از سرقت کفش مجسمه تناولی تا درگذشت زهره فکور صبور

ماجرای درگذشت زهره فکور صبور و تشییع پیکر وی، سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیروت، فراخوان طراحی لوگو برند گردشگری اصفهان، انتخاب چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب اسلامی، اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، و دزدی لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی و چندخبر مهم دیگر را در بسته خبری فرهنگ و هنر ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت شاهد خبر فوت ناگهانی و دلخراش زهره فکر صبور، بازیگر سینما و تلویزیون بودیم که هنرمندان بسیاری هم به آن واکنش نشان دادند، اما در این میان اخبار سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از هنرمندان کشور به لبنان، دزدی لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی، فراخوان طراحی لوگو برند گردشگری اصفهان، اهدای نشان ویژه جشنواره ترکیه‌ای به نرگس آبیار، انتخاب چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب اسلامی، یک ایرانی در تیم بازیگران کریستوفر نولان، آتش‌سوزی خانه خدیوی و برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در روز حجاب، از دیگر خبرهای داغ این هفته بود.

امروز مهم‌ترین رویدادهای خبری در حوزه فرهنگ و هنر را مرور می‌کنیم.

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد ارسلامی به بیروت

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رأس هیأتی برای شرکت در مراسم افتتاحیه «روزهای فرهنگی فجر» صبح روز شنبه هفتم اسفندماه، وارد بیروت شد و مورد استقبال وزیر لبنان، جلال فیروز نیا سفیر و عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان و جمعی از مقامات فرهنگی این کشور قرار گرفت.

این سفر بنا به دعوت همتای لبنانی محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان صورت گرفت. همچنین در این سفر وزیر فرهنگ با چند نفر از مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای لبنان دیدار و پیرامون گسترش مناسبات فرهنگی دو کشور و اجرایی کردن مفاد توافقنامه فرهنگی ایران و لبنان بحث و تبادل نظر کردند.

در طول روزهای برگزاری هفته فرهنگی، ده‌ها هنرمند از هنرمندان کشورمان به اجرای برنامه‌های هنری مختلف برای لبنان پرداختند؛ این هنرمندان منتخب کشورمان، به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای شرکت در این هفته فرهنگی به لبنان اعزام شده بودند.

فراخوان طراحی لوگو برند گردشگری اصفهان

روز شنبه، هفتم اسفند ماه، محمد طغرایی عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان از فراخوان طراحی لوگو برندینگ گردشگری استان اصفهان خبر داد و با تقسیم بندی اهداف این فراخوان به پنج دسته گفت: هدف نخست، کیفیت بخشی به خدمات گردشگری استان است که در این خصوص باید گفت برند گردشگری می‌تواند نقش چتر حمایتی را ایفا کند که در سایه آن می‌توان به استانداردسازی و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری کمک کرد. طراحی برندینگ می‌تواند در بسیاری موارد از جمله پایانه‌های حمل‌ونقل گرفته تا جامعه محلی تأثیر بگذارد؛ چراکه با طراحی درست، تصویر مثبتی از گردشگری استان در ذهن گردشگر شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف دوم از طراحی برند گردشگری، رقابت‌پذیری است، توضیح داد: نقش برندها افزایش رقابت‌پذیری است تا از طریق آن بتوان جذب و ماندگاری بیشتر گردشگر در استان را به‌دست آورد. استان اصفهان ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد، اما شناخت و آگاهی همگانی از آن‌ها وجود ندارد. برند می‌تواند این آگاهی و شناخت را ایجاد کرده و حس کنجکاوی به گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند.

وی گفت: هدف سوم، توزیع متوازن گردشگر در استان اصفهان است که استانی چهارفصل است. جالب این است که گردشگر در فصل کنونی می‌تواند به کوهپایه‌های برفی اطراف، نواحی کویری و یا به مناطق بارانی استان سفر کند و این تنوع آب و هوایی به‌ندرت در دیگر استان‌های کشور دیده می‌شود؛ با این حال توزیع متوازن گردشگر در استان اصفهان به‌خوبی صورت نمی‌گیرد؛ چراکه عدم شناخت مردم از ظرفیت‌های گردشگری استان و برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای ارتقای گردشگری استان وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به موضوع طراحی مسیرهای جذاب گردشگری در استان به‌عنوان هدف چهارم طراحی برند گردشگری، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده، بازارهای جذاب بسیاری برای گردشگری استان اصفهان ترسیم‌شده است. گردشگری فرهنگی، گردشگری اجتماعی (مخصوص افراد ناتوان یا کم‌توان جسمی و کودکان)، گردشگری تاریخ مشروطه، اکوتوریسم، گردشگری اقلیت‌ها، گردشگری جئوگرافیک و گردشگری مذهبی تنها چند نوع از انواع گردشگری در این استان است.

