کشورهای جهان درباره پیمانی برای مقابله با آلودگی ناشی از پلاستیک‌ توافق کردند

کشورهای عضو سازمان ملل برای ایجاد یک پیمان جهانی با الزام قانونی برای مقابله با آلودگی اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و چشم‌اندازهای جهان با پلاستیک به توافق رسیده‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از آسوشیتدپرس ۱۷۴ کشور عضو مجمع محیط‌زیست سازمان ملل این هفته در اجلاسی در نامیبیا پایتخت نایروبی به قطعنامه‌ای برای «پایان دادن به آلودگی ناشی از پلاستیک» رأی دادند. این قطعنامه مقدمات مذاکرات بین‌المللی برای انعقاد پیمانی در این باره تا سال ۲۰۲۴ را فراهم می‌کند که مقررات درباره تولید، استفاده و دفع مواد پلاستیکی را تعیین خواهد کرد.

این پیمان تمام چرخه زندگی پلاستیک، از جمله تولید، طراحی و دفع آن را در بر خواهد گرفت و می‌تواند به تشکیل بنیادی ویژه برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی در جهان منتهی شود. یک بررسی اخیر نشان می‌دهد که صنعت پلاستیک در جهان ارزشی معادل ۵۲۲.۶ میلیارد دلار دارد و هر سال ۱۱ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها وارد می‌شوند.

اگر این پیمان موفق باشد، می‌تواند باعث کاهش ۸۰ درصدی آلودگی پلاستیک در جهان شود و میزان پلاستیک تازه در جهان را ۵۵ درصد کاهش دهد. سازمان ملل می‌گوید این پیمان می‌تواند از لحاظ مالی هم برای کشورها سودمند باشد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها تا حد ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۴۰ شود.

کارشناسان می‌گویند پیمان پلاستیک بالقوه می‌تواند به مهمترین توافق زیست‌محیطی جهانی از هنگام توافق‌نامه اقلیمی پاریس بدل شود. در سال‌های اخیر نگرانی فزاینده‌ای درباره اثرات زیانبار پلاستیک‌های دورانداخته شده از جمله تخریب زیستگاه‌ها، آسیب رساندن به حیات‌وحش و آلوده کردن زنجیره غذایی به وجود آمده است.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 559408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.