بازنگری سند ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان/ ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای اشتغال نخبگان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بازنگری سند بالادستی ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان آغاز شده است و در سال ۱۴۰۱ بر روی آن تمرکز خاص می‌شود، زیرا مباحث فرهنگی در این سند کمتر دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _شنبه چهاردهم اسفندماه_ در جلسه مطالبه‌گری با عنوان راه نو، ضرورت جهاد تبیین و پرسش و پاسخ با دانشجویان بسیجی قرارگاه شهید احمدی روشن با تبریک حلول ماه شعبان اظهار کرد: از ظرفیت بسیج و خاصه بسیج دانشجویی باید بیشتر بهره ببریم، زیرا معتقد هستیم تبادل نظر حداقل‌ترین سطح ارتباط است.

وی با اشاره به اقدام پژوهشی که اخیراً تحت قالب افکارسنجی با موضوع اولویت بندی مسائل عمده مردم شهر اصفهان توسط بسیج دانشجویی استان انجام شده است، افزود: این فعالیت پژوهشی نتایج بسیار خوبی به همراه داشت که قابل تقدیر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر چه تا حدود زیادی ما به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر از این آمارها و ارقام در زمینه میزان رضایت مردم از عرصه‌های مختلف شهری بدون افکارسنجی مطلع هستیم. قطعاً باید این مورد توجه قرار گیرد که چرا میزان رضایت مردم نسبت به سال‌های قبل از موضوعات مختلف حاکمیتی و جامعه کاسته شده است، البته شاید خوشبینانه‌ترین احتمال این است که این نارضایتی، نوعی اعتراض و گله‌مندی مردم به برخی از کوتاهی‌ها است.

وی تصریح کرد: امروز مجموعه اقدامات افراد مختلف در ادوار گذشته در حاکمیت و دولت‌ها باعث شده که یک نارضایتی مدنی در بین مردم حاصل شود، البته معتقدم که در این نارضایتی عمومی آحاد جامعه دخیل هستند و نقش دارند و کسی نمی‌تواند خود را مبّرا از این شرایط به وجود آمده بداند.

نورصالحی خاطرنشان کرد: از وجود ناهنجاری اجتماعی، بیکاری و تأخیر در ازدواج و فرزندآوری به عنوان واقعیت‌های روز در شهر و کشور مطلع هستیم که شاید همین امور باعث بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان شده است.

وی گفت: امروز حتی یک کارمند چنانچه بد اخلاقی، فساد و بی حرمتی کند از نگاه مردم در قامت مسئولان عالی نظام تلقی می‌شود، لذا خدمت رسانی هر چه بهتر و بیشتر راهگشا است، البته معتقدم دولت فعلی در حد خود، خوب عمل می‌کند گرچه ممکن است در روش عمل آن، انتقاداتی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امروز بسیج دانشجویی ثابت کرده است که پای کار رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم است، من درخواست دارم تحت هر شرایطی بسیج دانشجویی از فلسفه وجودی خود عقب نشینی نکند و در قبال بی مهری امثال ما از صحنه مطالبه‌گری و پیگیری موضوعات مبتلا به مردم کنار نرود.

وی با اشاره به وجود اختلاف بین مناطق شهری و تبعیض‌های اجتماعی بین مناطق پانزده‌گانه شهری، گفت: مبارزه با فساد در این دوره از مدیریت شهری در اولویت قرار گرفته است؛ زیرا معتقدیم وقتی یک مدیر در رأس یک نظام و مجموعه، نسبت به فساد حساس باشد، قطعاً زیر مجموعه‌های آن نهاد هم نسبت به این موضوع حساس خواهند شد که این حساسیت از سوی شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر دوره ششم نیز وجود دارد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: قدم‌های خوب و تأثیرگذاری در جهت مبارزه با فساد در این دوره مدیریت شهری برداشته شده، گرچه شاید هنوز فساد کامل حذف نشده باشد ولی میزان آن امروز در شهرداری با گذشته اصلاً قابل قیاس نیست، دستگیری تعدادی از کارکنان شهرداری، اصلاح فرآیندها و شفاف سازی فرمول هزینه‌های پرداختی در این دوره جدید مدیریت شهری، همگی در این راستا است.