طغرایی در خصوص افزایش سرمایه اجتماعی گردشگری استان اصفهان به‌عنوان هدف پنجم طراحی برند گردشگری این استان، گفت: هدف ما این است که گردشگری استان تحت‌الشعاع شهر اصفهان نام‌گذاری شود، در این شرایط اگر گردشگر به شهرهای اطراف اصفهان سفر کرد در ابتدا نام شهر اصفهان را خواهد شنید و بدین‌صورت حس تعلق و همکاری بیشتری صورت می‌گیرد؛ در راستای این هدف می‌توان به اهداف مشخص‌شده دیگری نیز رسید.

عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان درباره شرایط شرکت در فراخوان لوگوی برندینگ اصفهان گفت: همه افراد از جمله افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند نیز می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند. تصمیم داریم پوستری نیز به زبان انگلیسی طراحی کنیم تا علاقه‌مندان به شهر اصفهان در تمام دنیا بتوانند از این رویداد مطلع شوند؛ چراکه نهایتاً این برند متعلق به مردم این استان است.

انتخاب چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب اسلامی

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری از آغاز به کار هیئت‌های علمی برای معرفی چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب اسلامی خبر داد.

معاون هنری حوزه هنری با اعلام این خبر گفت: برای انتخاب چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب در دو سطح هیئت‌های علمی و نخبگانی تشکیل شده است که فرآیند انتخاب را بر اساس شاخص‌هایی چون خلق اثر با انتشار وسیع یا اکران موفق در سال ۱۴۰۰، تأثیرگذاری اجتماعی، تلاش ویژه درباره آموزش هنر به هنرمندان جوان انقلابی، تجربه مؤثر در جریان‌سازی فرهنگی هنری همسو با انقلاب اسلامی و واکنش هنرمندانه، تأثیرگذار و سریع به اتفاقات و رویدادهای روز کشور به انجام خواهند رساند.

وی افزود: انتخاب اولیه و معرفی کاندیداها در رشته‌های داستان، شعر، نمایش، موسیقی، عکس، معماری، طنز، ادبیات پایداری، خوشنویسی، نقاشی، گرافیک، نگارگری، کاریکاتور، مجسمه سازی، تصویر سازی، فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و پژوهش انجام خواهد شد و در هر رشته یک هنرمند به عنوان کاندیدا به هیأت عالی انتخاب معرفی و نهایتاً طی فرایندی از میان این هنرمندان ۵ کاندیدای نهایی و چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب معرفی خواهند شد.

معاون هنری حوزه هنری همچنین به انتخاب یک رویداد ویژه هنری که توانسته باشد تأثیر اجتماعی فوق العاده‌ای در میان مردم بگذارد و سطح مخاطب قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص دهد به عنوان رویداد برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این برگزیدگان در آئین پایانی هفته هنری انقلاب که از بیستم تا بیست‌وهفتم فروردین ماه همزمان با ایام شهادت شهید آوینی برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.

وی افزود: همین فرایند در استان‌ها نیز به انجام می‌رسد و چهره سال هنر انقلاب در هر استان نیز معرفی و در ویژه برنامه اختتامیه هفته هنر انقلاب در استان تجلیل خواهد شد.

یک ایرانی در تیم بازیگران کریستوفر نولان

با گذشت ۱۵ سال از درخشش دیوید دستمالچیان در فیلم شوالیه تاریکی یک بار دیگر با کریستوفر نولان همکاری می‌کند.

این هنرپیشه ایرانی‌تبار هالیوود جدیدترین چهره‌ای است که به تیم بازیگران فیلم جدید نولان به نام اوپنهایمر درباره جی. رابرت اوپنهایمر، پدر بمب اتمی، می‌پیوندد.

همکاری دوباره با نولان اتفاقی میمون برای دستمالچیان است که بزرگترین سال حرفه بازیگری خود را پشت سر می‌گذارد. وی در این مدت در فیلم جوخه خودکشی نقش پولکا دات من را بازی کرد و در فیلم معروف تل ماسه نقش پیتر دی وریس را

دستمالچیان سال ۲۰۰۷ در شیکاگو به عنوان بازاریاب تلفنی و بازیگر تئاتر کار می‌کرد که آگهی تست بازیگری برای فیلم شوالیه تاریکی را دید. وی برای بازی در نقش یکی از مردانی که در صحنه سرقت از بانک بازی می‌کنند، تست داد اما موفق به گرفتن آن نقش نشد.

