حال قلعه اردلان تویسرکان خوب نیست

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان با بیان این که قلعه اردلان در طول سالیان تخریب مستمر داشته است، گفت: با توجه به این که این بنا مالک شخصی دارد و مالک هم علاقه زیادی به احیای آن ندارد این قلعه در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسحاق ترکاشوند با اشاره به این که منابع بودجه میراث فرهنگی محدود است و تاکنون نتوانسته‌ایم بنا را به طور اساسی مرمت کنیم، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم اعتبار شهرستان را به قسمت‌هایی که مالک شخصی ندارد مثل پل‌های تاریخی اختصاص دهیم و مرمت بناهایی که مالک دارند باید با مشارکت مالک باشد، اما مالک این بنا تاکنون هیچ مشارکتی با ما نداشته است.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات سال ۹۷ حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای قلعه اردلان هزینه کردیم اما بیش از این برای ما مقدور نبود، از طرفی مساحت قلعه بالاست و هزینه یاد شده تنها در حد مرمت یک‌دهم بنا بود.

ترکاشوند با بیان این که برآورد ما برای مرمتبنا حدود ۱۲ میلیارد تومان است، افزود: مجوز هتل سنتی بنا در سال ۹۶ صادر شده است و همان سال میراث فرهنگی پیگیری کرد از محل تسهیلات روستایی مقدمات تصویب ۱۲ میلیارد تسهیلات به آن اختصاص یابد اما چون ملک بین چند ورثه قرار گرفته است این اتفاق عملی نشد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان تصریح کرد: مالک علاقه‌ای ندارد برای بنا هزینه کند و اعتقاد دارد تنها دولت باید هزینه‌ها را متقبل شود.

وی تصریح کرد: قلعه اردلان تویسرکان متعلق به دوره قاجار است و در روستای اشتران واقع شده است، کنار بنا یک حمام تاریخی قرار دارد که مکمل قلعه بوده و قناتی نیز در داخل قلعه وجود دارد. این بنا در تاریخ دهم بهمن‌ماه ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایمنا، قلعه اردلان مربوط به دوره صفویه است و در شهرستان تویسرکان، روستای اشتران واقع شده است. خاندان اردلان تویسرکان از نسل خان احمدخان اردلان حاکم کردستانات به‌شمار می‌روند.

کد خبر 558953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.