افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در میان بیماران کرونایی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد بهبودیافته از بیماری کووید-۱۹ بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به ۲۰ بیماری قلبی‌عروقی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کووید -۱۹ و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی ۱۱ میلیون نفر را مورد ارزیابی قرار دادند که تقریباً ۱۵۴ هزار نفر آن‌ها بین مارس ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به ۲۰ نوع بیماری قلبی‌عروقی قرار دارند.

برای نمونه، خطر ابتلا به نارسایی قلبی در میان افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند ۷۲ درصد بیشتر از دیگر افراد بود. به گفته محققان، حتی افرادی که به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری نشده بودند نیز بیشتر از افرادی که درگیر این بیماری نشده بودند، بیماری‌های قلبی‌عروقی را تجربه کردند.

اثرات طولانی‌مدت بیماری کووید -۱۹ ممکن است شامل نارسایی قلبی، سکته مغزی، ریتم نامنظم قلب، لخته شدن خون، اختلالات التهابی قلب مانند پریکاردیت و میوکاردیت شود. مبتلایان به کرونای طولانی‌مدت در معرض ابتلاء به ۲۰ نوع بیماری قلبی‌عروقی قرار دارند، بیشتر افراد ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه می‌کنند. ویروس کرونا ممکن است به صورت مستقیم به عضلات قلب حمله کند و باعث بروز التهاب در سلول‌هایی شود که داخل قلب و عروق خونی را پوشانده‌اند؛ در این صورت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی افزایش پیدا می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

کد خبر 559507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.