۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۳
شورای شهر اصفهان در سالی که گذشت

مصوب شدن بودجه سال ۱۴۰۱، توسعه حلقه چهارم حفاظتی، اهمیت احداث مترو در کلانشهرها، کاهش درآمدهای ساختمانی، خبرهای خوش برای بانوان، ایجاد شهرداری بافت تاریخی و اشتغال زایی برای حاشیه نشینان از اهم عملکردهای سال گذشته شورای ششم اصفهان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۱ با رقم ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان مصوب شد که در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. این در حالی است که سه هدف کلان کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر با توجه به حوزه گردشگری و فرهنگ و افزایش بهره‌وری سازمانی در بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه بوده و بر اساس عدالت و محله‌محوری تنظیم شده است.

مطابق آخرین خبرهای‌شورای ششم در ماه‌های پایانی سال گذشته بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق با حضور مسئولان و معاونان شهرداری اصفهان از یازدهم تا بیست‌وهشتم بهمن‌ماه با حدود ۳۳۱۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی و تخصصی بررسی شد و در نهایت پس از ۳۰ روز بررسی با حدود ۴۴۰۰ نفر ساعت جلسه تخصصی، بودجه به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

توسعه حلقه چهارم حفاظتی با اعتبار ۸۶۰ میلیارتومانی

۹ اسفندماه امسال بود که رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص توجه ویژه به طرح حلقه چهارم حفاظتی شهر در بودجه سال ۱۴۰۱، گفته بود مقرر شده تا حدود ۸۶۰ میلیارد تومان برای ادامه و توسعه این طرح از دو سمت شمال شرق و جنوب غرب اختصاص یابد.

محمد نورصالحی اعلام کرده بود در تلاش هستیم تا درآمدهای شهرداری شفاف و قابل رصد باشد، بودجه عمرانی سال آینده ۷۴ درصد و بودجه جاری ۲۶ درصد از میزان کل بودجه است که نشان از توجه بیشتر به اقدامات عمرانی دارد.

وی اظهار کرده بود توجه به مناطق کم‌برخوردار در طرح‌های محله‌محور در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است، البته میز محلات قبل از تنظیم بودجه نیز از سوی شورای اسلامی شهر راه‌اندازی شده بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان توسعه خطوط قطار شهری را از مهمترین طرح‌های سال آینده شهرداری دانست و گفته بود علاوه بر مترو، حلقه چهارم حفاظتی شهر نیز مورد توجه است که مقرر شده تا حدود ۸۶۰ میلیارد تومان برای ادامه و توسعه این طرح از دو سمت شمال شرق و جنوب غرب اختصاص یابد، امیدواریم تا یکی دو سال آینده قسمتی از این طرح را افتتاح کنیم، بهره‌برداری از این طرح بار زیادی از ترافیک حلقه سوم شهر را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه "محله‌محوری رویکرد شورای ششم" است تا در سطح محلات خدمات مورد نیاز شهروندان فراهم شود اظهار کرده بود در تعدادی از محلات شهر اصفهان که معضلات اجتماعی وجود دارد نیز توجه به حل معضلات و اقدامات برای به نتیجه رسیدن بیش از پیش مورد توجه قرار دارد.

محمد نورصالحی تاکید کرده بود بر اساس آمارهای موجود در شهرداری و بر مبنای بررسی‌های سنوات گذشته حدود ۲۲۰ محله در اصفهان وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ محله در اصفهان نسبت به محلات دیگر دارای امکانات کمتری است، البته این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های دیگر نیز انجام شده و این تعداد محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه اصفهان وجود دارد.

لزوم شانه خالی نکردن دولت از مسئولیت احداث مترو در کلانشهرها

هفته دوم اسفندماه گذشته بود نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که در تمام کشورهای دنیا ساخت مترو توسط دولت‌ها انجام می‌شود، اظهار کرده بود در بودجه سال آینده رقم بسیار خوبی برای خطوط قطار شهری اصفهان دیده شده است، قطار شهری طرحی صددرصد ملی است و مسئولان دولت نباید از این مسئولیت شانه خالی کنند.

