درآمد نفتی ۱۰ برابر شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درآمد نفتی ۱۰ برابر شد» به بررسی سیاست‌های مالی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: به طور قطع یکی از مهم‌ترین دستاوردها و رخدادهای اقتصادی در نیمه دوم سال‌جاری، ثبات و آرامشی است که در بازار ارز شاهد هستیم. در سال‌های گذشته بخصوص از سال ۱۳۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد، نوسانات ارزی به التهاب و تلاطم بدل شد و ضمن افزایش قابل توجه نرخ ارز، نوسان بالایی نیز در این بازار وجود داشت که اقتصاد را برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌ناپذیر کرده بود.

اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و تغییر سیاست‌های مالی و پولی و همچنین قرار دادن کشورهای همسایه در اولویت تجارت و همکاری‌ها، درآمدهای ارزی کشور با افزایش قابل توجهی همراه شد؛ اتفاقی که تأثیر مستقیمی بر آرامش بازار و کاهش نوسانات در این بازار داشت. این در شرایطی است که همچنان محدودیت‌های تحریم همچون سال‌های گذشته پیش روی دولت وجود دارد.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در کسب درآمدهای ارزی نشان می‌دهد که از دو ناحیه رشد صادرات غیرنفتی و افزایش صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی ورود ارز به کشور جهش داشته است. از یک سو صادرات غیرنفتی کشور طبق تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی گمرک ای ران در پایان ۱۱ ماهه امسال به بیش از ۴۳ میلیارد دلار رسید و از طرف دیگر با افزایش صادرات نفت خام و بازگشت ارز حاصل از آن به کشور، شاهد چند برابر شدن درآمدهای نفتی هستیم. به طوری که مجموع درآمدهای ارزی کشور در ۱۱ ماهه سال‌جاری نیز بر اساس اعلام احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از نظر ریالی به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

درآمد نفتی ۱۰ برابر شد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی در خلیج گرگان، اژه‌ای در خلیج فارس‌» به بررسی سفرهای استانی رؤسای دو قوه پرداخت و نوشت: رؤسای قوای مجریه و قضائیه، در ادامه سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی خود، در پایان هفته گذشته یکی به شمال رفت و دیگری به جنوب. رئیس‌جمهور به استان گلستان رفت و در جریان این سفر از خلیج گرگان که دولت گذشته برای نجات آن از خشک شدن فقط وعده داده بود، بازدید کرد و دستور داد با لایروبی فوری، زمینه احیای این آبراه را فراهم کنند.

رئیس قوه قضائیه هم در ادامه سفرهای استانی خود، به هرمزگان کنار خلیج‌فارس رفت و در بازدید چهار ساعته از انبارهای بندر شهید رجایی به عجایبی برخورد که می‌توان ادعا کرد این بندر بیشتر به یک انبار کالاهای متروکه شبیه‌تر است تا گمرک! رئیس‌جمهور در شانزدهمین سفر استانی، صبح دیروز جمعه به استان گلستان رفت تا ضمن بازدید از طرح‌های صنعتی، زیرساختی، راه و کشاورزی، با نخبگان، خانواده شهدا و قشرهای مختلف مردم دیدار کند.

رئیس‌جمهور در نخستین برنامه سفر استانی خود به گلستان، از خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج ایرانی دریای خزر بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی در این بازدید با حضور در سواحل خلیج گرگان در شهرستان بندرترکمن از وضعیت تراز آبی و پس روی آب در این پهنه آبی مطلع شد. رئیسی در جریان بازدید از خلیج گرگان با ابراز تأسف از وضعیت این خلیج بر لایروبی فوری آبراهه‌های خلیج گرگان تأکید کرد و دستور لایروبی فوری آبراهه‌ها را صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد. مسئولان بدون فوت وقت سریعاً برای احیای خلیج گرگان اقدام کنند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پس از این سفر استانی لایروبی آبراهه‌های تأمین‌کننده آب این مناطق انجام شود، تصریح کرد: حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز جلسه کارشناسی تشکیل و اقدامات لازم به سرعت آغاز شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اداری، احیا، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده‌اند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه در زمینه گردشگری و محیط زیست، اظهار کرد: چندین بار در زمینه توسعه این منطقه مطالعه انجام شده است؛ لذا الان دیگر زمان اجرا است و تعلل پذیرفتنی نیست. این خلیج در سال‌های اخیر حدود یک‌سوم از مساحتش خشک شده است. خلیجی که در دولت تدبیر و امید برای نجاتش فقط وعده داده‌اند و اکنون گلستانی‌ها احیای مجدد آن را از دولت انقلابی تقاضا دارند.

درآمد نفتی ۱۰ برابر شد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق بدون تضمین معتبر و لغو کامل تحریم‌ها فریب است‌» نوشت: همزمان با تحولات اوکراین، آمریکا و اروپا سعی می‌کنند برای حل بحران نفتی که‌گریبانگیر آن‌هاست با یک تیر دو نشان زده و ضمن مقصرنمایی ایران و افزایش فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، برای مهار قیمت نفت هم که شده خبر توافق هسته‌ای با ایران را به ترند اول خبرها و تحلیل‌ها بدل کنند.

یکی از راهبردهای مشترک آمریکا و اروپا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴، «تعیین ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی» و توسل به شگردهای تبلیغی و عملیات روانی بوده است.
مواضع آمریکا و اروپا در مذاکرات وین بیانگر این واقعیت است که آنها فضاسازی و ترفندهای رسانه‌ای برای مقصرنمایی ایران را تنها راه مقابله با مقاومت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان می‌دانند.

درآمد نفتی ۱۰ برابر شد

کد خبر 559491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.