وی اظهار کرد: این قول داده شد تا پایان خرداد ۱۴۰۱ میزان حضور مردم به شهرداری صفر یا بسیار کاهش یابد و همه فرآیندها چون صدور مجوز ساخت و پروانه ساختمان به شکل الکترونیکی صادر شود که این خود مانع از ایجاد فساد می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با طرح شفافیت تصویب شده در شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح شفافیت از ابتدای آغاز به کار دوره ششم شورای اسلامی شهر تاکید شد و مفادی هم برای آن مدنظر قرار گرفت، ولی اعلام فیش‌های حقوقی کارکنان شهرداری جز مفاد طرح شفافیت اصفهان نیست چرا که معتقدیم این اصلاً در راستای شفافیت جامع نیست ولی اینکه هر قرار داد و هر نوع پرداختی از سوی شهرداری شفاف شود، نشان از اوج شفافیت حقیقی است.

وی تشکیل کمیته سلامت اداری در شهرداری، راه اندازی سامانه سوت زنی و منع بکارگیری اقوام اعضای شورای اسلامی و مدیران شهری را همگی در راستای تحقق طرح شفافیت دانست و افزود: امروز مدیریت شهری در راستای مبارزه با فساد و تحقق طرح شفافیت، همکاری خوبی با دستگاه‌های نظارتی و امنیتی انجام داده است.

نورصالحی ادامه داد: در باب عدالت محوری نیز شهردار اصفهان از همان ابتدای حضورش، میز تخصصی فرهنگ و میز تخصصی مرتبط با محلات را با حضور معاونان مربوطه و کارشناسان ایجاد کرد که در این راستا تصمیمات خوبی به صورت مستمر برای تحقق عدالت در محلات شهری گرفته شده است.

وی تصریح کرد: برای تحقق توزیع امکانات بین مناطق ۱۵ گانه برای سال ۱۴۰۱، قریب به ۳۰ محله کم‌برخودار شهر اصفهان شناسایی و اعتبار خاص برای آنها اختصاص یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: کار آفرینی و ارتقا مهارت آفرینی، تقویت انجمن‌ها و خیریه‌ها، بسترسازی و تقویت امکانات مراکز فرهنگی قابل وثوق در مناطق و افزایش سهم مشارکت مراکز مردمی در مناطق از جمله سیاست‌های تعیین شده در این راستا است.

وی در رابطه با موضوع مراکز فرهنگی مناطق، ادامه داد: عدم توسعه مراکز فرهنگی کاملاً وابسته به شهرداری سیاست جدیدی است که گرفته شد.

نورصالحی خصوص تعیین تکلیف دوچرخه سواری بانوان در شهر اظهار کرد: دوچرخه سواری بانوان در دوره گذشته اجرا شد، البته فارغ از اینکه چه مشکلات و منافعی دارد، نظرات مختلفی مطرح است که در این راستا باید روشی برای مقبولیت حداکثری شهروندان اجرا شود.

وی با اشاره به مشکل مسکن در شهر اصفهان، گفت: شهرداری متولی اصلی تأمین مسکن نیست، اما در قیمت آن نیز تأثیرگذار است، طبق آخرین آمارها بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهاجر در اصفهان زندگی می‌کنند؛ لذا با توجه به مشکلات متعدد زیست محیطی از جمله بحران شدید آب، صلاح اصفهان در افزایش جمعیت از نوع مهاجرپذیری نیست، در این راستا احداث مسکن نه فقط ارزان قیمت برای جوانان با تمرکز بر بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر، توجه روی لکه‌های داخل شهر از دیگر پیشنهادات برای کمک به این موضوع است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز اصفهان شش درصد جمعیت کشور را دارد، اما ۱۰ درصد از جمعیت نخبه کشور را دارا است که عمدتاً این نخبه‌ها در حال مهاجرت از این شهر به شهرها یا کشورهای دیگر به دلیل نبود شغل مناسب هستند.

