«دکارت»؛ تازه‌ترین اثر انتشارات علمی و فرهنگی

«دکارت»؛ تازه‌ترین کتاب از مجموعه راهنمای سرگشتگان، نوشته جاسین اسکیری و ترجمه مهدی قنبری توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه راهنمای سرگشتگان، مجموعه‌ای علمی و در عین حال عمومی برای علاقه‌مندان آشنایی با متفکران بزرگ است. انتشارات علمی و فرهنگی مجلدات دیگری از این مجموعه را نیز منتشر کرده که شامل مجلداتی درباره سقراط، افلاطون، ارسطو، برکلی، کواین، کیرکگور، لاک، لوتر و برخی دیگر است. «دکارت» نیز تازه‌ترین مجلد از مجموعه راهنمای سرگشتگان به‌شمار می‌رود.

کتاب «دکارت» بیشتر برای کسانی نوشته شده است که از استدلال‌های طولانی و تأملات دشوار دکارتی سر در نیاورده‌اند و کشف ارتباط افکار او در موضوعات گوناگون برای آن‌ها میسر نشده است.

شرح و بسط زندگی و آثار دکارت که نقطه عطف تاریخ فلسفه در قرن هفدهم به‌شمار می‌رود، در اثر جاستین اسکیری با نام «دکارت» مورد توجه قرار گرفته است.

رنه دکارت و برخی دیگر از فیلسوفان در آغاز قرن هفدهم تصمیم گرفتند که از سنت مَدرسی-ارسطویی علم و فلسفه که قرن‌ها پذیرفته شده جهان غرب بود بگسلند و طرحی نو دراندازند؛ طرحی نو به‌ویژه در دو حوزه رد کردن بنای معرفت ارسطویی به صرفِ ورودی‌های حسی و دیگری تمرکز بر تبیین تجربی و استقرایی و بر پایه علل مادی پدیدارهای فیزیکی به جای علل غایی؛ طرحی نو که با تخریب خانه‌های پیشینی فلسفه و علم باستان، در پی بنا نهادن نظامی ریاضی‌گون و سلسله‌وار بود که بر پایه بدیهیات استوار و بی‌شک، به جای آن‌که معرفت‌های پیشین را مثل ارسطو بازگو و واکاوی کند، شخص را به سوی معرفت علمی جدید و کشف حقایق تازه راهبر شود. این نظام معرفتیِ دکارتی که می‌کوشید تا حدّ ممکن قطعیت ریاضیات را به سایر علوم و معارف فلسفی هم تعمیم دهد، کارنامه‌ای بلند و زبانی بعضاً پیچیده دارد.

از این روی بازخوانی آن آرا با زبانی ساده‌تر برای نو ورودان ضروری به نظر می‌رسد. این کاری است که جاستین اسکیری در کتاب خود انجام داده و کوشیده است که این کارنامه بلند و نسبتاً پیچیده را به زبانی علمی و تا حد ممکن ساده برای خواننده ناآشنا با دکارت ارائه کند.

جاسیتن اسکیری این مسیر را در کتاب خود برای سرگشتگان به اقتضای مجموعه کتاب‌های «راهنمای سرگشتگان» در هشت فصل سامان داده است. این هشت فصل با توضیحات رسا و نقل‌قول‌های مستقیم از دکارت، تصویر نسبتاً جامعی از کلیت اندیشه و کوشش‌های او را برای خواننده فراهم می‌کند.

این هشت فصل به ترتیب عبارت‌اند از: «روش»، «ذهن و تصور»، «متافیزیک»، «دین»، «معرفت»، «فیزیک»، «ماهیت انسان» و «احساسات، انفعالات و اخلاق فصل‌های کتاب «دکارت» را تشکیل داده‌اند.

در هر کدام از فصل‌های پیش‌گفته سَرعنوان مهم‌ترین اندیشه‌های دکارت در آن شاخه مورد نظر عرضه می‌شود.

کتاب «دکارت» به قلم «جاسین اسکیری» و ترجمه «مهدی قنبری» است که با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۴ هزار تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی راهی بازار کتاب‌فروشی‌ها شده است.

کد خبر 560079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.