زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار دارند

متخصصان معتقد هستند که تفاوت در اندازه ریه مردان و زنان نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به اختلالات ریوی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) ممکن است به دلیل آلودگی هوا محیط، آلودگی هوای خانگی و سیگار کشیدن رخ دهد. با وجود این‌که عوامل خطر ذکر شده ممکن است باعث بروز مشکلات ریوی در میان مردان و زنان شود، زنان به دلیل عوامل بیولوژیکی و دیگر موارد بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به این مشکلات قرار می‌گیرند.

آیا زنان بیشتر از مردان دچار بیماری‌های ریوی می‌شوند؟

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین اختلال ریوی و جنسیت مطالعه جدیدی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به بیماری ریوی مزمن قرار دارند. با وجود اینکه تقریباً ۴۰ درصد مردان در سراسر دنیا سیگار می‌کشند و این میزان در میان زنان تقریباً ۹ درصد است. زنان جوان کمتر از ۵۵ سال بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به مشکلات ریوی قرار دارند در حالی که زنان مسن بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آسم قرار دارند. زنان مبتلا به بیماری مزمن ریوی دچار تنگی نفس می‌شوند. روند پیشرفت بیماری‌های مزمن ریوی در میان زنان سریع‌تر است.

چرا بیماری‌های مزمن ریوی به صورت متفاوتی بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد؟

هنوز دلیل قطعی این‌که چرا زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی قرار دارند مشخص نشده است، البته متخصصان معتقدند که تفاوت در اندازه ریه مردان و زنان نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به اختلالات ریوی دارد. حجم ریه یک زن بزرگسال تقریباً ۱۰ درصد کوچک‌تر از حجم ریه یک مرد هم سن و هم قد است. مجاری تنفسی زنان باریک‌تر از مردان است؛ بنابراین این گروه از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار دارند. نظریه دیگری نشان می‌دهد که سطوح مختلف هورمون‌هایی مانند استروژن و تستوسترون نیز می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

آیا هورمون‌های زنانه نقشی در بروز مشکلات ریوی دارد؟

به گفته پزشکان، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون نقش قابل توجهی در ابتلاء به بیماری‌های تنفسی دارد، بنابراین نمی‌توان بر این اساس اظهار کرد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به بیماری‌های ریوی قرار دارند، اما مطالعات خاصی انجام شده است که از این نظریه حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد که زنان بیشتر از مردان دچار فیبروز کیستیک و فشار خون شریانی ریوی ایدیوپاتیک می‌شوند. زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلاء به بیماری مزمن انسدادی ریه هستند. گروهی از پزشکان بر این باور هستند که استروژن و پروژسترون تأثیرات منفی بر ریه‌ها می‌گذارد؛ به طوری که استروژن با ایجاد پاسخ التهابی در ریه‌ها، خطر بروز بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهد و این تأثیر منفی با سیگار کشیدن تشدید پیدا می‌کند. هورمون مردانه تستوسترون تأثیر کمتری بر ریه‌ها و مجاری تنفسی دارد، بنابراین آن‌ها کمتر از زنان تحت تأثیر آسیب‌های ریوی قرار می‌گیرند.

به منظور حفظ سلامت ریه‌ها چه اقداماتی انجام دهیم؟

پیش‌بینی اینکه چه کسی به بیماری‌های ریوی مبتلا می‌شود، دشوار است؛ هر دو گروه مردان و زنان در معرض ابتلاء به این نوع بیماری‌ها قرار دارند، بنابراین لازم است افراد از سنین پایین به سلامت ریه خود توجه کنند. توصیه شده است که افراد به منظور حفظ سلامت ریه خود به صورت منظم ورزش کنند، از سیگار کشیدن خودداری کنند، در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرند، تمرینات تنفسی انجام دهند و از رژیم غذایی سالم و مقوی پیروی کنند.

کد خبر 559100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.