شاخص کل بورس مجدد حمایت ۱.۲۸۰ واحد را از دست داد

حجم معاملات بورس از پنج میلیارد روز گذشته امروز به سه میلیارد و ۸۲۵ میلیون برگه سهم رسید و شاهد کاهش سه هزار ۵۷۲ واحدی شاخص کل بودیم، عمده نمادهای شاخص‌ساز بازار روند منفی در پیش داشته و منجر به منفی شدن روند شاخص کل شدند اما میانگین نمادهای بازار مثبت بود و شاخص هم‌وزن روند مثبتی را در پیش گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش سه هزار ۵۷۲ واحدی به سطح یک میلیون ۲۷۹ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۲۷۱ واحدی در سطح ۳۳۰ هزار ۷۷۸ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۸ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۲۹ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۱۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۶

شاخص کل بورس مجدد حمایت ۱.۲۸۰ واحد را از دست داد

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد هفت واحدی به سطح ۱۷ هزار ۶۴۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۰۴ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۹۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۷ هزار ۳۴۰ و ۶۰ هزار ۱۴۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد ۸۳۵ و یک میلیارد ۹۵۶ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

شاخص کل بورس مجدد حمایت ۱.۲۸۰ واحد را از دست داد

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

شاخص کل بورس مجدد حمایت ۱.۲۸۰ واحد را از دست داد

بورس باید از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط اعمال شده در سال‌های اخیر، شاهد مشکلاتی در بورس هستیم و این در حالی است که بورس و بازار سرمایه باید یکی از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد. باید تحولاتی در بورس ایجاد شود تا بتوان از این بازار مهم برای نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی استفاده کرد

وی افزود: مشارکت صندوق‌های بین‌المللی، فاینانس خارجی و استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد برنامه‌های نهضت احیا ایفا کند.

کاهش زمان صدور مجوز افزایش سرمایه‌ها به یک هفته

وحید روشن‌قلب سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: علی‌رغم افزایش تعداد درخواست افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۰، متوسط زمان رسیدگی و صدور مجوزها در سازمان بورس به یک هفته تا ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی که در حال حاضر ۹ ماه به طول می‌انجامد (به دلیل تکمیل فرآیندها در شرکت‌های بورسی و اداره ثبت شرکت‌ها) سازمان بورس برای کاهش هزینه شرکت‌ها و سهامداران و همچنین افزایش مهلت استفاده از حق تقدم به دنبال الکترونیکی‌سازی فرآیند و کاهش مجموع زمان شروع تا ثبت نهایی افزایش سرمایه است. در حال حاضر قسمت عمده این پروسه از ارسال پستی و واریز نقدی وجوه لازم برای استفاده از حق تقدم و جمع‌بندی اطلاعات توسط شرکت‌ها، به صورت دستی انجام می‌شود.برآورد ما این است که با الکترونیکی شدن فرآیندها همزمان در شرکت‌های بورسی و اداره ثبت شرکت‌ها، متوسط زمان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی تا ۲ ماه کاهش پیدا کند.

عرضه قریب‌الوقوع سهام سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس

علی دولتشاهی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در خصوص سرانجام عرضه سهام سرخابی‌ها سخن می‌گفت، اعلام کرد: به احتمال بسیار زیاد فردا (شنبه) درج نماد باشگاه استقلال در فرابورس انجام خواهد شد و سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روز میلاد امام حسین (ع) یعنی ۱۵ اسفند ماه در بازار پایه نارنجی فرابورس ایران عرضه عمومی خواهد شد. وی میزان این عرضه عمومی را معادل ۱۰ درصد از سهام هر یک از باشگاه‌های ورزشی مزبور اعلام کرد.

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران گفت: هیأت‌مدیره فرابورس با هدف حمایت از انجام اصلاحات بنیادین در راهبری، ارتقای شفافیت و بهبود حاکمیت شرکتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و با توجه به وظایف قانونی در خصوص حفاظت از سرمایه آحاد سرمایه‌گذاران، جلسه تشکیل داده و مصوب نمود که پس از رفع شروط پنج‌گانه، درج انجام می‌شود.

اخبار شرکت‌ها

"شیراز" در بهمن چندان قابل توجه عمل نکرد

پتروشیمی شیراز به طور میانگین امسال ماهانه ۸۶ هزار تن آمونیاک به عنوان محصول اول زنجیره تولید کرده. این رقم برای دی ۸۸ و برای بهمن ۴۰ هزار تن بوده است. میانگین فروش ماهانه انواع اوره شرکت امسال ۱۳۹ هزار تن بوده است. در بهمن کمتر از میانگین و حدود ۱۲۲ هزار تن گزارش شد. مبلغ فروش شیراز در این ماه ۱,۱۰۶ میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نیز بهتر از میانگین درآمد ماهانه ۹۵۹ میلیارد تومانی شرکت در امسال است. رقم عالی ۱،۳۵۶ میلیاردی مرداد، بهترین فروش شرکت است. میانگین نرخ فروش اوره در بهمن ۹،۰۶۹ تومان به ازای هر کیلو بوده که رشد ۶ درصدی ماهانه را نشان می‌دهد. نرخ فروش اوره صادراتی در بهمن ۱۰،۴۱۱ تومان (میانگین کل سال ۸،۲۹۳ تومان) گزارش شد.

