۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
پیرایش نصف جهان برای نوروز ۱۴۰۱

نوروز به عنوان عید باستانی ایرانیان همراه با خانه‌تکانی شهر و زیباسازی ویژه همراه است؛ اصفهان نیز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از این قاعده مستثنی نبوده است و خانه‌تکانی و زیباسازی آن مورد توجه شهروندان و مدیریت شهری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرام آرام صدای پای بهار می‌آید و شکوه نو شدن طبیعت همراه با جلوه‌گری بسیار در جای جای جهان‌شهر اصفهان طنین‌انداز می‌شود؛ طبیعت لباس نو به تن می‌کند و حال روزگار خوب می‌شود؛ همراه با این نو شدن، شهروندان انتظاری دلنشین برای زیباتر شدن شهر دارند.

اصفهان بار دیگر قرار است لباس نو به تن کند و همزمان آماده استقبال از مسافران نوروزی شود تا با حضور خود شاهد جلوه‌های زیبای بهاری در شهری باشند که به پاکیزگی شهرت دارد؛ مدیریت شهری اصفهان به عنوان متولی اصلی آماده‌سازی شهر برای استقبال از بهار، قرار است سیمای شهر را با نصب المان‌های نوروزی، گل‌آرایی خیابان‌ها و معابر دگرگون کند؛ آن‌گونه که خبر رسیده است، تدارکات وسیع مدیریت شهری برای این ایام نوید نو شدنی خاص را می‌دهد؛ نو شدنی که قرار است در همه ابعاد به خاطره ماندگار نوروز ۱۴۰۱ مبدل شود.

بنا به رسم هر ساله، سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به عنوان متولی آماده‌سازی شهر برای سال جدید وظیفه اجرای برنامه‌های زیباسازی همچون المان‌های شهری، مبلمان شهری، دیوارنگاره‌ها و گرافیک شهری را بر عهده دارد که بخشی از آنها انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است.

پیرایش و آرایش شهری در آستانه نوروز

حمید قنادنیا، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سازمان زیباسازی یکی از سازمان‌های تخصصی شهرداری اصفهان است که در حوزه‌های نورپردازی، مبلمان شهری، گرافیک‌شهری و دیواره‌نگاره‌ها، اجرا و نصب المان‌های مناسبتی در قالب ستاد آذین‌بندی فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که به دلیل تقارن ایام ولادت امام زمان (عج) و نوروز، اقدامات ویژه‌ای برای این ایام در نظر گرفته‌ایم، ادامه می‌دهد: برای اعیاد شعبانیه المان‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که این اقدامات برای نوروز نیز ادامه خواهد داشت.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان این‌که زیباسازی شهر به پیرایش شهری و آرایش شهری تقسیم می‌شود، می‌گوید: پیرایش شهری برای حذف زوائد و نازیبایی‌های شهر انجام می‌شود و در بخش آرایش شهری به عنوان یکی از عناصر اصلی زیباسازی، از رنگ برای رنگ‌آمیزی، نورپردازی در شب و مبلمان شهری در پارک‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که از نور علاوه بر روشنایی، برای نورپردازی و زیباسازی المان‌های شهری و زیرگذر و روگذرها استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: در نزدیکی آثار تاریخی برای حفظ هویت اثر، تنوع رنگ‌های استفاده شده کاهش می‌یابد، اما در دیگر نقاط شهر، اختیارات سازمان زیباسازی در انتخاب رنگ برای نورپردازی و زیباسازی بیشتر است.

قنادنیا با بیان این‌که دستورالعمل رنگ برای مناطق ارسال و مدل طیف رنگی برای رنگ‌آمیزی اجرا شده است، اضافه می‌کند: عدالت اجتماعی مناطق در دستور کار سازمان زیباسازی است و بودجه مورد نیاز برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود.

قنادنیا با اشاره به رنگ‌آمیزی جداول خیابان‌ها با چهار طیف رنگی از سفید تا فیروزه‌ای، اضافه می‌کند: رنگ‌آمیزی جداول میادین و نرسیده به چهاراه‌ها با استفاده از رنگ‌های زرد و مشکی شروع شده و کل این عرصه‌ها تا پایان سال رنگ‌آمیزی خواهد شد.