وی تاکید کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای اشتغال نخبگان علمی از جمله راهکارهایی است که در این زمینه مطرح شده است.

نورصالحی در خصوص ضرورت رونق صنعت گردشگری اصفهان گفت: هم افزایی خوبی بین دستگاه‌های متولی چون شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادها در این زمینه رقم خورده است، چرا که گردشگری جز اولویت‌های شورای اسلامی شهر اصفهان محسوب می‌شود به طوری که تقویت زیرساخت‌های لازم گردشگری و تسهیل‌گری برای سرمایه‌گذاران با مصوبه کاهش حداکثری عوارض ساخت هتل در روزهای اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به سند ۱۴۰۵ اصفهان خاطرنشان کرد: بازنگری سند بالادستی افق ۱۴۰۵ آغاز شده است و در سال ۱۴۰۱ روی آن تمرکز خاص می‌شود، زیرا متأسفانه مباحث فرهنگی در این سند کمتر دیده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به بیان راهکارها برای ممانعت از پدیده فرونشست اصفهان تاکید کرد: بدون شک جریان دائمی زاینده رود، ممنوعیت برداشت‌های غیرمجاز و حفر چاه‌های بدون مجوز و تغییر سبک و شیوه کشاورزی در اصفهان از مهمترین راهکارها در این زمینه است.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری مناسب برای کشت محصولات آب مصرفی نیست و باید کشت گلخانه‌ای ترویج یابد، اظهار کرد: امروز از ۳۰۰ چاه شهرداری قریب به ۲۰۰ چاه آن خشک شده است و عمده آب مورد نیاز برای زنده نگه داشتن فضای سبز شهری از طریق خرید پساب فاضلاب توسط شهرداری تأمین می‌شود.

اولویت بندی مسائل عمده مردم شهر اصفهان توسط بسیجیان

سیدهادی انوری‌زاده، فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان نیز امروز _شنبه چهارشنبه اسفندماه_ پرسش و پاسخ دانشجویان بسیجی قرارگاه شهید احمدی ضمن تبریک حلول ماه شعبان، اظهار کرد: امروز در جمع شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان هستیم که احصا، بیان و پیگیری دغدغه‌هایی که سمت و سویی انقلابی دارد، از اهداف این شورا است.

وی تصریح کرد: رویکرد بسیج دانشجویی چند سالی است مبتنی بر مسئله محوری بوده که بسیجیان این رسالت را بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در قالب حلقه‌های میانی مردم و یک پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت انجام می‌دهند و امور را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنند.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان با اشاره به فرمایشات رهبری در جمع دانشجویان بسیجی و ضرورت تبیین مسائل، گفت: انتظار زودتر از زمان کنونی را برای لبیک گفتن تیم مدیریت جدید شهری به دانشجویان بسیجی را داشتیم چرا که معتقدیم در راه خدمت انقلابی این دانشجویان می‌تواند کمک حال باشند.

وی تاکید کرد: یکی از حرکت‌هایی که در مدل مسئله محوری در بسیج دانشجویی رقم خورده و اتفاق مبارکی است بحث کار پژوهشی در قالب افکارسنجی بوده که از طریق پرسش از مردم انجام شده و در پایان آن اهم مسائل و دغدغه‌های مردم شهر اصفهان را به تفکیک احصا کرده و در ادامه از مسئولان پیگیری کرد.