ابوالفضل قربانی تاکید کرده بود در بودجه سال آینده کشور، رقم‌های مربوط به اوراق مشارکت حوزه حمل‌ونقل حذف شده و جایگزینی نیز برای آن تعیین نشده است، بنابراین اکنون که نمایندگان مجلس در حال بررسی بودجه هستند، لازم است در این زمینه نیز دقت کافی داشته باشند.

کاهش درآمدهای ساختمانی در برنامه‌ها و تدوین منشور شورای ششم

هفته نخست اسفندماه سال گذشته بود عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اینکه کاهش درآمدهای ساختمانی از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد رسیده است، اظهار کرده بود این اتفاق نشانه مثبتی است تا شهرداری اصفهان بتواند در سال‌های آینده به بودجه مشارکتی و درآمدهای پایدار سالیانه اضافه کند، زیرا با توجه به اینکه درآمدهای ساختمانی فشار بر سیمای شهری، تراکم جمعیت شهر و موارد متفاوت دیگری را به دنبال دارد، لازم است به اعداد کمتری برسد.

سید امیر سامع در مورد توجه به عدالت‌محوری در تدوین برنامه و بودجه ۱۴۰۱ گفته بود امسال برای اولین بار و با توجه به سیاست‌های شورای ششم و شهرداری اصفهان فصلی برای بودجه محلات کم‌برخوردار در تمام مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان مد نظر قرار گرفت که این رقم بر اساس اقدامات و انجام پروژه‌ها در محلات حدود ۴۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی در خصوص اینکه منشور شورای اسلامی شهر اصفهان وجود داشت که در ابتدای فعالیت شورای ششم این منشور برای دستگاه‌های مختلف تدوین شد، تاکید کرده بود که سیاست‌های بودجه‌ای و برخی از اقدامات شاخص محور حدود دو ماه قبل به شهرداری اصفهان ارسال شده است و در فرآیند تدوین بودجه نیز حدود دو روز فرصت گذاشته شد تا در برخی موارد لازم قبل از ورود به بحث اعداد و ارقام سیاست‌های انجام کار و راهبردهای لازم مورد بررسی قرار گیرد تا به گفتمانی مشترک برای مباحث شهرداری و مدیریت شهری دست یابیم.

اهمیت ایجاد شهرداری بافت تاریخی در اصفهان

هفته دوم اسفندماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص احیای بافت تاریخی اصفهان اظهار کرده بود بی‌توجهی به بافت تاریخی سرمایه‌های اصفهان در این حوزه را دچار آسیب کرده است، در این راستا باید شهرداری بافت تاریخی یا معاونت مربوط به آن ایجاد شود.

رسول میرباقری گفته بود بازدید اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از شهر یزد، بازدید داشتند و تمرکز کار در حوزه بافت تاریخی را در این شهر شاهد بودند. شاهد گسست این حوزه در اصفهان هستیم که در این راستا باید به سمت ایجاد مدیریت متمرکز حرکت کنیم.

وی تاکید کرده بود ساماندهی معابر و ایجاد تسهیلات تشویقی در احیای بافت فرسوده، نظارت پلیس ساختمان برای مقابله با استفاده از هر نوع نما یا مصالح نامناسب و همچنین صدور پروانه رایگان در بافت تاریخی از اقدامات شهرداری یزد است که می‌تواند در اصفهان نیز اجرا شود.

مردم‌داری سرلوحه تمام اقدامات شهری

مدیران و کارکنان شهرداری باید در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر و برنامه‌های شهرداری اقدام کنند، یکی از شعارهای شورای اسلامی شهر مردم‌داری است، لازم است با مردم برخورد مناسبی داشته باشیم.

