمک‌های اساسی کرده است. میلز پورسل با همکاری نورمن اف. رمزی نخستین کسی بود که تقارن CP فیزیک ذرات را زیر سوال برد.

مشاور علمی رئیس جمهور آمریکا

پورسل به‌دلیل فعالیت‌های علمی، آموزشی و مدنی خود جوایز زیادی دریافت کرد. وی مشاور علمی دویت دی آیزنهاور، جان اف کندی و لیندون بی جانسون رؤسای‌جمهور آمریکا بود. پورسل رئیس انجمن فیزیکی و فلسفی آمریکا، آکادمی ملی علوم و هنر نیز بود. وی در سال ۱۹۷۹ مدال ملی علوم و سخنرانی یانسکی را دریافت کرد.

آثار مهم پورسل

متن مقدماتی ابتکاری برق و مغناطیس را پورسل به رشته تحریر درآورد. این کتاب برای استفاده از نسبیت و ارائه این موضوع تأثیرگذار بود. پورسل از سخنرانی معروف خود "Life at Low Reynolds Number " که نیروها و تأثیرات غالب در محدود کردن رژیم‌های جریان را توضیح داده است.

کد خبر 560086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.