انوری‌زاده تاکید کرد: در زمان انتخابات یک افکار سنجی توسط دانشجویان بسیجی انجام شد و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به استقرار نیروهای انقلابی در حاکمیت کشور و مدیریت شهری، چه کسانی می‌توانند کمک حال آنها باشد.

وی افزود: اخیراً در قالب یک افکارسنجی دیگری مسائل شهر اصفهان در قالب یک جامعه آماری ۱۲۰۰ نفری احصا شد که در آن تمام مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن در اختیار مدیران شهری قرار می‌گیرد.

فرمانده بسیج دانشجویی استان اصفهان تصریح کرد: این کار مطالعاتی و تحقیقاتی تحت قالب "حرف مردم" امروز جمع بندی و تنظیم شده است که تقدیم رئیس شورای اسلامی برای بهره‌برداری در راستای رفع معضلات شهروندان می‌شود.

در ادامه نشست نیز برخی از اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان به بیان سوالات و مطالبات خود از مدیریت شهری پرداختند.

محسن خزایی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان ضمن تشریح کامل اقدام پژوهشی افکارسنجی یاده شده و ابعاد مختلف آن، گفت: هدف اصلی از انجام افکارسنجی این بود که اولویت بندی مسائل شهر و شهروندان بررسی و شاخصه‌های رضایتمندی مردم از حاکمیت و جامعه شناسایی شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم هرچه میزان رضایت آحاد مردم در هر جامعه‌ای افزایش یابد اقتدار و قوت حاکمیت و جامعه افزون می‌شود و خدمت‌رسانی در این جامعه بهتر انجام می‌شود.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان اضافه کرد: این افکارسنجی برای سنین مختلف شهر اصفهان در مناطق ۱۵ گانه شهری، با سطح تحصیلات متعدد، از هر دو قشر بانوان و آقایان و با موضوعات مختلف صورت گرفت، میزان دسترسی به مسائل آموزشی و فرهنگی، میزان امکانات تفریحی در محلات، مقدار فضای سبز شهری در محله‌ها، حمل‌ونقل، وضعیت معابر و خیابان‌ها، مسکن، آب زاینده رود، بیکاری و اشتغال، تأثیرات کرونا، دوچرخه سواری بانوان و رضایت از نوع پوشش بانوان از جمله موضوعات مطرح شده در پرسشنامه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: میزان تمایل شهروندان برای مصرف کالای ایرانی نیز از جمله موضوعاتی بود که نظرسنجی شد و به نظر می‌رسد بر اساس نتایج حاصله، نگاه و کمک حاکمیتی در این بخش برای ترویج این فرهنگ لازم است.

خزایی تصریح کرد: مبارزه با فساد نهضتی است که باید در شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری رقم بخورد، ما از ورود مدیریت شهری به این چالش استقبال می‌کنیم.

سیدعرفان موسوی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن در بخش برادرا ن نیز در این نشست، اظهار کرد: تبیین صنعت گردشگری اصفهان و رونق‌بخشی آن از رسالت‌های خطیر و مهم مدیریت شهری اصفهان است و مهم است در این راستا برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل اصفهان مانند تخت فولاد، معماری غنی و بی‌نظیر صفوی و سلجوقیان، ابنیه تاریخی داشت. باشد.

غزاله کریمی و فائزه خرم‌زاده دیگر اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی سوالاتی را پیرامون چرایی عدم اجرای بخش‌هایی از طرح شفافیت در شورای اسلامی شهر، بیان برنامه‌های شورای اسلامی شهر برای ترویج پوشش ایرانی اسلامی، لزوم تقویت مراکز تفریحی و ورزشی ویژه بانوان، افزایش کارگاه‌های مهارت خانواده برای همسران، مناسب‌سازی فرهنگسراها برای حضور بیشتر بانوان و ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان در شورای اسلامی شهر اصفهان و مجموعه اقدامات برای فرونشست زمین در اصفهان از رئیس شورای اسلامی شهر پرسیدند.

کد خبر 559610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.