ولایتمداری، مهمترین شاخصه پاسداران

مهم‌ترین ویژگی پاسداران ولایتمداری و تکلیف‌مداری است. زندگی، رفتار، کردار، فرهنگ و آداب معاشرت پاسداران باید همان روش اباعبدالله الحسین (ع) باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گذشت ۴۳ سال از طلوع خورشید تابناک پاسداری در انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی‌های سترگ و شگفت‌انگیز پاسداران انقلاب در عرصه‌های گوناگون کشور، این حقیقت عظیم و تصویر مقتدر و افتخارآمیز ترسیم شده است که سپاه به اعتبار سرشت عاشورایی و شجاعت و سلحشوری ذاتی خود، در تمام صحنه‌های دفاع از دستاوردها و ارزش‌های نهضت اسلامی، مجاهدانه در میدان‌های بزرگ و تاریخ‌ساز، چشم در چشم امپراتوری سلطه و استکبار ایستاده است و با تکیه بر قدرت لایزال الهی و به پشتوانه ملتی استوار، شریف و قهرمان با عبور از فراز جبهه دشمن و عقب راندن آنان نشان داده است، هیچ قدرتی قادر به غلبه بر پاسداران نیست.

امروز سپاه و پاسداران تربیت یافته در مکتب اسلام ناب و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) با برافراشتن پرچم عاشورای حسینی، آئینه تمام‌نمای ظرفیت‌ها و توانایی‌های شگرف و پایان‌ناپذیر ملت ایران هستند که با صدای رسا فریاد می‌زنند، ما امروز هم قدرت تهاجم داریم و هم قدرت ایستادگی و مقاومت؛ یعنی می‌توانیم در روز موعود در هر اندازه دلخواه، با هر مقیاسی و در هر شدتی بر کانون‌های تهدید و داشته‌های اردوگاه دشمنان هجوم ببریم.

سپاه، تجلیگاه و قرارگاه مردانی است که روح برادری و اخوت را خمیرمایه اصلی شاکله معنوی این نهاد آسمانی قرار داده‌اند و جز خدا، هرگز از هیچ کسی نهراسیده‌اند و تنها شهید حاج قاسم سلیمانی آن مرد میدان‌های پرغوغا کافی است تا به مردمان سرزمین خود اطمینان دهد، بدون نگرانی و اضطراب، با امید و انگیزه متراکم، مسیر آینده روشن و قله‌های رفیع عزت، عظمت و اقتدار ممتاز این کشور را می‌توان پیمود.

به مناسبت روز پاسدار با سردار جواد استکی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما مهم‌ترین شاخصه پاسدار چیست؟

برای صحبت از مشخصه پاسدار باید از اصل آن صحبت کنیم، حضرت امام (ره) به این دلیل روز ولادت اباعبدالله الحسین (ع) را روز پاسدار نامگذاری کردند که پاسدار باید سیره، منش، رفتار، کردار، فرهنگ، آداب معاشرت و زندگی آن در مسیر حضرت اباعبدالله (ع) باشد.

مهم‌ترین ویژگی یک پاسدار تکلیف‌مداری است. حضرت اباعبدالله هم برای ادای تکلیف به صحرای کربلا رفت و با رژیم پلید یزید مقابله کرد. آن زمان امام حسین (ع) فرمود: من برای اقامه دین جدم، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و مقابله با ظلم و ستمگری مانند یزید قیام کردم. از این‌رو ویژگی اصلی پاسداران، حسینی بودن است.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود خطاب به پاسداران فرمودند، حسینی باشید، حسینی بمانید، حسینی زندگی کنید و حسینی به شهادت برسید؛ این یعنی پاسداری به معنای فرهنگ عاشورایی اباعبدالله است؛ از این‌رو اولین ویژگی پاسدار از حریم انقلاب اسلامی، ولایتمداری است.

ولایتمداری ویژگی پاسداران برای حفظ انقلاب و نهاد سپاه است، پاسداران سپاه در درجه و مسئولیت‌های مختلف ویژگی‌های اختصاصی و عمومی دارند. ویژگی عمومی که همه درجات پاسداران را در برمی‌گیرد ولایتمداری است که باید برای حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی گوش به فرمان ولایت باشند.

