شهر همگرا، راهکاری برای پایداری مناطق شهری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان این که شهر همگرا پاسخی به این سوال ارائه می‌دهد که چگونه مناطق شهری را در جهتی پایدار قرار دهیم، گفت: شهر همگرا یک رویکرد جامع و فراگیر برای توسعه شهری پایدار است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر همگرا یک رویکرد جامع و فراگیر برای توسعه پایدار شهری است که چالش‌های شهری را به فرصت تبدیل کرده است و روشی برای پاسخ به تغییرات اقلیمی و چالش‌های شهری شهرها خواهد بود.

وی با بیان این که شهر همگرا مسیری به سوی رفاه شهروندان است، تصریح کرد: همه پروژه‌های این رویکرد بر اساس مجموعه‌ای از "نقاط ورودی" یا اصولی هستند که فرآیند و روش‌های کار را در جهتی فراگیر و پایدار هدایت می‌کند؛ در واقع، اهداف شهر همگرا تلاش برای دستیابی به استانداردهای مطرح شده در دهه ۱۹۹۰ است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در رابطه با استانداردهای مطرح شده برای رویکرد شهر همگرا، خاطرنشان کرد: از جمله این استانداردها می‌توان به آلودگی‌زدایی و استفاده از زمین‌های ساخته شده از قبل، مصالح ساختمانی پایدار، تاکید بر حمل‌ونقل عمومی، محدود کردن سر و صدا به ۴۵ دسی‌بل و بهینه‌سازی خدمات انرژی، آب و زباله اشاره کرد.

وی با بیان این که ایجاد هم‌افزایی با ادغام فناوری‌های مختلف و عملکردهای شهری از اهداف رویکرد شهر همگرا است، ادامه داد: بر اساس رویکرد شهر همگرا، دستاوردهای زیست‌محیطی و اقتصادی، ناشی از هم‌افزایی بین سیستم‌های شهری است.

مهدویان با بیان این که شهر همگرا مقیاس‌پذیر و با هر آب و هوایی سازگار است، تصریح کرد: پروژه‌های شهر همگرا در هر مرحله، توسط طیف وسیعی از ابزارها پشتیبانی می‌شود که برخی از آنها را می‌توان در بیش از یک مرحله استفاده کرد.

وی اضافه کرد: رویکرد شهر همگرا برنامه‌های توسعه جهانی، توافق‌نامه‌ها و چارچوب‌ها، همبستگی بین شهرنشینی خوب و توسعه شهری را تشخیص داده است و بر شهرها به‌عنوان منبعی برای راه‌حل تمرکز می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان این که شهرها محرک توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، بنابراین جذاب، ایمن، سالم و قابل زندگی بودن آنها برای آینده‌ای پایدارتر بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: شهر همگرا پاسخی به این سوال ارائه می‌دهد که چگونه مناطق شهری را در جهتی پایدار قرار دهیم.

کد خبر 558446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.