استان هرمزگان نقش مهمی در اقتصاد کشورهای عضو اکو دارد

استاندار هرمزگان گفت: عصر حاضر، عصر منطقه ماست که این منطقه پهنه‌ای از تمدن، فرهنگ و ارزش‌های غنی است و بسیاری از اصول و قواعد پیشرو در عرصه بین‌الملل، نظیر احترام متقابل، پایبندی به تعهدات و معاهدات میان ملت‌ها و حسن همجواری باهمسایگان از این پهنه‌ تمدن‌ساز سرچشمه گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی دوستی در اجلاس نمایندگان سازمان همکاری‌های اقتصادی در بندرعباس، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه، به خصوص کشورهای عضو اکو قائل است.

وی ادامه داد: مدیریت عالی استان هرمزگان نیز به تاسی از سیاست‌های دولت سیزدهم و دستورات صریح رئیس جمهور، «تعامل حداکثری» با دوستان و همسایگان جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، موردتوجه و اهتمام ما قرار دارد، که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه طی سالیان گذشته، دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو به دست آمده است اضافه کرد: با این دستاوردها اما کماکان فاصله معناداری مابین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه، با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارتِ درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

دوستی با اشاره به سیاست‌های ایران برای توسعه تجارت گفت: در گام اول، کشورهای هدف تجاری مشخص شود. جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از این موضوع، کشورهای همسایه (به‌ویژه کشورهای عضو اکو) را به عنوان کشورهای اصلی مقاصد تجاری خود انتخاب کرده است و تلاش می‌کند با پیگیری‌های مستمر در سطوح ملی و استانی، هدف‌گذاری تجاری خود با کشورهای عضو این سازمان را محقق سازد.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد بین‌الملل محسوب می‌a,د و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشورها داردYاین بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد. بدون وجود شبکه حمل‌ونقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، امکان رشد و توسعه عمومی کشورها با دشواری مواجه خواهد شد. اساساً در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل‌ونقل در بهینه سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه‌شده را انکار کرد.

به گفته دوستی، حمل‌ونقل، ظرفیتی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که به طور مستقیم ایجاد می‌کند، موجب تعمیق پیوندهای اقتصادی و تقویت مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد بسترهای مطلوب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت و همکاری‌های بین دستگاهی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران در دسترسی به تنگه هرمز و دریای عمان، امکان تسریع در تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و تسهیل و تسریع در انجام فرآیندها و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی وجود دارد که این موضوع موجب جهش و گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار خواهد شد. امروزه ایجاد بستری مناسب و جدید برای توسعه تجارت و بازرگانی مبتنی بردانش و ایجاد زنجیره لجستیک کارآمد، به‌منظور ایجاد چابکی در حمل‌ونقل و توزیع بار از طریق بنادر و مراکز توزیع، استفاده از توان و تکنولوژی کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و ایجاد پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل می‌تواند در تحقق این امر نقش بسزایی ایفا کند.

وی همچنین گفت: توجه به تنوع دروازه‌های تجاری در هر کشور امری است که از منظر اقتصاد سیاسی حائز اهمیت می‌باشد. نزاع اخیر در اوکراین اهمیت تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری کشورها را بیش‌ازپیش آشکار کرد. کشورهای عضو اکو می‌توانند با تنوع بخشی به دروازه‌های تجاری خود، ریسک‌های احتمالی پیش روی تجارت خارجی خود را بیمه کنند.

استاندار هرمزگان در ادامه به برخی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو اشاره کرد و افزود: امکان اتصال خلیج فارس و دریای عمان به اروپا و برقراری ترانزیت جنوب شرقی آسیا با جهان غرب از مسیر کشورهای عضو، امکان صادرات تولیدات کشورهای عضو از این مسیر به بازارهای بزرگ شرق آسیا، برخورداری از بنادر متنوع و بزرگ و زیر ساخت‌های مناسب جهت خدمت رسانی و تأمین تجارت همسایگان شرقی، غربی و شمالی و امکان حمل و نقل ترکیبی، امکان تأمین امنیت غذایی پایدار با تعاملات درون سازمان اکو، پایدارسازی امنیت انرژی کشورهای عضو، امکان تأمین مواد اولیه مورد نیاز به ویژه در بخش معدن و پتروشیمی، ایجاد بازار مشترک آنلاین، تسهیل سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های مورد علاقه طرفین، گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری و استقبال از سرمایه گذاری در این حوزه، شبکه سازی میان استان‌های تجاری، صنعتی و گردشگری کشورهای عضو و تأسیس کمیسیون مشترکی متشکل از استانداران کشورهای عضو، از مهم‌ترین ظرفیت‌های ایران به شمار می‌رود.

دوستی در ادامه ظرفیت‌های استان هرمزگان را مورد اشاره قرارداد و اظهار کرد: این استان با ظرفیت‌های متعددی دارد که می‌تواند با بهره‌مندی از آن‌ها به عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو در تنگه هرمز و آب‌های آزاد نقش‌آفرینی; kد.

وی مهم‌ترین ظرفیت‌های هرمزگان را، استقرار بهینه در محور استراتژیک کریدور جنوب- شمال و توانایی برجسته آن در زمینه افزایشفعالیت‌های ترانزیتی، دسترسی به هر چهار نوع شبکه‌های حمل‌ونقلی (هوایی، ریلی، زمینی و دریایی) که نقش فرا استانی دارد، استقرار ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک با عملکردهای مختلف تجاری، توریستی و اقتصادی و همجواری با کشورهای آن سوی خلیج فارس، استقرار دو منطقه آزاد تجاری-صنعتی (قشم و کیش) و چهار منطقه ویژه اقتصادی (بندر شهید رجایی؛ منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس و منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، استقرار صنایع بزرگ مانند کشتی سازی خلیج فارس، سیمان خمیر و قشم، دو پالایشگاه بزرگ نفت، پالایشگاه گاز، صنایع آلومینیوم و فولاد و پتانسیل تعاملات مواد معدنی با کشورهای عضو، وجود بنادر چندمنظوره فعال تجاری در سطح استان، از جمله بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین بنادر جمهوری اسلامی ایران که به تنهایی بیش از ۵۵ درصدد صادرات و واردات و ۷۰ درصدد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد، عنوان کرد.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: آمادگی داریم تا با تأمین زمین، تأمین امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه گذاری در قالب شهرک‌های صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای منحصر به فرد را با دوستان خود به اشتراک بگذاریم.

دوستی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود، استانداری هرمزگان در حال پیگیری تخصیص زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو می‌باشد، تا کشورهای متقاضی بتوانند از این ظرفیت به منظور توسعه پایگاه‌های صادراتی خود و بارانداز کالاها استفاده نمایند. البته از کشورهای عضو اکو درخواست داریم که این امکان را در کشورهای خود نیز برای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا ایجاد نمایند.

وی اظهار کرد: همچنین استان هرمزگان این آمادگی را دارد که اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن را در سطح ملی پیگیری کند، همچنین با توجه به ساختار توافق‌نامه موجود میان اعضای این سازمان، در خصوص گارانتی تردد و حمل کامیون‌ها بین کشورهای عضو، استان هرمزگان آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را دارد.

استاندار هرمزگان ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم و ایمان داریم پیشرفت یک کشور راه حل توسعه منطقه نیست و این ما هستیم که باید دست در دست هم به یکدیگر کمک کنیم تا یک توسعه همه جانبه در منطقه محقق شود.

وی در پایان گفت: استان هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می‌دارد.

کد خبر 559037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.