عوامل آسیب به فسیل‌ها کلید شناسایی تاریخچه حیات روی کره زمین

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در سال‌های اخیر عواملی نظیر برداشت بی‌رویه، تخریب سایت‌ها و خروج بی‌رویه این ذخایر از کشور به بهانه مطالعه یا نمایش در نمایشگاه‌ها، موجب آسیب جدی به فسیل‌ها و ذخایر دیرینه‌شناسی به‌عنوان کلید شناسایی تاریخچه حیات روی کره زمین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن اکبری اظهار کرد: براساس ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون «حفاظت و بهسازی محیط‌زیست» وظیفه حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور با عنوان آثار طبیعی برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر مواردی ازجمله نداشتن شناخت درست دستگاه‌ها از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور و نبود قوانین جامع و سخت‌گیرانه در این حوزه، وجود موازی‌کاری میان دستگاهی همراه با اتلاف وقت و هزینه‌های بیت‌المال، برداشت بی‌رویه، تخریب سایت‌ها و مناطق با ارزش فسیلی و خروج بی‌رویه این ذخایر با ارزش از کشور به بهانه مطالعه یا نمایش در نمایشگاه‌ها، باعث آسیب جدی به فسیل‌ها و ذخایر دیرینه‌شناسی به عنوان کلید شناسایی تاریخچه حیات روی کره زمین شده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وظایف قانونی خود و با تکیه بر توان و تخصص کارشناسان این حوزه، با جدیت در بخش حفاظت از ذخایر دیرینه شناسی اهتمام دارد، ادامه داد: شناسایی، مطالعه، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از سایت‌های فسیلی، بازنگری، اصلاح و تدوین قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، معرفی سایت‌های فسیلی باارزش و ثبت آن‌ها به عنوان اثر طبیعی ملی برای ارتقای درجه حفاظتی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن دیرینه‌شناسی ایران، بخشی از اهداف سازمان حفاظت محیط‌زیست در حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور هم‌اندیشی، تبادل‌نظر و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی‌پژوهشی در حوزه دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه، دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه، اول تا سوم خردادماه سال ۱۴۰۱ مقارن با روز «ملی تنوع زیستی» به میزبانی مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه در شهرستان مراغه با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و با شعار «همایش ملی بدون مصرف یک برگ کاغذ» برگزار خواهد شد.

تشخیص چگونگی تکامل موجودات و سرنوشت زمین‌شناختی حیات از فسیل‌ها

به گزارش ایمنا، شواهد موجود از شکل‌گیری حیات و تاریخچه زمین، به صورت اثرات باقی مانده از ارگانیسم‌ها، در ساختارهایی به نام فسیل قابل ردیابی هستند. از طریق همین مستندات، می‌توان به چگونگی تکامل موجودات و شرایط زمین از ابتدای حیات تاکنون پی برد. برخی فسیل‌ها، چگونگی تکامل موجودات و برخی دیگر تنها سرنوشت زمین‌شناختی حیات را نشان می‌دهند.

علم «دیرینه‌شناسی» (Paleontology) با مطالعه روی سنگواره‌ها، به کشف تاریخچه زندگی گیاهان و جانوران می‌پردازد. آثار فسیلی، شواهدی مبنی بر تکامل و روند آن را به دست می‌دهند. به طور مثال، مستندات فسیلی نشان داده که ساختار و شکل موجودات یک گونه در طول تاریخ تقریباً ثابت بوده و پدیده‌های گونه‌زایی، در دوره‌های زمین‌شناسی کوتاهی اتفاق افتاده است.

کد خبر 558647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.