این موارد بخشی از صحبت‌های رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان که هفته دوم اسفندماه سال گذشته بود و گفته بود مدیران اسلامی، حاکمان و کارمندان نباید بین خود و مردم حجابی را متصور شوند؛ اعتماد بین مردم و مدیران باید برقرار شود تا دلال‌ها و عوامل فرصت‌طلب نتوانند این موضوع سوء‌استفاده کنند.

محمد رضا فلاح اعلام کرده بود شفافیت در رأس تمام امور، صداقت با مردم و کارمندان، مردمی بودن، توجه و پایبندی به ارزش‌های دینی و اسلامی و قرآنی، مهر و محبت نسبت به ارباب رجوع، صبر و بردباری، رعایت عدل و انصاف، نظم در کارها باید سرلوحه کار مدیران قرار گیرد.

اجرای سامانه "سوت زنی" مسیری امن برای تعامل با شهروندان

با اجرای سامانه "سوت‌زنی" دیوار بی‌اعتمادی که بین‌بخشی از جامعه با شهرداری و مدیریت شهری وجود دارد نسبت به قبل کوتاه‌تر می‌شود و امکان نظارت عامه و همگانی برقرار شده است و فرصت تخلف و سوء‌استفاده از بین می‌رود.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی‌شهر اصفهان در فعالیت‌های شورای ششم سال گذشته با اعلام این موضوع اظهار کرده بود اجرای سامانه "سوت‌زنی" مسیری امن برای تعامل با شهروندان است، افراد زیادی در بدنه شهرداری به طور سالم فعالیت می‌کنند و با اطمینان خاطر مشغول به خدمت‌رسانی هستند، اما تعداد معدودی که با آبروی خانواده بزرگ شهرداری و شورای اسلامی شهر بازی می‌کنند و وارد فساد اداری و سو جریان می‌شوند، نباید احساس امنیتی نسبت به اعمال غیرمسئولانه و غیراخلاقی خود داشته باشند.

احمدرضا مصور تاکید کرده بود این گروه از افراد بدانند که هر لحظه ممکن است شهروندان، ارباب رجوع و شهرداری اعمال غیراخلاقی آنها را پیگیری کنند و گزارش دهند و این اتفاق درخواست شورای اسلامی شهر و مدیریت جدید شهرداری اصفهان بوده و پیش رفتن در این مسیر لازم است.

ضرورت تبدیل مَدرَس ابن‌سینا به قطب گردشگری اصفهان

معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان رسیدگی به مدرس ابن‌سینا در راستای گذر تاریخی اصفهان قرار دارد، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در ماه‌های پایانی سال گذشته در این خصوص گفته بود این منطقه می‌تواند به قطب گردشگری اصفهان تبدیل شود؛ از چنین گوهری در اصفهان غفلت شده است و نتوانستیم جاذبه‌ای در این زمینه ایجاد کنیم.

رسول میرباقری در مورد اجرایی شدن این برنامه تاکید کرد بود که مَدرَس ابن‌سینا با کمک اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی باید به عنوان جایگاه تاریخی در اصفهان شناخته شود.

بانوان منتظر خبرهای خوش باشند

بانوان رکن اصلی خانواده هستند و با برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌هایی در حوزه بانوان می‌توان از ظرفیت آنها در راستای ایجاد جامعه‌ای بانشاط و شهری سالم استفاده کرد. آخر بهمن ماه امسال بود که عضو شورای مشورتی بانوان شهردار اصفهان با اعلام این موضوع اظهار کرده بود رویکرد تشکیل این شورای مشورتی بر اساس نیازهای بانوان در حوزه‌های مختلف سنجیده شده و با توجه به ریزبینی و جزئی‌نگری بانوان ایجاد طرح جدید و مؤثر مورد توجه قرار گرفته است. با ایجاد طرح جدید در شورای مشورتی بانوان، افراد می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند، همچنین در شورای مشورتی برنامه‌هایی برای بانوان ارائه می‌شود و مسائل و مشکلات آنها برای رفع نیازها و مشکلات بررسی خواهد شد.

