تقویت گردشگری زیارت اولویت وزارت میراث فرهنگی است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: بقاع متبرکه در عرصه صنایع دستی می‌توانند تأثیرگذار باشند چراکه صنایع‌دستی ایران گنجینه‌ای ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود و بسیاری از این صنایع بیانگر هویت دینی ایران است.

به گزارش ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در همایش هیئت امنای بقاع متبرکه که در امامزاده صالح فرحزاد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه گردشگری و میراث فرهنگی احساس یگانگی با حوزه اماکن مقدس و بقاع متبرکه دارد با این تفاوت که بقاع متبرکه از مکان‌های بسیار مقدس محسوب می‌شود.

وی به تأثیرگذاری موقعیت‌های مکانی اشاره کرد و افزود: بقاع متبرکه و امامزادگان مقدس این شرافت را دارند که روی مردم تأثیر بگذارند، بنابراین باید از این مکان‌ها مراقبت و حفاظت شوند. مدیران بقاع متبرکه یک موقعیت خاص و ویژه در اختیار دارند.

ضرغامی گفت: اگر تیمی از توریست‌های خارجی به ایران بیایند و از آن‌ها درخواست شود یک برنامه گردشگری اعلام کنند نخستین برنامه را گردشگری زیارتی قرار می‌دهند. گردشگری زیارتی جزو مزیت‌های تخصصی گردشگری است و چون مردم ایران به این مهم اعتقاد دارند خیلی نیازمند تبلیغ و ترویج نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه موانع گردشگری زیارتی باید برداشته شود و جاذبه‌های تکمیلی تقویت شود، تصریح کرد: امکانات لازم برای حضور و استفاده مردم از این مکان‌ها باید برآورده شود.

وی با بیان این که ظرفیت‌های زیارتی با سایر مزیت‌هایی که به زندگی مردم مربوط می‌شود با هم گره خورده است، اظهار کرد: بعضی بقاع مانند امامزاده داوود یک مکان تفریحی و جذاب است که مردم به آن بسیار گرایش دارند. تقاضا از مدیران این است که جاذبه‌های گردشگری را در بقاع متبرکه افزایش دهند.

ضرغامی رفتار نیکوی متولیان بقاع را یکی از جاذبه‌های جذب زائران دانست و گفت: نوعاً وقتی وارد بقاع می‌شویم افرادی را نمی‌بینیم که با خوش‌رویی از زائران استقبال کنند. و این حالت سلبی باعث انفعال می‌شود و مردم به حضور در بقاع رغبت پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: بخشی از ۱۵۰۰ بقعه‌ای که ثبت ملی شدند و ارزش تاریخی دارند در مناطق بکر و دیدنی قرار دارند و این بیانگر قابلیت و مزیتی است که این بقاع دارند و باید از آن بهره برد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: تقویت گردشگری زیارت و اماکن مقدس جزو اولویت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و آن را تقویت خواهیم کرد.

ضرغامی خاطرنشان کرد: بقاع متبرکه در عرصه صنایع دستی می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ چراکه صنایع‌دستی ایران یک گنجینه ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود که بسیاری از این صنایع بیانگر اعتقادات و هویت دینی ایران است. بنابراین یکی از بازارچه‌های صنایع دستی باید امامزادگان باشند. بخش بزرگی از میراث فرهنگی کشور امامزادگان هستند.

منبع: مهر

کد خبر 558620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.