این بازیگر چند ماه بعد یک تماس تلفنی غافلگیرکننده دریافت کرد مبنی بر آنکه بازی در نقش سرسپرده جوکر به او واگذار شده است. این نقش به دستمالچیان شانس آن را داد تا در چند صحنه به یاد ماندنی که در شیکاگو و لندن فیلمبرداری شدند، مقابل هیث لجر، کریستین بیل و آرون اکهارت بازی کند.

دستمالچیان در فیلم اوپنهایمر با بازیگرانی چون امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، فلورانس پیو، بنی سفدی، جاش هارتنت و رامی مالک همبازی خواهد شد اما هنوز مشخص نیست چه نقشی به او واگذار شده است.

نشان ویژه جشنواره ترکیه‌ای به نرگس آبیار رسید

نشان ویژه کارگردان موفق در جشنواره فیلم سازان زن ازمیر، دوشنبه، نهم اسفند ماه ۱۴۰۰ با انتخاب انجمن کارگردانان زن ترکیه به نرگس آبیار، فیلم‌ساز سینمای ایران اعطا شد.

همچنین در این جشنواره برخی از آثار نرگس آبیار به نمایش در آمد و جلسه ورکشاپ تخصصی نیز با حضور وی برگزار شد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌سازان زن ازمیر از تاریخ بیست‌وهفنم فوریه تا هشتم مارس ۲۰۲۲ (هشتم تا هفدهم اسفندماه) توسط انجمن کارگردانان زن ترکیه در شهر ازمیر ترکیه برگزار می‌شود.

شعله‌های آتش بر جان اثر ملی زنجان

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان روز سه شنبه، یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ از حریق در خانه خدیوی به عنوان یک اثر ملی در زنجان خبر داد که اطفای آن دو ساعت طول کشیده است.

مجید امیرفضلی با اشاره به آتش‌سوزی خانه خدیوی در زنجان، اظهار کرد: صبح امروز ۷:۳۱ آتش‌سوزی این محل به مرکز تماس آتش‌نشانی زنجان اطلاع داده شد و نیروهای ایستگاه یک و چهار برای اطفا به محل اعزام شدند. علت حادثه هنوز مشخص نیست.

این بنا در بیست‌وهشتم دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و جزو یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی زنجان به حساب می‌رود.

برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در روز حجاب

سید مجید امامی، روز سه شنبه، یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ رئیس کارگروه سامانه مد و لباس با اشاره به زمان برگزاری دقیق یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، اظهار کرد: جشنواره یازدهم فجر، به عنوان جامع‌ترین خط کش در وضعیت شناسی و آینده سازی مد و لباس کشور، بیست‌وهشتم تیرماه همزمان با روز حجاب و عید غدیر در برج میلاد برگزار می‌شود.

دزدی لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی

مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران روز پنجشنبه، دوازدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد قرار است پرویز تناولی، فردی را معرفی کند تا هم مجسمه ساخته شده به دست این هنرمند در پارک شفق بازسازی شود و هم لنگه کفش دزدیده شده آن، دوباره ساخته شود.

روز گذشته خبری مبنی بر دزدیده شدن کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران منتشر شد که تصاویر منتشرشده از سوی شهروندان این خبر را تصدیق می‌کرد.

مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره جزئیات ربوده شدن کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران گفت: «بله؛ ما مطلع شدیم که یک لنگه کفش از مجسمه آقای تناولی در پارک شفق ربوده شده است. بلافاصله با خانواده این هنرمند تماس گرفتیم تا فردی را معرفی کنند که ان شاءالله مرمت اثر شروع شود و به حالت قبلش برگردد. با توجه به اتفاقی که افتاده و ارزشمندی اثر، ما هم به فوریت به دنبال مرمت آن هستیم.

پرویز تناولی، خود، یکی از مجسمه سازان معروف ایرانی است که مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار او قرار دارند.

اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تجلیل از مفاخر

آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز جمعه سیزدهم اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود.

سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اعلام خبر برگزاری اختتامیه این رویداد در روز جمعه سیزدهم اسفند گفت: در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری، هادی مظفری، رئیس شورای سیاستگذاری و دیگر معاونان و مدیران هنری و فرهنگی، دبیران و داوران جشنواره و پیشکسوتان و هنرمندان حاضر در آن با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حضور خواهند داشت.

