نقش هوش‌ مصنوعی در افزایش امنیت داده‌ها

«هوش مصنوعی توانایی نجات کاربران جهان از تقلب در هویت دیجیتال را دارد و می‌تواند تا حد زیادی به حاکمیت هکرها پایان دهد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان‌ها و نهادها به‌تدریج بیشتر فعالیت‌های خود را به‌سمت فضای آنلاین انتقال می‌دهند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند؛ به همین نسبت ناچارند برای جلوگیری از آسیب‌ها و خطرهای دنیای آنلاین، راهکارها و راه‌حل‌هایی به‌خصوص برای مواردی که به جرایم اینترنتی منجر می‌شود، در نظر بگیرند؛ در این میان شاید مهم‌ترین موضوعی که با آن مواجه می‌شوند احراز هویت دیجیتال است.

امروزه حفاظت از هویت دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است و با استفاده از هوش مصنوعی و صحت‌سنجی بیومتریک، کاربران ضمن بهره‌مندی از مزایای امنیتی بیشتر از ساده‌سازی فرآیندهای مختلف نیز برخوردار می‌شوند. با این اوصاف باید دید که سازمان‌ها چطور می‌توانند به کمک هوش مصنوعی اطلاعات و هویت دیجیتالی خود را ایمن کنند. برای بررسی بیشتر این موضوع با سینا تفنگچی، پژوهشگر حوزه رسانه و تکنولوژی‌های نوین گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

با ظهور covid-19 و افزایش استفاده از فرآیندهای دیجیتالی چه مشکلاتی در این حوزه ایجاد شده است؟

از زمان ظهور 19-Covid مشاغل مختلف و مصرف‌کنندگان ناچار شده‌اند به نسبت شرایط از فرآیندهای دیجیتالی بیشتری در زندگی روزمره‌شان استفاده کنند. این امر منجربه تولید گسترده‌ای از داده‌ها و متعاقباً توسعه سریع جرایم اینترنتی و سرقت هویت دیجیتالی شده است. برای محافظت از داده‌ها و البته هویت‌های دیجیتال باید مجموعه سختگیرانه‌ای از مقررات امنیتی را داشته باشند.

هویت مسروقه و جعل عمیق چیست؟

هویت‌های مسروقه می‌تواند به مجرمان اجازه دهد اطلاعات شخص دیگری را جعل و به منابع امن دسترسی پیدا کنند؛ این موضوع بسته به مقیاس جرم و سازمان می‌تواند تأثیر گسترده‌ای داشته باشد. فناوری «جعل عمیق» تولید شده توسط هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر مسیری طولانی را طی کرده است و درخصوص سرقت هویت نیز بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. این فناوری می‌تواند برای جعل هویت افراد یا انتشار اطلاعات نادرست بسیار مؤثر و کاربردی باشد.

هوش مصنوعی چه کمکی به مبارزه با جعل هویت می‌کند؟

راه‌حل‌های هوش مصنوعی که در مسیرهای اخلاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد با تعیین اینکه موردی دستکاری شده است یا خیر، می‌تواند با تقلب مبارزه کند و به جلوگیری از گسترش اطلاعات اشتباه کمک کند تا در ادامه اثبات هویت به‌درستی انجام شود.

صنایع در معرض تقلب هویت دیجیتال کدام است؟

برخی از صنایع اصلی ممکن است به‌خاطر ماهیت فعالیت‌شان بیشتر در معرض خطر تقلب هویت دیجیتال قرار بگیرند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان تا حد زیادی از چنین خطرات و تهدیدهایی جلوگیری کرد. به‌طورکلی بخش‌ها و صنایعی که ممکن است بیشتر هدف چنین تهدیدها قرار گیرند، شامل ارائه‌دهندگان خدمات مالی برای انتقال ایمن پول و صنعت خودرو هستند.

آیا هوش مصنوعی داده‌ها و هویت‌ها را ایمن می‌کند؟

بله. تقلب در هویت دیجیتال می‌تواند طیف وسیعی از مشاغل، صنایع و افراد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر یک مجرم اینترنتی، اطلاعات شخصی کاربری را مورد سرقت قرار دهد با استفاده از روش‌های زیادی می‌تواند از آن‌ها سوءاستفاده کند. با کمک هوش مصنوعی می‌توان امنیت داده‌ها و هویت‌های دیجیتالی را افزایش داد.

مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در زمینه داده و هویت‌ها چیست؟

جلوگیری از سرقت هویت، محافظت از مسافران هوایی، تجزیه و تحلیل شبکه‌های مخابراتی و کاهش تقلب مالی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه هویت است.

جلوگیری از سرقت هویت چگونه رخ می‌دهد؟

هوش مصنوعی در هنگام تأیید هویت فرد، دقت و سرعت بیشتری ارائه می‌دهد. با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند از سیستم‌های خود در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند و در نتیجه از هویت‌های دیجیتالی‌شان هم حراست خواهد شد. همچنین ابزارهای تخصصی نیز می‌توانند استفاده از شناسه کاربری را در زمان واقعی برای بهبود نتایج امنیتی هوش مصنوعی کنترل کنند.

استفاده از داده‌های بیومتریک در سیستم‌های پیچیده‌تر، ابزار دیگری برای دشواری کار مجرمان سایبری خواهد بود. در بحث شناسایی چهره، هوش مصنوعی و داده‌های بیومتریک تا حد زیادی می‌توانند از سرقت هویت جلوگیری کنند؛ چون مجرمان اینترنتی دیگر فقط با ارائه مدارک معتبر امکان دسترسی به اطلاعات را نخواهند داشت.

هوش مصنوعی در محافظت از مسافران هوایی چگونه عمل می‌کند؟

احراز هویت مسافران هوایی از طریق هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند آسان‌تر و سریع‌تری را برای تأیید هویت ارائه کند. بر این اساس ضمن آنکه داده‌های مسافران هوایی ایمن باقی می‌مانند، بهینه‌سازی در فرآیند راستی‌آزمایی نیز شکل خواهد گرفت.

تجزیه و تحلیل شبکه‌های مخابراتی چگونه وابسته به هوش مصنوعی است؟

هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت حجم عظیمی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند. هوش مصنوعی در کنار یادگیری ماشینی می‌تواند روند پیاده‌سازی الگوریتم‌هایی که می‌توانند فعالیت‌های متقلبانه در شبکه انجام دهند، شناسایی کند و بین فرآیندهای طبیعی و غیرطبیعی تفکیک قائل شود؛ در نتیجه چنان‌چه ناهنجاری صورت بگیرد به سرعت کشف و بررسی خواهد شد.

آیا کاهش تقلب مالی با هوش مصنوعی امکان پذیر است؟

بله. هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل دقیق‌تر داده را ارائه می‌دهد و می‌تواند تعداد زیادی از داده‌های مورد استفاده در معاملات و نیز معاملات مخرب را در زمان واقعی بررسی و شناسایی کند. برخی از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند کلاهبرداری را در لحظه وقوع تشخیص دهند. این فناوری‌ها می‌توانند به کارشناسان و تحلیلگران کلاهبرداری‌های آنلاین کمک کند تا از تقلب جلوگیری شود.

احراز هویت بیومتریک چیست؟

استفاده از سنجش بیومتریک برای تأیید هویت در شرایطی ایمن‌تر، یک فرآیند احراز هویت چند عاملی را فراهم می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند در این خصوص به توسعه پروتکل‌های امنیتی مبتنی بر داده کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک سیستم بتواند فعالیت بیومتریک رفتاری را در یک پایگاه داده ذخیره کند به کمک هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های بیومتریک ذخیره شده را بگیرد و به طور کارآمد آن را تحلیل و پردازش کند تا نتیجه امنیتی کارآمد و موثرتری داشته باشد. این فرآیند به همین ترتیب می‌تواند مغایرت‌هایی را نشان دهد که نشانگر کلاهبرداری یا سرقت هویت است.

آیا هوش مصنوعی توانایی پایان دادن به زندگی هکرها را دارد؟

بله. هوش مصنوعی توانایی نجات کاربران جهان از تقلب در هویت دیجیتال را دارد و می‌تواند تا حد زیادی به حاکمیت هکرها پایان دهد؛ دلیل این موضوع بیش از هر چیزی به توانایی آن در شناسایی نقص‌های امنیتی احتمالی کُدها حتی قبل از انتشار یک برنامه نرم‌افزاری مربوط می‌شود. در نهایت نباید فراموش کرد که جامعه جهانی به منظور کاهش هزینه‌ها و احتمال خطای انسانی، بیش از پیش به بررسی‌های هوشمند از طریق هوش مصنوعی نیازمند خواهد بود و این فناوری، احتمالاً مناسب‌ترین گزینه برای احراز هویت و نیز صیانت از هویت دیجیتال تلقی می‌شود.

کد خبر 559998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.