از روزی که سپاه تشکیل شد تا به امروز هر فرمانی که امام خمینی (ره) و اکنون مقام معظم رهبری در راستای پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و بحران‌های مختلف می‌دادند پاسداران آن فرامین را با جان و دل می‌پذیرفتند و به صورت داوطلبانه و خودجوش عمل می‌کردند.

در زمان جنگ باید تعدادی از پاسداران در پشت جبهه‌ها و در شهرها می‌ماندند، زیرا دشمن برخی از شهرها را بمباران می‌کرد، اما همه پاسداران به فرمان حضرت امام (ره) در خط مقدم و میدان جنگ شرکت می‌کردند.

همچنین پاسداران در مسائل امنیتی و حفظ امنیت مردم، مقابله با ضد انقلاب، منافقان، تروریست‌ها و داعش نقش تأثیرگذاری ایفا کردند و فرمان ولایت را اجرا کردند.

ولایتمداری، مهمترین شاخصه پاسداران

سیره جهادی پاسداران از کجا نشأت می‌گیرد؟

سپاه یک نهاد انقلابی است با توجه به این‌که انقلاب ما مکتبی، دینی و مذهبی بود، سپاه و پاسداران هم مولود این انقلاب هستند. زیربنا و چارچوب فکری پاسداران، اعتقادات است؛ اعتقادات یعنی آنچه که باور عملی دارند.

خداوند می‌فرماید هرکس به عبودیت و بندگی خدا نزدیک‌تر باشد به صراط مستقیم راه پیدا کرده است و پاسداران معتقد هستند که برای خدا و رضای او کار کنند. مسائل مادی، جناح‌بندی سیاسی و مشکلات وجود دارد اما پاسداران خود را وقف اسلام، ولایت، قرآن و ائمه‌اطهار کردند که این مهم همان پاسداری از قرآن و عترت است.

پاسداران به صورت عملی در مسیر قرآن و عترت، امام زمان (عج)، ائمه‌اطهار و ولایت امر حرکت می‌کنند و این مسیر، اعتقاد و زیربنای فکری آن‌ها است. پاسداران برای رسیدن به نقطه مطلوب که رضایت خداوند و انجام تکلیف بوده وارد سپاه شدند، در سپاه ملاک عمل تقوای الهی است. شهدایی همچون ردانی‌پور، خرازی، همت، حججی و سلیمانی نمونه بارز این دسته هستند و همه خود را برای رسیدن به فوج الهی که شهادت بود، فدا کردند.

آنچه یک پاسدار را به عنوان حافظ انقلاب پاسدار می‌کند اعتقاداتی است که نسبت به خداوند متعال و قرآن و عترت دارد و می‌توان گفت این لشکر الهی و برای رضای خدا کار می‌کنند.

سفارش شما به پاسداران جوان امروز چیست؟

مقام معظم رهبری با حضور در دانشگاه امام حسین (ع) توصیه‌های زیادی به پاسداران داشتند؛ از جمله نکاتی که فرمودند این بود که به شما که افتخار پوشیدن لباس سپاه را پیدا کردید، تبریک می‌گویم، یعنی پوشیدن لباس سبز که متعلق به شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا است، افتخار بزرگی است.

یکی از ارزش‌های انقلاب پاسداری از انقلاب اسلامی بوده که شهدا و جانبازان این لباس مقدس را به پاسداران امروزی محول کردند، سپاه و پاسداران مولود انقلاب هستند و با انقلاب متولد شده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران متعلق به مردم است، مقام معظم رهبری در بیانات خود در روز مبعث فرمودند اگر حکومت‌ها مردمی بودند این گونه در اوکراین و افغانستان بحران نبود. ایشان همچنین فرمودند به آمریکا و اروپا تکیه نکنید و به خدا و مردم تکیه کنید مردمی بودن انقلاب باعث پایداری و حفظ آن می‌شود.

جوانانی که امروز وارد سپاه و بسیج می‌شوند اگر بهتر از قبلی‌ها نباشند کمتر از آن‌ها نیستند. اکثر شهدا جوان بودند و زمانی که داعش در سوریه بود اکثر داوطلبان پاسداران جوان بودند، این یعنی همان پاسداران قدیم اما نسل سوم کنونی.

هجمه تبلیغاتی دشمن به انقلاب و ارزش‌ها بسیار است، مقام معظم رهبری می‌فرمایند بعضاً در جامعه اتفاقاتی رخ داده که مسائل فرهنگی و برخی ارزش‌ها با تبلیغات دشمن زیر سوال رفته است، اما آنچه ماندگار است قدرت ایستادگی، مقاومت، حفاظت و پاسداری از انقلاب است که هیچ‌گاه خدشه‌دار نخواهد شد.

