می‌توان اتفاقات خوبی برای ورزش شهر رقم زد/ همه ارگان‌ها از ورزش همگانی حمایت کنند

«گفته می‌شود در بین هیئت‌ها متمول‌ترین هیئت، همگانی است؛ اما نمی‌دانم این منابع مالی کجاست که آن را نمی‌بینیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت ورزش همگانی استان اصفهان سال ۱۴۰۰ را با فراز و نشیب‌های زیادی پشت سر گذراند. حدود دو ماه پیش «رضا صادقی» چهره ورزشی شناخته شده اصفهان به‌عنوان سرپرست این هیئت منصوب شد و تا تشکیل مجمع انتخاباتی هیئت ورزش‌های همگانی استان، سکان‌دار آن خواهد بود. سرپرست جدید هیئت همگانی استان اصفهان در این روزهای تصدی خود، اقدامات مؤثری را در جهت احیای هیئت برداشته که مهم‌ترین آن ایجاد محیطی مناسب برای ساختمان هیئت ورزش همگانی استان اصفهان است که به نظر می‌رسد به زودی به طور رسمی این ساختمان افتتاح خواهد شد. روزهای اخیر رضا صادقی به همراه الهام مشکل‌گشا نایب رئیس، علیرضا جهانشاهی دبیر هیئت، محمد خرمیان مدیر روابط عمومی ورزش‌های همگانی میهمان خبرگزاری ایمنا بودند که در ادامه گفت‌وگوی آن را می‌خوانید:

رضا صادقی، سرپرست هیئت همگانی استان اصفهان اظهار کرد: اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از ورزش همگانی داشته باشیم، می‌توانیم آن را پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمان‌های مختلف بدانیم. در بحث ورود مردم به ورزش نمی‌توانیم یک رشته را داشته باشیم، بلکه انواع مختلف رشته باید ارائه شود. در هیئت ورزش همگانی بیش از ۶۰ کمیته متناظر و رشته‌های تخصصی خوبی وجود دارد. این کمیته‌ها می‌تواند مردم را براساس نیازهایشان به‌سمت ورزش سوق دهد.

وی ادامه داد: هیئت همگانی در سال جاری به دلیل تغییر و تحولاتی که داشته است از هدف اصلی خود یعنی سوق دادن مردم به سمت ورزش دور مانده و این تغییرات، مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است. طی چند ماهی که در خدمت این هیئت هستیم با این شعار وارد شده‌ایم که باانگیزه فعالیت کنیم. زمانی که به بنده اعتماد شد، سعی کردم تیمی را در امور دخیل کنم و بتوانیم کمکی به این ساختار داشته باشیم. در کمیته‌هایی که اشاره شد، جمعی از نخبگان ورزشی حضور دارند. این افراد متخصص رشته خود هستند و ایده‌های خوبی دارند. با وجود همه این موارد، دیگر ارگان‌ها وارد کار نمی‌شوند و درواقع یک دست صدا ندارد. در همه ابعاد ورزش هیئت همگانی استان ارگان‌هایی همچون شهرداری اصفهان می‌تواند ورود کند. این در حالی است که یکی از وظایف شهرداری نیز در ورزش حضور مقتدر در بحث ورزش همگانی است.

حاضریم به صورت عملیاتی و نه شعاری به ورزش همگانی ورود کنیم

سرپرست هیئت همگانی تصریح کرد: باید از همین تریبون اعلام کنم که حاضریم به صورت عملیاتی و نه شعاری، به بحث ورزش همگانی ورود کنیم. البته باید به بودجه کم این هیئت اشاره کنم. همه عوامل هیئت همگانی استان اصفهان از شهرستان‌ها گرفته تا مسئولان کمیته‌ها به دلیل عشق به ورزش در این گود مانده‌اند. امیدوارم از طریق رسانه‌ها ارگان‌های دولتی، خصوصی و شرکت‌ها به سمت هیئت ما بیایند. در واقع باید اعلام کنیم وظیفه ما این است که مردم را به ورزش سوق دهیم؛ آمادگی این را داریم که با توجه به پتانسیلی که وجود دارد در ورزش‌های همگانی ارگان‌ها نیز دخیل باشیم. در اصل این یک فعالیت دوطرفه است.

وی افزود: مردم اصفهان واقعاً به این نیاز دارند که تحرکی در زندگی خود ایجاد کنند. به طور مثال طرح «شهر فعال» می‌تواند جرقه‌ای در شهر ایجاد کند؛ البته این طرح را سال گذشته برگزار کردیم اما در سال جدید هم این آمادگی وجود دارد که به کمک شهرداری و با مشارکت هیئت همگانی موضوع شهر فعال کلید بخورد.

بودجه ورزش همگانی اصفهان در سال ۱۴۰۰ صفر ریال بوده است!

