شرایط ثبت‌نام «کارگران فصلی» در صندوق بیمه اجتماعی+جزئیات

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از امضای تفاهم‌نامه بین این صندوق و اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنفی استادکاران، کارگران ساختمانی و فصلی کشور برای اجرای قانون عدم لزوم بیمه مجدد اجباری شاغلان فصلی خبر داد و گفت: کارگران با تاییدیه معتبر می‌توانند عضو صندوق شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیت‌الله برقراری، درباره انعقاد تفاهم‌نامه برای پوشش بیمه کارگران فصلی، اظهار کرد: تفاهم‌نامه بین صندوق بیمه اجتماعی و اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران، کارگران ساختمانی و فصلی کشور در راستای اجرای قانون عدم لزوم بیمه مجدد اجباری شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر مصوب ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ مجلس شورای اسلامی امضا شده است.

گواهی تاییدیه معتبر از تعاونی‌های صنفی

وی با اشاره به اینکه ممکن است شاغلان فصلی به صورت فصلی تحت پوشش بیمه اجتماعی و یا فاقد هرگونه پوشش بیمه اجتماعی باشند، افزود: براساس قانون فوق شاغلان فصلی، در صورتی که کارگران دارای تاییدیه معتبر از اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران، کارگران ساختمانی و فصلی کشور باشند، می‌توانند عضو صندوق شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به نحوه ثبت‌نام کارگران فصلی در صندوق، تصریح کرد: کارگران فصلی با پرداخت پنج درصد حق بیمه و با سهم بیمه شده به صورت سالیانه حداقل ۳۹۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و هزار ۱۴۰ تومان برای یک سال از مزایای عضویت نزد صندوق، شامل مستمری دوران پیری و سالمندی، ازکارافتادگی کلی، بازماندگان متوفی، نقل و انتقال سوابق و پرداخت ۱۰ درصدی حق بیمه سالیانه توسط دولت بهره‌مند می‌شوند.

وی درخصوص برقراری درباره نحوه پوشش بیمه درمانی کارگران فصلی گفت: موضوع درمان این کارگران از طریق سازمان بیمه سلامت خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هزار نفر در تمام استان‌های کشور بر اساس انعقاد این تفاهم‌نامه تحت پوشش قرار بگیرند.

ثبت‌نام در کارگزاری‌های استانی صندوق بیمه اجتماعی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به چگونگی ثبت‌نام کارگران فصلی در این طرح، ادامه داد: کارگران فصلی دارای شرایط ذکر شده می‌توانند به کارگزاری‌های این صندوق در سراسر کشور مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند.

به گزارش ایمنا، ساخت‌وساز یکی از اشتغال‌زاترین صنایع در ایران به شمار می‌آید اما حوادث فراوانی در مسیر این شغل تاکنون موجب آسیب، ازکارافتادگی و مرگ کارگران بی‌شماری شده است. به گفته کارشناسان ایمنی و بهداشت، حوادث صنعت ساختمان از نظر کمی در جایگاه نخست حوادث کار قرار دارند که ثابت می‌کند شاغلان این صنعت باید از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار باشند؛ این در حالی است که کارگران فصلی به دلیل عدم امنیت شغلی و چون در ایام مشخصی از سال قادر به کار هستند، پوشش بیمه‌ای ندارند و و چون کارفرمای مشخصی ندارند مشمول بیمه بیکاری هم نمی‌شوند. درحال‌حاضر، هزاران کارگر ساختمانی چشم‌انتظار تصمیم‌گیری درباره پوشش بیمه‌ای این قشر هستند تا آن‌ها را به حق قانونی خود یعنی بیمه تأمین اجتماعی برسانند.

کد خبر 559828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.