میرهاشمی افزود: در این مراسم از هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی تجلیل و نشان عالی هنرهای تجسمی به ایشان اهدا می‌شود. این هنرمندان عبارتند از محمد بهرامی (طراح گرافیک)، شجاع‌الدین شهابی (مجسمه‌ساز)، علی‌اشرف صندوق‌آبادی (خوشنویس)، اسماعیل عباسی (عکاس)، زنده‌یاد اصغر کفشچیان‌مقدم (هنرمند هنرهای جدید) و رضا لواسانی (هنرمند هنرهای بینارشته‌ای).

دبیرکل جشنواره گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره، کتاب آثار چهاردهمین دوره نیز رونمایی خواهد شد

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پانزدهم تا سی‌ام بهمن با حضور هنرمندان سراسر کشور برگزار شد.

ماجرای درگذشت زهره فکور صبور

زهره فکورصبور بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر دهم اسفندماه ۱۴۰۰ در سن ۴۳ سالگی درگذشت. این هنرمند در مجموعه‌های تلویزیونی مختلفی از جمله دلنوازان، مسافری از هند، روزگار جوانی، دردسرهای عظیم، دنگ‌وفنگ، پایتخت سه و کامیون ایفای نقش کرده بود.

او این روزها مشغول ایفای نقش در سریال تلویزیونی «بی‌همگان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مهران مهام بود. با اینکه هنوز جزئیات مرگ این هنرمند معلوم نیست اما برخی منابع علت فوت او را مصرف بیش از حد قرص آرامبخش با هدف خودکشی عنوان کرده‌اند.

دکتر مهدی فروزش؛ مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به احراز هویت جسد زهره فکور صبور توسط پزشکی قانونی، اظهار کرد: پس از اعلام کشف جسد، پزشکان پزشکی قانونی در ساعات اولیه در صحنه فوت حضور پیدا کردند و ضمن بررسی صحنه و معاینه جسد، نسبت به تهیه گزارش و اعلام آن به مرجع قضائی اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه جسد به پزشکی قانونی منتقل شد و صبح امروز مورد کالبدشکافی و معاینه تخصصی قرار گرفت، گفت: در معاینه ظاهری و کالبدشکافی صورت گرفته، علائم و شواهدی از آثار ضرب و جرح یافت نشد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: تعیین علت فوت منوط به حصول نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی خواهد بود و در روزهای آتی به مقام قضائی اعلام می‌شود

مأموران با حضور در محل با پیکر بی‌جان زهره فکورصبور مواجه شدند. آن‌ها در تحقیقات اولیه سراغ فردی رفتند که خود را همسر مرحومه صبور معرفی می‌کرد، وی در تحقیقات به مأموران گفته است: خانم صبور جواب تلفن همراهم را نمی‌داد که نگران وی شدم، خانم صبور حتی درِ خانه را به‌روی سرایدار ساختمان نیز باز نکرده بود. پس از گشودن در خانه، دیدم همسرم بی‌حال در پذیرایی افتاده است که به سرعت با اورژانس تماس گرفتم.

آخرین پست اینستاگرام زهره فکورصبور

این هنرمند در آخرین پست اینستاگرامی خود نوشته است: بسیار روز خوبی داشتم بعد از سال‌ها در کنار عزیزان اصفهان و گروه خوب برنامه زنده‌رود، الهی همیشه خدا هوای دل تک تک دوستان رو داشته باشه.

زهره فکورصبور در ویدئویی می‌گوید که از بازیگر شدن پشیمان است و اگر دوباره بخواهد انتخاب کند زندگی آرام و دور از حاشیه را انتخاب می‌کند و اگر بچه‌دار شود نمی‌گذارد به سمت هنرپیشگی برود.

مراسم تشییع پیکر زهره فکور صبور

مراسم تشییع و تدفین پیکر زهره فکور صبور، صبح روز پنجشنبه، دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور خانواده آن مرحومه و جمعی از هنرمندان در در قطعه هنرمندان (۸۸) ردیف ۱۶۴ و در همسایگی محمدرضا قدرت نما، فیلمساز، عکاس و نوازنده، به خاک سپرده شد. سنگ مزار جمشید اسماعیل خانی، بازیگر فقید تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان نیز کمی آن طرف‌تر از مزار زهره فکور صبور به چشم می‌خورد.

فریبا نادری، فریبا کوثری، الناز حبیبی، زهرا داوودنژاد، مهران مهام، کاظم هژیرآزاد، کاوه خداشناس و بهرنگ توفیقی از جمله هنرمندان حاضر در مراسم تشییع پیکر زهره فکور صبور بودند.

کد خبر 559285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.