صادقی درخصوص مشکلات هیئت همگانی اظهار کرد: نمی‌توان سوت آغاز مسابقه‌ای را زد اما اعتبار مالی نداشت. بودجه ورزش همگانی استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ صفر ریال بوده است! روزی که به هیئت آمدم علاوه بر آنکه اعتبار مالی نداشتیم، بدهکار هم بودیم. کل دنیا برای پیشگیری از بیماری برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در جامعه ما بعد از آسیب‌دیدگی به فکر درمان هستیم! درحال‌حاضر یکی از نیازهای اصلی شهر، این است که ناهنجاری اسکلتی کارمندان و دیگر اقشار بررسی شود. موضوع مجازی شدن تحصیل، بیشترین ضربه را به دانش‌آموز وارد می‌کند اما برای درگیر نشدن این قشر با مشکلات قامتی هیچ برنامه‌ریزی نداریم. به عنوان هیئت همگانی استان اصفهان عامل پیشگیری هستیم. حتی در خصوص ناهنجاری‌های اسکلتی نیز کمیته داریم و می‌توانیم آسیب‌ها را شناسایی و رفع کنیم و عاملی برای پیشگیری باشیم. همه این برنامه‌ها نیاز به یک اعتبار مالی خوب دارد. شاید بیانش جالب نباشد؛ اما خیلی از همکاران من در کمیته‌های هیئت از جیب خود برای فعالیت‌ها خرج می‌کنند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود در بین هیئت‌ها متمول‌ترین هیئت، همگانی است. اما نمی دانم این منابع مالی کجاست که آن را نمی‌بینیم. مشتاقان زیادی وجود دارند که علاقه‌مند هستند در هیئت همگانی فعالیت کنند. به همه آن‌ها اعلام می‌کنم برای انتخابات مجمع وارد صحنه شوید تا شرایط را به خوبی درک کنید.

می‌توان اتفاقات خوبی برای ورزش شهر رقم زد/ نیازمند حضور همه ارگان‌ها در ورزش همگانی هستیم

می‌توانیم اصفهان را در ورزش همگانی سرآمد کنیم

سرپرست هیئت همگانی خاطرنشان کرد: در کشورهای در حال توسعه روزهای تعطیل فضا برای رانندگی محدود می‌شود؛ اما در عوض یک طرف از خیابان را به ورزش همگانی و تحرک مردم اختصاص می‌دهند. این مشارکت همه نهادها را نیاز دارد. اگر این نیز امکان‌پذیر نیست، می‌توانیم همه سازمان‌ها را مکلف کنیم تا از امکانات آن‌ها استفاده شود. در واقع مردم باید به ورزش کردن تحریک شوند. این یک عامل انگیزشی برای حضور همیشگی مردم در ورزش است. هیئت همگانی آمادگی دارد با مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ایده و طرح را پیشنهاد دهد و با امکانات و تجهیزات همین ارگان‌ها در این فضا حرکت خوبی داشته باشیم. در اصل می‌توانیم اصفهان را در این حوزه سرآمد کنیم. البته درخواست‌هایی به برخی سازمان‌ها داده شده اما متأسفانه توجهی نشده است. حتی باید به موضوع دیگری هم اشاره کرد و آن این است که هیئت همگانی، آمادگی دارد برای فعالیت ورزشی پرسنل ارگان‌ها به صورت تخصصی ورود کند. این یعنی در تقویم ۱۴۰۱ سازمان‌ها می‌تواند این اتفاق خوب رخ دهد.

کسانی باید وارد صحنه شوند که دغدغه ورزش داشته باشند!

وی با اشاره به حضور خود در مجمع انتخاباتی سال آینده تصریح کرد: برنامه این بود که قبل از سال جدید، این مجمع برگزار شود؛ اما به سال آینده موکول شد. برای حضور خودم در مجمع هنوز چیزی مشخص نیست و باید ببینم شرایط چگونه پیش می‌رود؛ اما درخصوص این مجمع باید بگویم هر شخصی می‌خواهد وارد این هیئت شود باید تمام وقت فعالیت داشته باشد. این هیئت مخاطبان زیادی دارد؛ بنابراین فعالیت زیادی را می‌طلبد.

صادقی درخصوص کمیته‌های هیئت همگانی گفت: بیش از ۶۰ کمیته در هیئت وجود دارد. برنامه ما این است که آن‌ها را بیشتر به جامعه معرفی کنیم. رشته‌هایی مثل پیلاتس و ایروبیک شناخته شده هستند، اما رشته‌های دیگری مثل تمرینات معلق را کمتر کسی می‌شناسد. برنامه ما این است فعالیت‌های رشته‌های شناخته شده را تقویت و بقیه را به جامعه معرفی کنیم. در کوتاه‌مدت تمرکز برای همه رشته‌ها داریم و امیدوارم با کمک مسئولان کمیته‌ها این اتفاق رخ دهد.