به پاسداران جدید که قصد ورود به سپاه را دارند و برای حفظ انقلاب تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم. امام (ره) فرمودند: انقلاب جامعه را برای حضور منجی عالم بشریت آماده می‌کند. همچنین حضرت امام (ره) در جایی دیگر فرمودند: سپاه چشم من است و چشم من نباید خطا کند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: پاسداران باید مسائلی که دیگران رعایت نمی‌کنند را رعایت کنند زیرا پاسداری وظیفه الهی است.

در حال حاضر با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستیم، سپاه پاسداران با دیگر عرصه‌ها تفاوت دارد، حفظ ارزش‌های الهی، اخلاق‌مداری، مردم‌داری و مردمی بودن و استفاده نکردن از بیت‌المال باید توسط پاسداران مورد توجه قرار بگیرد و پاسداری شود. اعتبار و اعتماد مردم به سپاه بر اثر ویژگی‌هایی همچون صداقت، ایثار، از خودگذشتگی و خدمت به مردم است.

ولایتمداری، مهمترین شاخصه پاسداران

ارزیابی شما از دستاوردهای سپاه پاسداران طی سال‌های گذشته چیست؟

بسیاری از دستاوردها و حماسه‌های سپاه علنی نشده‌اند و جزو اسرار است اما تعدادی از دستاوردهایی که آشکار شده است نشان می‌دهد دشمن در مقابل آن‌ها ناتوان است و به این ناتوانی اعتراف کرده است.

اوایل جنگ تحمیلی گلوله خمپاره ۶۰ را باید از خارج خریداری می‌کردیم و سلاح نداشتیم، هر سلاح توسط چندین نفر استفاده می‌شد و به خارج وابسته بودیم اما با شکل‌گیری سپاه و استفاده از فکر و توان داخلی، قدرت دفاعی کشور برای حفظ انقلاب و مردم به خودکفایی رسید.

جوانان و مردم ایران فرهیخته و بافرهنگ بودند و در همه عرصه‌ها پیشرو بودیم اما دشمن قصد داشت ما را عقب نگه دارد. راهبرد دشمن مخصوصاً ابرقدرت‌ها و کشورهای پیشرفته این بود که بتوانند تولیدات و سلاح‌ها خود را به ما غالب کرده و از ما هزینه دریافت کنند و با این اقدام پیشرفت‌های بیشتری برای کشور خود رقم بزنند.

شعار "ما می‌توانیم" که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند، در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادینه شد. اگر برای دریافت سلاح انفرادی، جمعی، خمپاره، توپ و تانک دست روی دست می‌گذاشتیم، در نهایت با شروط مختلف از جمله شرط وابستگی این سلاح‌ها را به دست می‌آوردیم اما با توصیه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری به خودکفایی رسیدیم و با استفاده از تجربیات نیازمندی‌ها را برطرف می‌کنیم.

امروز تانک‌های پیشرفته زرهی، نفربر، توپخانه‌ها و موشک با بردهای بالا و نقطه‌زن تولید می‌کنیم که ساخت داخل است، این در حالی است که دشمن نمی‌خواهد ما این مهمات را در داخل کشورمان تولید کنیم.

ایران از جمله کشورهایی است که دانش ساخت هلی‌کوپتر و بالگرد را دارد، اکنون بالگردهایی که سپاه در منطق مرزی استفاده می‌کند تولید داخل است و نسبت به مشابه خود پیشرفته‌تر است.

اکنون پهبادهای سپاه در مناطق مرزی اطلاعات مورد نیاز را در لحظه در اختیار ما قرار می‌دهد و می‌تواند اشرار را مورد هدف قرار دهد. در دریا، هوافضا، زمین و بحث سازماندهی و آموزش نیروهای مردمی مانند بسیج و نیروی قدس، سپاه توانسته نیازهای خود و کشور را تأمین کند.

واژه "ما می‌توانیم" پایه اصلی اعتقادی است، ما باید بر منابع داخلی تکیه داشته و وابستگی نداشته باشیم و در مسیر و در راستای اهداف انقلاب اسلامی قدم برداریم.

کد خبر 559608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.