کرم‌چاله؛ پلی برای سفر در فضا و زمان

یک کارشناس‌ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده گفت: اگر دو نقطه را در یک صفحه کاغذ در نظر بگیریم، نزدیک‌ترین راه برای سفر از نقطه اول به دوم خطی مستقیم است؛ اما «کرم‌چاله» به روشی دیگر این مسیر را طی می‌کند.

احسان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه می‌توان «کرم‌چاله» را به‌عنوان پلی بین فضا و زمان در نظر بگیریم، اظهار کرد: این پل پیوندی بین فضا و زمان ایجاد می‌کند و به موجب آن، فاصله‌های بی‌نهایت فضا از بین می‌رود و کمتر به نظر می‌رسد.

وی افزود: نکته‌ای که در رابطه با کرم‌چاله‌ها وجود دارد، نیاز داشتن به سرعت نور است؛ درواقع اغلب دانشمندان می‌گویند، نمی‌توان با سرعتی کمتر از نور در کرم‌چاله سفر کرد، اما برخی دیگر این مسئله را رد می‌کنند و عقیده دارند که با سرعت کم نیز می‌توان این سفر را انجام داد.

کرم‌چاله به زبان ساده

این کارشناس‌ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده در رابطه با کرم‌چاله گفت: اگر دو نقطه را در یک صفحه کاغذ در نظر بگیریم، نزدیک‌ترین راه برای سفر از نقطه اول به دوم خطی مستقیم است؛ اما کرم‌چاله به روشی دیگر این مسیر را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: استفاده از کرم‌چاله برای سفر به نقطه‌ای دیگر مانند این است که کاغذ را به گونه‌ای خم کنیم که نقطه یک و دو، روی هم قرار بگیرد و ما به وسیله یک تونل از نقطه یک به دو منتقل شویم؛ اکنون اگر این دو نقطه را مکان‌های مختلفی در کیهان در نظر بگیریم، می‌توانیم با استفاده از کرم‌چاله به طور مثال از زمین به کهکشانی دیگر قدم بگذاریم. البته این مسئله یک نظریه کاملاً تخیلی است.

تاریخچه کرم‌چاله‌ها

تمنده در رابطه با گذشته کرم‌چاله‌ها گفت: اولین تئوری مطرح شده پیرامون این مسئله توسط فردی به نام «لودویگ فلام» بود، اما در نهایت تئوری انیشتین و روزن بر سر زبان‌ها افتاد. درواقع فیزیک‌دان‌ها در حال بررسی معادلات نظریه نسبیت عام بودند که فلام، راه‌حلی دیگر برای این مسئله یافت و از پدیده‌ای به عنوان «سفید چاله» نام برد.

وی افزود: هنگامی که فلام از پدیده‌ای به عنوان سفید چاله نام برد، انیشتین و روزن می‌خواستند توضیحی پیرامون آن ارائه دهند و از پل‌هایی استفاده کردند که می‌توانست فضا و زمان را به یکدیگر متصل کند؛ این تئوری به عنوان کرم‌چاله مطرح و در نهایت به عنوان پل انیشتین و روزن به ثبت رسید.

جابه‌جایی اجسام به وسیله کرم‌چاله

این کارشناس فضایی آسمان‌سرای سُها اشاره کرد: یکی از کاربردهایی که در بسیاری از فیلم‌های سینمایی به آن اشاره شده انتقال اجسام به وسیله کرم‌چاله و سفر به ابعادی دیگر است که باید گفت این مسئله شدنی است و می‌توان به وسیله کرم‌چاله به بُعدهای دیگری سفر کرد، اما برای این کار شرایطی باید فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های کنونی کوچک بودن کرم‌چاله‌ها است که البته ممکن است با پیشرفت علم بتوان کرم‌چاله‌های بزرگ‌تری یافت، اما مسئله دیگری که وجود دارد بی‌ثباتی و ناامنی کرم‌چاله‌ها است که در نظریه انیشتین و روزن نیز به آن اشاره شده است.

این کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده اضافه کرد: یکی از مسئله‌هایی که دانشمندان پیرامون آن صحبت می‌کنند سفر در زمان به وسیله کرم‌چاله است که البته مخالفانی نیز دارد، اما در حال حاضر این مسئله عنوان شده و در حال بررسی است.

کد خبر 559055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.