استاندار اصفهان سفیر ورزش همگانی استان است

وی با اشاره به حضور استاندار اصفهان در کارگروه ورزش همگانی استان افزود: از همه مسئولان درخواست دارم نگاهشان به هیئت همگانی ویژه باشد تا در بحث سلامتی عامه مردم قدم برداریم. استاندار هر استان، سفیر ورزش همگانی آن است؛ امیدوارم مرتضوی با درایتی که دارد در این خصوص ورود کند و در کنار وی و دیگر سازمان‌ها، اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. از طرف دیگر شهرداری‌ها می‌توانند برای حضور مردم در فعالیت ورزشی سهم بسزایی داشته باشند. با حضور قاسم‌زاده شهردار محترم، شاهمرادی معاونت فرهنگی شهردار و بعیدی معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای ورزش شهر رقم بزنیم.

در ورزش همگانی متأسفانه نگاه مسئولان جدی نیست

الهام مشکل‌گشا، نایب رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان اصفهان اظهار کرد: در بحث ورزش همگانی، متأسفانه نگاه مسئولان جدی نیست. در واقع دغدغه ویژه‌ای وجود ندارد. شاید به عمد نباشد و این مشکل به ما هم مربوط می‌شود. مشکلی که در ورزش وجود دارد این است که تمام حامیان مالی و مسئولان علاقه دارند جایی کار کنند که بهتر دیده شوند. در ورزش همگانی نمی‌توانید سلامتی مردم را اندازه‌گیری کنید و هیچ مسئولی هم نمی‌تواند افتخاری برای خود ثبت کند؛ اما در ورزش قهرمانی مسئولان ورزش می‌توانند با افتخار در خصوص مدال‌های کسب شده در دوره فعالیتشان صحبت کنند. باید در این خصوص ظرفیت‌سازی بهتری انجام بگیرد. کافی است نگاهی به امکانات ارگان‌ها بیندازید؛ متوجه می‌شوید چه سرمایه مناسبی در هر شهر وجود دارد که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

وی افزود: اگر قصد داریم کارهای بزرگی در ورزش همگانی انجام شود، نیاز به منابع مالی خوب داریم اما با برگزاری چند کلاس مربیگری و آموزشی به تظاهر امور این هیئت را گذرانده‌ایم. درواقع در راستای جابه‌جایی نرخ مشارکت ورزشی، هیچ حرکت مثبتی انجام نمی‌شود.

مخاطبان زیادی از هیئت همگانی زنان هستند

وی ادامه داد: مخاطبان زیادی از هیئت همگانی زنان هستند. همان‌طورکه آمار و ارقام نشان می‌دهد در کشورها نرخ مشارکت زنان در ورزش کمتر است. همه ما از نقش زنان به عنوان بنیان‌های خانواده آگاه هستیم. اگر بتوانیم فعالیت‌های هیئت را به طور ویژه برای آنان گسترش دهیم، می‌توانیم نرخ مشارکت زنان را بیشتر کنیم. در واقع گروه جنسیتی محروم از ورزش آن‌ها هستند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

مشگل‌گشا تصریح کرد: اگر بخواهیم طبق اصل سوم قانون اساسی یعنی توسعه ورزش رایگان برای همه، حرکت کنیم باید به مورد اشاره شده توجه کرد. به جرئت می‌توان گفت در شهر اصفهان یک یا دو ورزشگاه برای ورزش همگانی اختصاص دارد. حتی حضور بخش خصوصی تعارض منافع را با این قانون ایجاد می‌کند؛ بنابراین این موضوع باید به گونه‌ای حل شود.

علیرضا جهانشاهی، دبیر هیئت ورزش‌های همگانی اظهار کرد: ورزش همگانی از نونهال تا میانسال را در کمیته‌های خود جای می‌دهد؛ اما کمتر کسی در جامعه آن را می‌داند. این موضوع باعث شادی و نشاط جامعه می‌شود. امیدوارم با سرپرست هیئت فعالیت‌ها را به خوبی پیش ببریم. سازمان‌هایی در رأس ورزش همگانی هستند و می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند اما متأسفانه نقش آنان کم‌رنگ است یا اصلاً قدمی برنداشته‌اند. در برنامه کوتاه‌مدت هیئت نیز شهرستان‌های استان مورد توجه قرار دارند. امیدوارم همه کمیته‌ها در این شهرستان‌ها فعالیت داشته باشند؛ چراکه شهروندان این شهرها نیز نیاز مبرم به همه ورزش‌ها دارند.

محمد خرمیان مدیر روابط عمومی هیئت ورزش‌های همگانی اظهار کرد: متأسفانه رشته‌های مختلف ورزش همگانی در برخی رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود و درصدد انتشار اخبار رشته‌های مختلف ورزش همگانی، معرفی کمیته‌های این هیئت و فعالان و قهرمانان این رشته‌ها در رسانه‌ها هستیم. امیدوارم در این راه موفق باشیم.

کد خبر 558853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.