وی با اشاره به زیباسازی ورودی‌های شهر تصریح می‌کند: زیباسازی ورودی‌های شهر اقدامی بین‌بخشی است و باید در حوزه‌های مختلف انجام شود؛ ورودی‌های شهر در نوروز به صورت ویژه در نظر گرفته شده است و مناطق ورودی شهر، موظف به نصب سفره هفت‌سین می‌شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان این‌که پروژه‌های موقت، به صورت مقطعی در نقاطی از شهر اجرا شده و سعی داریم در هر منطقه یک پروژه زیباسازی بادوام و دائمی اجرا کنیم، خاطرنشان می‌کند: ردیف بودجه در نظر گرفته شده توسط مناطق برای زیباسازی، در اجرای این برنامه‌ها نقش بسزایی دارد.

وی در رابطه با اجرای مسابقه برای استفاده از ایده‌های مختلف برای زیباسازی شهر می‌گوید: اجرای سمپوزیوم‌هایی همچون سمپوزیوم فلز، چوب و ضایعات فلزی در سال‌های گذشته با فراخوان هنرمندان مختلف و فراخوان مسابقه کشوری طراحی مبلمان شهری گلستان شهدا از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۵ عرصه شهری در مناطق پانزده‌گانه برای طراحی و زیباسازی به هنرمندان واگذار شده است، خاطرنشان می‌کند: از دیوارنگاره‌ها نیز، برای نشان دادن نیمه پنهان اصفهان در یک قاب و طراحی دیوارهای مرتفع در نوروز استفاده خواهد شد.

پیرایش نصف جهان برای نوروز ۱۴۰۱

وی با اشاره به تندیس‌ها و سردیس‌ها می‌گوید: اصفهان یکی از شهرهایی است که تعداد زیادی مجسمه از هنرمندان مطرح کشور در خود جای داده است و زیبایی متفاوتی دارد؛ در سال‌های گذشته نماد، سردیس و مجسمه‌هایی از شهدا با مفهوم شهادت و دفاع مقدس برای نوروز نصب شده است که برای نوروز ۱۴۰۱ نیز این اقدامات با نصب سردیس ادامه پیدا خواهد کرد.

اجرای المان‌های زیباسازی با ایده‌های معنوی و طنز

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان می‌گوید: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از ذی‌نفعان این سازمان مردم هستند، "میز ایده" همان‌طور که برای ایام نوروز فعال شد، سال آینده نیز فعال‌تر خواهد شد و هنرمندان می‌توانند با مراجعه به پورتال این سازمان یا به صورت حضوری ایده‌های خود را مطرح کنند.

وی در رابطه با پروژه‌های در نظر گرفته شده برای سال آینده، می‌افزاید: از جمله اقدامات سازمان زیباسازی برای سال ۱۴۰۱ می‌توان به زیباسازی ۲۰ عرصه شهری توسط هنرمندان برگزیده میز ایده، دیوارنگاره‌های مرتفع در قالب گالری شهر و نورپردازی آن در ۲۰ نقطه از شهر با موضوع نیمه پنهان اصفهان، نصب ۲۰۰۰ پرچم ویژه به مناسبت نوروز، نصب تابلوهایی با موضوع "اصفهان من، شهر زندگی" در عرشه پل‌ها، اجرای "ویدئو مپینگ" در دهانه بازار قیصریه در سه نوبت ۱۰ دقیقه‌ای از یکم فروردین‌ماه و نصب "فلاور باکس" با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز و طراحی شاد در پل‌های مخصوص تردد خودروها اشاره کرد.

قنادنیا خاطرنشان می‌کند: اجرای المان‌های زیباسازی به صورت تعاملی با ایده‌های معنوی و طنز با مضمون "ساعت" به دلیل نزدیکی ولادت امام زمان (عج) و نوروز با شعار "اصفهان، به وقت زندگی" و طرح "شهر در شب" با اجرای محور نور با استفاده از المان‌های مختلف و به صورت تعاملی مانند مبلمان نوری و پاتوق‌های نوری در خیابان هشت‌بهشت در امتداد تونل نور واقع در خیابان شهید بهشتی‌نژاد، از دیگر پروژه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۱ به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به شعار "اصفهان من، شهر زندگی" تصریح می‌کند: سازمان زیباسازی سعی می‌کند برای اجرای برنامه‌های خود این شعار را در نظر بگیرد و با توجه به شرایط کرونایی، هدف این سازمان برای اجرای برنامه‌های نوروز، رواج نشاط و شادابی بین شهروندان است.

کد خبر 559620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.