پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است

شهردار زرین‌شهر گفت: فرهنگ ایمنی بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است و خانواده‌ها بدون آموزش و آگاه‌سازی نمی‌توانند فرزندان خود را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اسماعیلی‌احمدی در جمع مسئولان شهرستان لنجان با بیان اینکه هر ساله با فرا رسیدن اسفندماه، رویدادهای ناگوار چهارشنبه‌سوری تکرار می‌شود، اظهار کرد: شهرهای مختلف ایران آیین‌های کهن بسیاری دارد که با فرا رسیدن مناسبت‌های مختلف همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار مانده و با شکوه هرچه بیشتر برگزار می‌شود.

وی افزود: آئین‌ها و رسوم مختلف ایران زمین با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما درآمیخته است اما با گذر زمان و ورود مدرنیته، برخی از این آئین‌ها همچون چهارشنبه‌سوری نه تنها تحریف شده، بلکه با وسایل و ابزارهای مدرن نیز تلفیق شده است.

شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: امروزه به‌جای برگزاری آئین‌های کهن، برخی شهروندان اقدام به ساخت و استفاده از مواد منفجره و آتش‌زا می‌کنند و شادی و تفریح را از نوع ایجاد خطر و اضطراب که در هیچ‌کدام از آئین‌های کهن شهرهای ایران دیده نمی‌شود، انتخاب می‌کنند.

اسماعیلی‌احمدی تصریح کرد: اگر خانواده‌ها در آخرین چهارشنبه سال مراقب نباشند، فرزندان آنان از مواد منفجره استفاده می‌کنند و چهارشنبه‌سوری تبدیل به روزی پر چالش برای آن‌ها و دیگر شهروندان می‌شود و شاهد بروز حوادث تلخی همچون قطع عضو، آسیب چشمی و سوختگی خواهیم بود.

وی پیشگیری از حوادث تلخ همچون حوادث چهارشنبه‌سوری را مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی دانست و اضافه کرد: فرهنگ ایمنی بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است و بدون آموزش و آگاه‌سازی، خانواده‌ها نمی‌توانند فرزندان خود را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند.

شهردار زرین‌شهر تاکید کرد: واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرین‌شهر در مسیر آموزش شهروندان خصوصاً نسل جوانان و کودکان حرکت کند تا با رویکرد ترویجی علاوه بر آموزش، شاهد پرهیز از رفتارهای خطرساز در آخرین چهارشنبه سال باشیم.

اسماعیلی‌احمدی اظهار کرد: واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرین‌شهر با اشتراک گذاشتن مطالب آموزشی و عکس، شهروندان را نسبت به رفتارهای پرخطر که موجب آسیب به جسم و روح آن‌ها می‌شود، آگاه می‌کند تا شاهد بروز حوادث تلخ نباشیم.

وی اضافه کرد: شهرداری علاوه بر آموزش شهروندی با هدف پیشگیری از تکرار حوادث تلخ سال‌های گذشته و ترویج فرهنگ شادابی در کانون گرم خانواده، اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع چهارشنبه‌سوری در محلات مختلف شهر می‌کند.

شهردار زرین‌شهر تاکید کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و آموزش شهروندان در چهارشنبه آخر سال، حوادث ناگواری برای شهروندان به ویژه نوجوانان که حس کنجکاوی و شور هیجانی دارند، رخ ندهد.

کد خبر 559472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.