مائده سادات کاویانی‌ با بیان اینکه فعالیت‌های این شورای مشورتی در راستای تحقق شعار "اصفهان شهر زندگی" خواهد بود، گفته بود بانوان رکن اصلی خانواده هستند، اگر در خانواده‌ای بانوی خانه شادی و نشاط لازم را داشته و از تمام ابعاد انسان کاملی باشد؛ سایر اعضای خانواده نیز در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کرده و موفق خواهند بود.

ایجاد میز فرهنگ در شهرداری با اولویت ۳۰ موضوع

با ایجاد میز فرهنگ در شهرداری، حدود ۳۰ موضوع به عنوان اولویت در نظر گرفته شده که یکی از آنها موزه اصفهان است. ۲۸ بهمن ماه سال قبل بود که رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مسائل و مشکلات شهری، اظهار کرده بود هم‌زمان با آغاز به کار شورای ششم در اصفهان اولویت‌هایی به عنوان رویکرد و جریان اصلی حرکت مدیریت شهری مشخص و به شهروندان معرفی شد.

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور گفته بود رویکرد شورای اسلامی شهر در کنار تاکید بر وظایف ذاتی شهرداری‌ها در حوزه عمران و خدمات شهری، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، در این راستا چهارچوبی مشخص شد و طی ابلاغیه‌ای به شهرداری ارائه شد تا اقدامات بر اساس آن انجام شود.

وی با بیان اینکه مقابله با آسیب‌های اجتماعی را از جمله مسائل مهم در این رویکرد دانست و تاکید کرده بود با آسیب‌های اجتماعی متعددی از جمله پدیده کارتن‌خوابی مواجه هستیم که زیبنده شهر و کشور نیست، برای ساماندهی کارتن‌خوابی جلسات مختلفی برگزار شده است؛ اما متولی رفع آسیب‌های اجتماعی تنها شهرداری‌ها نیستند و دستگاه‌های دیگر همچون بهزیستی، نیروی انتظامی نیز وظایفی در این رابطه دارند.

ضرورت اشتغال‌زایی برای توانمندسازی حاشیه‌نشینان

حاشیه‌نشینی از جمله مشکلات شهرهای بزرگ بوده است و برای توانمندسازی افراد حاشیه‌نشین و تبدیل مناطق مهاجرفرست به مهاجرپذیر، باید تلاش کنیم و بدانیم این مهم تنها با بسترسازی کار و اشتغال میسر می‌شود.

هفته دوم بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام این موضوع اظهار کرده بود لازم است بدانیم اصفهان علاوه‌بر اینکه به لحاظ ظرفیت‌های خود، معمولاً از فرصت‌های موجود استفاده کرده است، اما مشکلات ذاتی از جمله حاشیه‌نشینی و مهاجرت باعث ایجاد مناطق کم‌برخوردار شده است.

مجید نادرالاصلی گفته بود شورای اسلامی شهر اصفهان مبنای کار خود را بر توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار از طریق تسهیل‌گری، توانمندسازی و مشاغل خانوادگی استوار کرده است؛ اولین اقدام، باورمندسازی جامعه هدف برای به دست آوردن شغل و معیشت است، افراد باید خود را باور کنند.

وی تاکید کرده بود توانمندسازی به معنای ارائه اطلاعات اشتغالی به جوانان اعم از تحصیل‌کرده و تحصیل‌نکرده در راستای توانمندسازی، آموزش و ارائه حرفه‌های مختلف است؛ با این روش فرد می‌تواند بر اساس ظرفیت خود کارآفرین باشد. خانواده‌ها و زنان سرپرست خانوار نیز مورد توجه قرار دارند و در این راستا به دنبال بسترسازی و تجمیع حرفه‌ها و فرصتی برای فروش و برندسازی محصول آن‌ها هستیم.

کد خبر 559542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.