خیرونا؛ الگوی شهرهای جهان در کاهش انتشار گازهای آلاینده

خیرونا، کلان‌شهری در اسپانیا، میزبان نیروگاه عظیمی است که با کمک باکتری، گاز دی‌اکسیدکربن را به عناصر مصرفی دیگر تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که دی‌اکسیدکربن گازی بسیار زیان‌آور به حساب می‌آید که با انتشار در اتمسفر زمین، به افزایش دمای هوا منجر می‌شود. از سوی دیگر، اهمیت وجود این گاز برای فتوسنتز گیاهان نیز بر هیچکس پوشیده نیست و به همین دلیل، انتشار آن امری بدیهی به حساب می‌آید. نتیجه مطالعات متعدد حاکی است که باکتری می‌تواند در تبدیل گاز دی‌اکسیدکربن به سایر گازهای مصرفی مانند لاکتات و ایزوبوتن اثربخش باشد که البته مدیران خیرونا به این هدف در نیروگاه جدید شهر جامه عمل پوشانده‌اند.

برنامه‌ریزان خیرونا برای اولین بار در سراسر جهان، نیروگاهی ایجاد کرده‌اند که به طور کامل از قابلیت بیو الکتروشیمیایی خودکار برخوردار است و می‌تواند از گاز دی‌اکسیدکربن مضر برای انتشار گازهای مفید دیگر بهره گیرد. عملکرد نیروگاه جدید به این صورت خواهد بود که یک فرآیند آنزیمی هیبریدی انجام می‌شود که به جذب دی‌اکسیدکربن از منابع صنعتی کمک می‌کند و در نهایت تبدیل آن به گازهای مورد نیاز را در پی خواهد داشت.

خیرونا؛ الگوی شهرهای جهان در کاهش انتشار گازهای آلاینده

فرآیند بیوشیمیایی تبدیل گاز دی‌اکسیدکربن به سایر گازهای مصرفی در دو مرحله انجام می‌گیرد؛ طی مرحله اول، تخمیر صورت می‌گیرد حال آنکه مرحله بعدی به فرآیند بیو الکتریکی اختصاص داده می‌شود و این در حالی است که کل فرآیند تبدیل، به صورت غیرفتوسنتزی است.

هدف اصلی مدیران خیرونا از ایجاد نیروگاه جدید و تبدیل گاز دی‌اکسیدکربن به سایر گازهای مصرفی، ایجاد فرآیندهایی جایگزین برای تولید مواد شیمیایی به صورت پایدارتر است که این اقدام به سهم خود، کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و در نتیجه به حداقل رسیدن اثرات جزایر گرمایی در شهر را در پی خواهد داشت. البته موانع زیادی برای پیاده‌سازی تمام اقدامات و تحقق اهداف مورد نظر وجود دارد که مدیران خیرونا از رفع تمام آن‌ها در آینده نزدیک خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند که به عنوان الگویی برای سایر شهرهای جهان در کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهینه‌سازی تولید گازهای مفید عمل خواهند کرد.

خیرونا؛ الگوی شهرهای جهان در کاهش انتشار گازهای آلاینده

کد خبر 559059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.