طرح موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل تشویش اذهان عمومی است

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: طرح موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل تشویش اذهان عمومی است. در شرایطی که افراد در حوزه سلامت، درگیر تأمین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی برای بیماران هستند تا آن‌ها آسوده‌خاطر باشند، اقداماتی صورت می‌گیرد که سبب ناآرامی در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد هاشمی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر تغییر آمار وزارت بهداشت درباره کمبودهای دارویی در کشور با تاکید بر اینکه این وزارتخانه هیچ‌گاه اعلام نکرده ۵۰۰ قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: آنچه اعلام شده بود این است که در صورت تأمین نشدن به موقع ارز ممکن است پس از چند ماه کمبودها به ۵۰۰ قلم برسد و به لطف خدا و با حمایت‌های دولت، بخشی از نیاز ارزی تأمین شد و مشکلی به وجود نیامد. وضعیت فعلی دارو صددرصد مطلوب نیست؛ اما نسبت به سال‌های گذشته بدتر هم نیست. کمبود وجود دارد اما پایدار نگه داشته شده است.

وی درخصوص کمبود ۱۹۰ قلم دارو در کشور، افزود: موجودی این مقدار دارو کمتر از سه ماه است که عدد بدی نیست و ممکن است کمبود ۱۹۰ قلم داروی اعلامی در بازه زمانی دو هفته و یک ماهه رفع شود و هیچ وقت وارد کمبود نشوند. موجودی داروهایی که به کمتر از یک ماه برسد، کمبود تلقی می‌شود که موارد مطروحه شامل این موضوع نمی‌شود. موجودی ۵۲ قلم دارو کمتر از یک ماه است به این معنا که از نظر موجودی، وضعیت مناسبی ندارند.

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: شیوع کرونا در کشور سبب شده نگاه‌ها بیشتر به حوزه بهداشت و درمان متمرکز شود که ممکن است برخی موضوعات در این حوزه پررنگ‌تر جلوه داده شود. طرح موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل تشویش اذهان عمومی است. در شرایطی که افراد در حوزه سلامت درگیر تأمین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی برای بیماران هستند تا آن‌ها آسوده خاطر باشند، اقداماتی صورت می‌گیرد که سبب ناآرامی در کشور می‌شود.

ادعای فوت ۴۰۰ بیمار تالاسمی به‌دلیل نبود دارو باید اثبات شود

وی با اشاره به ادعای مطرح شده مبنی بر فوت ۴۰۰ نفر از مبتلایان به تالاسمی به علت نبود دارو، تصریح کرد: بارها از فردی که در انجمن تالاسمی ادعا می‌کند نبود دارو و تجهیزات سبب مرگ بیماران شده، درخواست شده سند ارائه کند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. اگر فردی در رسانه‌ای ادعایی دارد باید از وی مدرک درخواست شود. ادعای فوت ۴۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل دارو ادعای سنگینی است که نیاز به اثبات دارد. آن‌ها می‌توانند مدارک خود را ارائه دهند؛ چراکه این موضوع قابل پیگیری است.

هاشمی با تاکید بر اینکه بارها اعلام شده داروهای تولید داخل بیماران تالاسمی موجود است، اما واردات داروهای خارجی به دلیل تحریم‌ها با کندی پیش رفته و اندک است، خاطرنشان کرد: انتشار این گونه اخبار بیش از آنکه کمک کننده باشد، تنها سبب ایجاد شبهه و تشویش در ذهن مخاطب می‌شود. اینکه برخی منافع حزب خود را در این شرایط مطرح کنند و پای بیماران را برای پررنگ کردن مسائل حزبی خود به میان بکشند، کار درستی نیست.

برنامه‌ریزی ارز برای داروهای خاص و اولویت‌دار

به گزارش ایمنا، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در _بیست‌ونهم بهمن‌ماه_ اظهار کرد: مجلس سال گذشته دو میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات کنار گذاشته بود که در پنج ماه نخست امسال مصرف شد و برای نیمه دوم سال هیچ ارزی نداشتیم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه دارو و نهاده‌ها کالاهای مهم و استراتژیکی هستند که تأمین و تولید آن‌ها دو تا چهار ماه طول می‌کشد، افزود: با دستور رئیس‌جمهوری توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار ارز بگیریم که از ماه قبل تخصیص آن آغاز شد و برای داورهای خاص و اولویت‌دار برنامه‌ریزی کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه کمبودها تا حدی رفع شده است، ادامه داد: آن‌قدر ارز نداشتیم که بتوانیم برای کمبودهای سه ماه بعد هم برنامه‌ریزی کنیم و کمبودهای بعدی به این موضوع اضافه می‌شود. امیدواریم با تخصیص منابع ارزی دیگر بتوانیم این کمبودها را تا پایان سال مدیریت کنیم.

کد خبر 558562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.