نارنجستانی به نام شهدا

آیین درخت‌بانی در اصفهان که امروز (یکشنبه) با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و خانواده شهدا برگزار شد، با حاشیه‌های خواندنی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه‌های آئین درخت‌بانی در اصفهان که امروز _یکشنبه، پانزدهم اسفندماه_ برگزار شد را در ادامه می‌خوانید:

*جنب و جوشی در ناژوان برپاست؛ نهال‌های مزین به نام شهیدان برای کاشت آماده است، خانواده شهدا یکی یکی از راه می‌رسند.

* در این جشن قرار است نهال‌های نارنج با نام و یاد شهدا در ناژوان کاشته شود تا روح این بزرگ‌مردان در کالبد سبز شهر دمیده شود.

* مراسم آغاز می‌شود؛ همه حاضران در برنامه اعم از شهروند، خبرنگار و مدیران شهری و اساتید هنر و موسیقی یکی یکی می آیند تا به یاد شهیدان نهالی بکارند تا نارنجستانی با نام شهدا در ناژوان، قلب سبز اصفهان شکل بگیرد.

* باغبانان با چهره‌های آفتاب سوخته‌شان، در لباس رزم منتظر اند تا مردم را یاری کنند و ریشه نهال‌های نارنج را در قلب زمین جای دهند.

* مراسم مزین است به حضور مادر و پدر شهیدان ابراهیم، حبیب‌الله و عبدالله جعفرزاده و همسر شهید مدافع حرم حمیدرضا مرادی که به همراه دو فرزندش علی و نازنین‌زهرا آمده تا یادگاری از شهید در این نارنجستان بکارد.

*علی و نازنین زهرا از دلتنگی‌شان برای پدر می‌گویند و امیدوارند ثمره این درخت روح پدرشان را در شادی مسرت قرار دهد. نازنین‌زهرا آرزو می‌کند می‌توانست یک بار دیگر پدر خود را ملاقات کند، اما امروز حال و هوای این دو کودک با کاشت درختان نارنجی که سندش به نام خودشان ثبت شد متحول و لبخند بر لبانشان نشست.

*در سمت دیگر پدر و مادر شهیدان جعفرزاده مشغول غرس نهال‌های نارنج هستند. هر دو به یاد شهیدانشان هستند. پدر شهیدان جعفرزاده می‌گوید: خدا را شکر می‌کنم که می‌توانم امروز به یاد شهیدانم این درختان را در زمین بکارم امیدوارم به ثمر رسیده و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

*مادر شهیدان هم از آرزوی خود برای رشد نهال جوانان جامعه همچون این درختان سخن می‌گوید. با کاشت این نهال‌ها روح این شهیدان در کالبد سبز شهر دمیده شد.

نارنجستانی به نام شهدا

*رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم برای کاشت نهال آمده تا سهمی در این نارنجستان و تصفیه هوای شهر داشته باشد. نورصالحی پس از کاشت نهال می‌گوید: امروز روز درختکاری منابع طبیعی و تکریم محیط زیست و فضای سبز است امید است همگی به این اعتقاد برسیم که توسعه پایدار با توسعه و حفظ فضای سبز اتفاق خواهد افتاد.

*شهردار اصفهان نیز با اشاره به توصیه مؤکد پیامبر اکرم (ص) بر کاشت نهال و درخت سخن اضافه می‌کند: امیرالمومنین (ع) هم نخلستان‌های زیادی را بر جای گذاشته‌اند.

قاسم‌زاده امیدوار است شاهد بهبود شرایط شهر و به ویژه جاری شدن زاینده‌رود باشیم.

* اما حال درختان اصفهان این روزها خوب نیست. در ادامه مراسم روز درختکاری در میدان امام حسین (ع) شاهد درختانی هستیم که همچون گذشته سرحال نبوده و دچار آسیب شده‌اند.

*به گفته مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان عمده درختان نارون و کاج اصفهان به دلیل حضور آلاینده‌های زیست محیطی در هوای اصفهان آسیب دیده است.

وی اضافه می‌کند: فضای سبز شهر با اپیدمی رو به رو است و لازم است که بیش از پیش از آن محافظت کرد. خشکسالی و آلودگی هوا به همراه یکدیگر مانع توسعه فضای سبز شهر اصفهان شده و سلامت آن را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

*مردم اصفهان هم نگران فضای سبز و حیات شهرشان هستند و از مسئولان حیات مجدد زاینده‌رود را مطالبه می‌کنند.

*در ادامه مراسم روز درختکاری، مدیران شهری از گذر زندگی در خیابان سپاه بازدید کردند؛ اینجا تصاویری از درختان شهر به قلم هنرمندان و تصویرگران اصفهان به نمایش گذاشته شده و پیام صیانت از فضای سبز را به مخاطب خود می‌رساند.

نارنجستانی به نام شهدا

*در پایان این مراسم از شناسنامه یک درخت چنار که یکی از کهنسال‌ترین درختان شهر است رونمایی و نشان افتخار قهرمان طبیعت به این درختان هدیه شد.

*همچنین از آقایان ایرج استواری، فاطمی و خانم سجاد به عنوان همیار طبیعت و آقایان ابراهیم اکبری و یحیی اصغرزاده که به امر باغبانی مشغول‌اند، در این مراسم تجلیل شد.

*در این روزها که نفس زمین از دود و آلودگی و معضلات زیست محیطی به تنگ آمده، کاشت یک نهال هم می‌تواند نفسی تازه به ریه‌های زمین هدیه کند، در دین آسمانی اسلام و آموزه‌های دینی نیز به اهمیت محیط زیست و درختکاری تاکید شده است و اسلام مردمان را به تماشای گیاهان سرسبز و نگاه به مناظر جذاب آنها دعوت کرده است؛ پس باید همه بکوشیم تا با کاشت یک نهال، از میزان آلودگی هوا بکاهیم.

کد خبر 559954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.