وام ۱۰۰ میلیونی کمیته امداد به کارآفرینانی که شرایط اشتغال مددجویان را فراهم کنند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اعطای تسهیلات کارفرمایی گفت: به‌ازای هر مددجو به کارآفرینی که شرایط، اشتغال برای مددجو فراهم کند، ۱۰۰ میلیون وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی بختیاری با اشاره به فراهم بودن زمینه کمک و نیکوکاری در سه مناسبت، اظهار کرد: جشن عاطفه‌ها برای بازگشایی مدارس است و دانش‌آموزان، اولیا، معلمان و مردم در این جشن که زیبایی‌هایی در رابطه با خیر و احسان دارد، کمک می‌کنند. جشن نیکوکاری نیز از دوازدهم اسفندماه شروع می‌شود و محور آن سالروز تأسیس کمیته امداد است. همچنین در ماه مبارک رمضان در جشن رمضان نیز زمینه کمک و کار نیکوکاری فراهم است.

وی با بیان اینکه مأموریت کمیته امداد مشخص و اساسنامه ملاک کار و نقشه راه ما است، افزود: در این اساسنامه مأموریت‌های کمیته امداد مشخص شده و در ماده ششم اساسنامه شرح وظایف و مأموریت‌های کمیته امداد به طور دقیق احصا شده است و براساس آن، مأموریت‌ها و فعالیت‌های کمیته امداد انجام می‌شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: مطالبه‌گری مقام معظم رهبری از کمیته امداد، توانمندسازی در بخش‌های مختلف کمیته امداد برای جامعه هدف بوده است. یکی از ماموریت‌هایی که در تاریخ یکم مردادماه ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری از کمیته امداد خواستند، توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای تهیدستان با رعایت حرمت و تکریم بود که درصدر برنامه‌های کمیته امداد باشد. این فرمان که برای کمیته امداد صادر شد، مشخص شد کمیته امداد از حوزه حمایت عبور کرده و مأموریت‌های آن به پهنه توانمندسازی وارد شده است.

وی گفت: کمیته امداد نسبت به افراد سالمند، از کار افتاده و صعب‌العلاج تا پایان عمر وظیفه نوکری دارد و مابقی باید در گردونه اشتغال در حوزه امداد قرار گیرند که مأموریت بسیار مهمی است.

خوداتکایی و پرهیز از تنبلی از موضوعات توانمندسازی کمیته امداد

بختیاری با اشاره به اینکه کار اصلی کمیته امداد بسترسازی و توانمندسازی افراد تحت پوشش است که البته این توانمندسازی شامل موضوعات مختلفی می‌شود، تصریح کرد: یکی از موضوعات توانمندسازی، اشتغال، فرهنگ‌سازی، خوداتکایی و پرهیز از تنبلی است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ برنامه‌های کمیته امداد در حوزه اشتغال مختلف بوده است، گفت: یکی از این برنامه‌ها هدایت شغلی است. کمیته امداد از طریق هدایت شغلی زمینه کار را فراهم می‌کند، به مددجویان آموزش می‌دهد و زمینه اشتغال را برای آنها فراهم می‌کند. از سایر موضوعات کمیته امداد در اشتغال، کاریابی است. در این زمینه مددجویان به کارآفرینانی که از کمیته امداد تقاضای نیرو کرده‌اند معرفی می‌شوند.

معرفی مددجویان جویای کار به راهبران شغلی

رئیس کمیته امداد افزود: موضوعی دیگر که در این زمینه دنبال می‌شود راهبری شغلی است و با شرکت‌های بنیان در این زمینه همکاری می‌کنیم و مددجویان را به راهبران شغلی معرفی می‌کنیم. راهبر شغلی مکلف است به مددجو کار را بیاموزد و مسیر را برای او هموار کند. یکی دیگر از موضوعات اشتغال تسهیلات کارفرمایی است. به ازای هر مددجو به کارآفرینی که شرایط را بپذیرد و اشتغالی برای مددجو فراهم کند، ۱۰۰ میلیون وام قرض‌الحسنه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه آخرین روش کمیته امداد در زمینه اشتغال در رابطه با فعالیت‌های دانش بنیان است، ادامه داد: در زمینه کارآفرین‌های خلاق با معاونت علمی ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه‌هایی برقرار شده است.

بختیاری در بخش دیگری از این نشست درباره کمک‌های مردمی و خیران، گفت: برخی از خیران در تهران ۱۵۰ هزار یتیم تحت پوشش کمیته را اداره می‌کند. یکی از بهترین شیوه‌های مردمی کردن امدادرسانی همین طرح اکرام است. پیش‌بینی می‌شود که شاید تا اواسط سال آینده دیگر یتیمی نداشته باشیم که تحت پوشش خیرین نباشد.

وی در ادامه با اشاره به مراکز نیکوکاری و با بیان اینکه فلسفه مراکز نیکوکاری این است که امدادرسانی را مردمی کنیم، تصریح کرد: هر جا مردم ورود کرده‌اند، موفق بوده‌ایم و هر جا دور از مردم بودیم، موفقیتی کسب نکردیم. حدود ۹ سال پیش موضوع مراکز نیکوکاری راه‌اندازی شد که مسجدمحور اداره می‌شود. در این مراکز نیکوکاری فقط به مددجویان کمیته امداد رسیدگی نمی‌شود بلکه به تمام نیازمندان در آن محل رسیدگی می‌شود.

قرارگیری صندوق‌های صدقات محلات در اختیار مراکز نیکوکاری

رئیس کمیته امداد افزود: در آینده‌ای نزدیک نیز طرح جدیدی را اجرا خواهیم کرد و صندوق صدقات که در محلات داریم در اختیار مراکز نیکوکاری که عملکرد خوبی در محلات داشته‌اند، قرار داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ تا ۷۳۰ هزار دانش‌آموز، شش هزار نخبه و ۵۲ هزار دانشجو تحت پوشش داریم، اظهار کرد: در زمینه حمایت از این افراد بنیادهای خیریه به ما کمک‌های زیادی کرده‌اند.

بختیاری با اشاره به مأموریت‌های دیگر کمیته امداد گفت: خیرانی وجود دارند و با ما هماهنگی می‌کنند. اطلاعات را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم حتی برای بورسیه شدن این افراد از اکنون فکر می‌کنند تا فردی که استعداد دارد بتواند به برنامه‌های آینده خود برسد.

زنان سرپرست خانوار ۴۵ درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد

وی ادامه داد: ۵۴ درصد خانوارهای تحت پوشش زن‌سرپرست و بیشتر آنان در روستاها ساکن هستند. به همین منظور اشتغال خانگی برای این زنان راه‌اندازی شده است و توفیقات خوبی در این زمینه داشته‌ایم. تا پایان بهمن‌ماه ۱۱۰ هزار متر مربع فرش تولید شده که بیشتر آن در کارگاه‌های خانگی تولید شده است.

رئیس کمیته امداد در ادامه درخصوص روش هم‌افزایی کمک‌های خیرین اضافه کرد: در بحث تأمین جهیزیه نهادهای مختلف حمایتی و خیرین کمک‌های بزرگی به ما کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که بتوانیم برای همه زوج‌های پشت نوبت جهیزیه تهیه کنیم.

به گزارش ایمنا، طبق گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ به طرح‌های اشتغال مددجویان اختصاص یافته است و هفت ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب یک‌صد و ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های شغلی مددجویان تعلق یافته است و بقیه آن تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.

کد خبر 558622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.