میزبانی اصفهان از مسابقات کشوری مناظره دانشجویی

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان استان اصفهان گفت: بسیار خرسندیم که با حمایت معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور، میزبانی مناظرات به اصفهان اعطا شد و در سال آینده میزبان مسابقات کشوری خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی امروز _دوشنبه نهم اسفندماه_ در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان ضمن تبریک به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) اظهار کرد: پیامبر (ص) گفتمان جدیدی برای بشریت ارائه دادند. رسول اکرم به ما یاد دادند که گفتمان توأم با عقلانیت، بیان واقعیت، درستی و نیکی در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: بسیار خرسندیم که با حمایت معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور، میزبانی مناظرات به اصفهان اعطا شد و در سال آینده میزبان مسابقات کشوری خواهیم بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره با اینکه مسابقات مناظره دانشجویی استانی زمینه‌ایی برای برگزاری مسابقات کشوری است، ادامه داد: از دانشجویانی که با برنامه ریزی و صرف وقت در جهت آموزش گفتمان به این نسل تلاش کردند، از مربیان و مراکزی که به دانشجویان کمک کردند تا بتوانند در این صحنه حضور پیدا کنند، از حوزه ستادی که با تلاش شبانه روزی در این راه قدم برداشتند و از پشتیبانی که حوزه معاونت فرهنگی از این برنامه داشتند، تشکر می‌کنم. تشکر ویژه‌ای از رئیس مرکز علمی کاربردی جامع اسلامی کارگران اصفهان که میزبانی این مسابقات را عهده دار شد به عمل می‌آورم.

رضایی با تاکید بر اینکه هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی توسعه مهارت است، بیان کرد: در مناظره‌ها دیدیم دانشجویان بسیار با برنامه و فکورانه تلاش کردند از مواضع خود دفاع کنند. از اهداف دیگر این مناظرات به وجود آوردن فضایی برای گفتمان است. هدف تضعیف یا تقدیر یک نفر نیست بلکه هدف این است که درپایان یک گفت‌وگو به نتیجه سازنده برسیم.

اگر دانشجویان و جوانان یاد بگیرند مباحث و خواسته‌هایشان را در چهار چوب یک گفتمان و مسیر درست بیان کنند و مدیران و برنامه‌ریزان برای این گفت‌وگوها ازش قائل شوند و شرایطی را ایجاد کنند که جوان‌ها در آن نقش‌آفرین باشند در این صورت قطعاً کشوری آباد خواهیم داشت؛ چرا که هر پیشرفتی براساس عقلانیت و برنامه ریزی است و فکر برنامه‌ریزی و عقلانیت در همین گفت‌وگو و بحث‌ها به وجود می‌آید.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید حمایت از جوانان الگوها و مدیران آینده جامعه را پرورش دهیم گفت: باید اینگونه مباحث را پرورش دهیم و سعی کنیم این گفتمان‌ها را تقویت شوند. در هنگام تدریس متوجه می‌شوم دانشجویان به کلاس‌های تعاملی علاقه‌مند هستند به همین جهت در آموزش مجازی از درس لذت نمی‌برند. امیدوارم به لطف خدا بیماری منحوس کرونا هرچه زودتر به پایان برسد وبه شرایط عادی برگردیم تا بتوانیم فعالیت‌های حضوری را با نشاط و پشتکار ادامه دهیم و مجدداً پا به عرصه آموزش‌های حضوری بگذاریم.

در ادامه سلیمان عباسی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ضمن تبریک عید مبعث گفت: مناظره و مباحثه حول یک موضوع برای روشن شدن در قرآن به دو شکل مناظره احسن و مناظره غیراحسن بیان شده است. محتوا و روش مناظره احسن مفید و درست است و موضوع آن حق و راست. مناظره احسن مناظره‌ایی است که در آن توهین‌آمیز و متکبرانه صحبت نکنیم و در موضوع آن انعطاف و انصاف وجود داشته باشد؛ مناظره غیر احسن برخلاف اینهاست. خداوند در قرآن می‌فرمایند "باروش احسن و نیکوتر به مناظره بپردازید. مناظره غیراحسن باعث ایجاد اختلاف، کینه و دشمنی، صلب آرامش فرد و جامعه می‌شود و طبعاً حق در نتیجه آن نمایان نمی‌شود."

وی در ادامه افزود: اگر مناظره برای روشن شدن حق باشد چه موافق چه مخالف می‌توانند حول یک موضوع به صورت دوستانه و همدلانه به موضوع بپردازند، اما اگر هدف غلبه بر خصم باشد قطعاً نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. این مسابقات با هدف هویت بخشی به دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی، تمرین فن بیان و همچنین با هدف توسعه گفتمان مهارتی و مهارت آموزی، ترویج فرهنگ مهارت آموزی و همچنین ارتقا خود باوری دانشجویان و تقویت جایگاه دانشگاه برگزار می‌شود. این اتفاق با همکاری همه ارکان دانشگاه از دانشجو، مدرس، کارمند و همکاران ستادی و غیر ستادی امکان پذیر است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه مناظره فرصت خوبی برای بحث و تبادل نظر است، بیان کرد: برخلاف تریبون آزاد که هرشخص حرف خود را بیان می‌کند و درست و نادرست بودن آن مشخص نمی‌شود در مناظره افراد مستدل، منطقی، براساس قوانین و مقرارت خاص و با استنادات علمی و قانونی خود موضوع را مطرح می‌کنند و طرف مقابل نیز با اتکا به استناد آن‌ها موضوع را پیگیری می‌کند.

عباسی گفت: مراکز علمی کاربردی در تمام برنامه‌های دانشگاه موضوعات را به جد پیگیری کنند و به جهت ارتقا سطح کیفی برنامه‌ها تلاش کنند. همچنین با توجه به سیاست‌های جدید دانشگاه و تاکید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مبنی بر اینکه باید برنامه چهار ساله معین شود، برنامه چهار ساله خود در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه را تدوین وگام به گام تعریف کنند تا بتوانیم به اهداف متعالی دانشگاه دست یابیم. در این راستا نیز از ظرفیت‌های دانشجویی مانند کانون‌ها، انجمن‌ها و شورای تبادل نظر دانشجویی غافل نشویم تا به هدف متعالی که پنجه کارآمد است برسیم و کشور را از غول بیکاری نجات دهیم.

کد خبر 558615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.