امشب شاهد مقارنه ماه و سیاره زحل باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سپیده‌دم سه‌شنبه _دهم اسفندماه_ ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۲۸ روزه با عبور از جنوب سیاره زحل به فاصله چهار درجه و ۱۷ دقیقه قوسی در موقعیت همنشینی قرار می‌گیرند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه سه‌شنبه – دهم اسفندماه- ساعت ۰۱:۳۵ به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید، حدود 0.988 AU می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله 0.990 AU از خورشید قرار می‌گیرد و فاصله بین زمین و ماه حدود ۳۶۹ هزار کیلومتر است. در این وضعیت ماه ۲۸ روزه در صورت فلکی جدی ساعت ۰۵:۳۱ طلوع می‌کند.

عطارد در اوج خورشیدی

وی افزود: سه‌شنبه _دهم اسفندماه- سیاره عطارد در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید به دورترین نقطه خود نسبت به خورشید، یعنی اوج خورشیدی در فاصله 0.47 AU می‌رسد. سیاره عطارد بر خلاف بقیه سیارات که فاصله آن‌ها در اوج و حضیض تنها چند درصد متفاوت است، مدار آن کاملاً بیضوی شکل است و فاصله آن از خورشید بین 0.307 AU در حضیض و 0.467 AU در اوج متغیر است. این تفاوت بیشتر از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در نقطه حضیض دو برابر انرژی خورشید بیشتری نسبت به اوج دریافت می‌کند. سیاره تیر از مختصات رصدخانه لارستان، ساعت ۰۵:۱۰ طلوع می‌کند.

مقارنه ماه و سیاره زحل

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سپیده‌دم سه‌شنبه _دهم اسفندماه_ ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۲۸ روزه با عبور از جنوب سیاره زحل به فاصله چهار درجه و ۱۷ دقیقه قوسی در موقعیت همنشینی قرار می‌گیرند. مقارنه به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره البروجی دو جرم است؛ زمانی که دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان برسند در نجوم از واژه مقارنه استفاده می‌شود؛ در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها خیلی کم باشد، اصطلاح همنشینی، نزدیکی یا اجتماع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ماه و سیاره زحل از مختصات رصدخانه لارستان ساعت ۰۵:۱۴، یک ساعت و دو دقیقه قبل از خورشید، طلوع می‌کنند و قبل از اینکه از دید ناظران زمینی محو شوند، به ارتفاع ۹ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی می‌رسند. ماه با قدر منفی ۹.۳ و سیاره زحل با قدر ۰.۷ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند. به علت نزدیکی به افق، رصد این پدیده با چشم غیرمسلح کمی دشوار است، البته در صورت رصد با تلسکوپ نیز دو جرم ذکر شده در یک میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند.

کد خبر 558582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.