ما با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ما با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم» به بررسی فرمایشات روز گذشته رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز در سخنان مهمی ضمن اشاره به ابعاد تاریخی و آموزه‌های بعثت نبوی، نسبت به مسائل بین‌المللی از جمله بحران اوکراین واکنش نشان دادند. در بخش دیگری از این سخنرانی، رهبر معظم انقلاب به «بحران‌ساز، بحران‌زی و مافیایی» بودن رژیم آمریکا اشاراتی مهم داشتند.

ایشان به مناسبت خجسته عید مبعث، مهم‌ترین هدیه اسلام و بعثت به بشریت را دعوت به «تفکر و عقلانیت» و «تزکیه و مفاهیم اخلاقی» برای مقابله با جاهلیت دانستند و با اشاره به شکل‌گیری جاهلیت مدرن در غرب به‌صورت سازمان‌یافته و با ابعاد گسترده‌تر تأکید کردند: امروز مظهر واضح و کامل جاهلیت مدرن، رژیم مافیایی آمریکا است که اساساً یک رژیم بحران‌ساز و بحران‌زیست است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قضایای اوکراین و عبرت‌های آن، این موضوع را نمونه‌ای آشکار از سیاست بحران‌سازی آمریکا خواندند و افزودند: برخلاف مواضع دوگانه غربی‌ها، موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت با جنگ و تخریب در همه مناطق دنیا است و علاج بحران اوکراین و قضاوت درباره آن را منوط به شناخت ریشه‌های واقعی آن می‌دانیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک عید سعید مبعث به ملت ایران و همه مسلمانان جهان، «گسترش عقلانیت» و «پرورش و گسترش مفاهیم اخلاقی» را دو عنصر برجسته از سلسله ارزش‌های اسلامی برشمردند و با اشاره به اینکه هر دو ارزش متعالی، بزرگ‌ترین هدیه بعثت و اسلام به بشریت است، گفتند: به‌واسطه بعثت پیامبر اسلام (ص)، مردم جزیرةالعرب در دوران جاهلیت و با خصوصیاتی همچون گمراهی، نادانی، فتنه‌های بزرگ، تعصب‌های کور، خشونت و لجاجت، تکبر و حق‌ناپذیری و رذائل اخلاقی و ناهنجاری‌های جنسی، تبدیل به ملتی متحد، فداکار، با فضیلت و دارای نیکوترین خلقیات و با آوازه‌ای جهانی شدند.

ما با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مسکو: اروپا از تسلیحات هسته‌ای آمریکا خالی شود» به بررسی روند مناقشه اوکراین پرداخت و نوشت: جنگ اوکراین در حال پیدا کردن ابعاد استراتژیک منطقه‌ای است و در ششمین روز ادامه این جنگ به سختی می‌توان گفت نتایج تنش‌ها تنها محدود به مرزهای اوکراین خواهد بود. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را غیرقابل قبول دانسته و خواستار خروج این تسلیحات از اروپا شده‌است.

به نظر می‌رسد خطوط قرمز روس‌ها دیگر محدود به مرزهای اوکراین و کشورهای همجوار با روسیه نیست، بلکه مسکو به‌دنبال آن است محیط اروپا را برای خود امن کند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه و سه‌شنبه فهرستی از تحریم‌های جدید علیه روسیه اعلام کرد و نام سخنگوی «ولادیمیر پوتین» و چند کلان سرمایه‌دار این کشور را به فهرست سیاه تحریم‌های خود افزود. اعلام این تحریم‌ها به دلیل جنگ در اوکراین عنوان شده و البته مسکو نیز همزمان با جنگ، اقدامات کشورهای غربی در ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

«سرگئی لاوروف»، وزیرخارجه روسیه روز سه‌شنبه در واکنش به ارسال تجهیزات کشورهای غربی به خاک اوکراین اعلام کرد که «برای مسکو قابل قبول نیست سلاح‌های هسته‌ای امریکا در اروپا وجود داشته باشد و زمان آن فرا رسیده است این تسلیحات هسته‌ای از اوکراین خارج شوند و غرب نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیسات نظامی ایجاد کند.» این نخستین بار است که روسیه به صراحت خواستار آن شده تا تسلیحات هسته‌ای امریکا از اروپا خارج شود و مشخص است که دیگر برای روس‌ها حضور تسلیحات هسته‌ای امریکا در اروپا قابل قبول نیست.

ما با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا باید تصمیمات سخت سیاسی بگیرد که هنوز نگرفته است‌» نوشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی رسمی نشست روز دوشنبه ۹ اسفند ماه با وزیر امور خارجه را تشریح کرد. در این گزارش آمده است: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف نظارتی خود و به منظور بررسی گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴، نشستی فوق‌العاده با دعوت از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برگزار کرد. این نشست پنجمین جلسه کمیسیون با این موضوع در دولت سیزدهم بود که با دعوت از وزیر امور خارجه و یا معاون سیاسی این وزارتخانه برگزار شد که هدف آن شفافیت روند مذاکرات وین برای نمایندگان ملت و پیگیری تحقق اهداف و چارچوب‌های «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است.

وزیر خارجه در این جلسه با جزئیات، تلاش‌های دولت و تیم مذاکره‌کننده برای حصول توافق را تشریح و تاکید کرد: مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده و آمریکا باید تصمیم‌های سخت سیاسی بگیرد که هنوز چنین تصمیماتی را نگرفته است.

نمایندگان مجلس یازدهم با دغدغه حفظ توانمندی‌های هسته‌ای، رفع کامل تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم، در جریان بررسی‌های خود از روند مذاکرات، تحقق هدف انتفاع اقتصادی مردم ایران از مسیر رفع تحریم‌ها را اولویت قرار داده‌اند و اظهارنظر درباره هر توافق احتمالی را با این معیار صورت خواهند داد.

ما با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم

کد خبر 558944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.