"خودرو" در بهمن متعادل عمل کرد

شرکت ایران خودرو در بهمن توانست فروش ۶،۱۳۶ میلیاردی را به ثبت برساند که این رقم جزو ماه‌های خوب درآمدی شرکت محسوب می‌شود. بهترین فروش شرکت با ۹،۷۸۷ میلیارد تومان در ماه قبلی رقم خورده بود. میانگین درآمد ماهانه امسال خودرو ۵،۵۱۴ میلیارد تومان است.

شرکت در بهمن تولید ۴۸ هزار دستگاه را گزارش کرده است. میانگین تولید ماهانه امسال ۳۸ هزار دستگاه بوده است. همچنین در این ماه ۳۱ هزار خودرو فروخته است و ۴۹ درصد فروش شرکت از محل گروه پژو است که ۱۹ هزار دستگاه از این گروه فروخته و ۳,۰۰۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است. فروش محصول تارا محصول جدید ایران خودرو در این ماه هزار دستگاه بوده که برابر با میانگین تعداد فروش از ابتدای عرضه محصول است و ۵ درصد درآمد ماهانه را شکل می‌دهد. متوسط نرخ فروش محصولات در نیمه اول سال ۱۳۹ میلیون تومان بوده است. نرخ بهمن ۱۹۵ میلیون تومان به ازای هر دستگاه گزارش شد. نرخ فروش گروه پژو، سمند و دنا محصولات پر فروش، به ترتیب در این ماه ۱۵۲، ۱۶۴ و ۳۲۳ میلیون تومان گزارش شده است.

"سخوز" در بهمن معمولی بود

شرکت سیمان خوزستان در بهمن ماه ۱۷۳ هزار تن کلینکر به عنوان ماده اولیه تولید کرده است که رقمی کمتر از میانگین ماهانه شرکت (۱۹۸ هزار تن) است. این رقم در در ماه قبلی ۲۱۶ هزار تن بود. مقدار فروش سیمان و کلینکر شرکت در بهمن ۱۹۵ هزار تن بوده که اندکی کمتر از میانگین ماهانه امسال (۲۰۵ هزار تن) است. میانگین مقدار فروش ماهانه سال قبل ۲۰۶ هزار تن بوده است. سخوز با این میزان فروش، ۱۰۷ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که در حدود میانگین سالانه است. میانگین فروش ۵ ماه ابتدایی شرکت ۶۹ میلیارد تومان بوده اما در ۵ ماه بعدی میانگین ۱۴۵ میلیارد تومانی را ثبت کرده بود.نرخ‌های فروش محصولات در بهمن ۵۴۶ تومان در هر کیلو ثبت شد که نسبت به دی ۷ درصد کاهش و نسبت به میانگین نیمه اول سال ۱۷ درصد افزایش داشته است.

"غمینو" انتظارات را برآورده می‌کند

غمینو در بهمن ماه ۴۰ میلیارد فروش داشته است. شرکت در نیمه دوم امسال برای اولین بار فروش ۴۰ میلیاردی را تجربه کرده و در پنج ماه اخیر توانسته کم و بیش این رقم را تکرار کند. درآمد فصلی پاییز غمینو (۱۱۶ میلیارد تومان) نسبت به درآمد بهار و تابستان (به ترتیب ۷۵ و ۹۳ میلیارد تومان) رشد مشهودی را نشان داد و انتظار است که در زمستان نیز این گونه باشد. میانگین مقدار فروش ماهانه بیسکویت مینو به عنوان محصول اصلی در امسال برابر ۱،۲۳۱ تن بوده و در بهمن فروش ۱،۲۸۱ تنی از این محصول گزارش شد. نرخ فروش بیسکویت شرکت در بهمن ماه ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلو بوده. این نرخ در مقایسه با میانگین نیمه اول امسال ۲۵ درصد رشد داشته است.

"خساپا" در بهمن افت داشته و فروش ۳,۱۵۰ میلیاردی ثبت کرده است

سایپا در بهمن ماه فروش ۳,۱۵۰ میلیاردی داشته و جمع فروش ۱۱ ماهه را به ۳۰,۸۴۴ میلیارد تومان رسانده است. فروش کل سال مالی قبل ۱۶,۱۶۱ و میانگین ماهیانه ۱۰ ماهه سال جاری ۲,۷۶۹ میلیارد تومان بوده است.

شرکت در این ماه ۱۴.۴ هزار دستگاه خودرو تولید داشته در حالی که میانگین تولید ماهانه سال گذشته ۲۶.۴ هزار دستگاه و ۱۰ ماهه ۲۸ هزار دستگاه بوده است. این خودروساز در بهمن ماه ۲۵.۴ هزار دستگاه خودرو فروخته در حالی که میانگین فروش ماهانه سال گذشته ۲۴.۸ هزار دستگاه و ۱۰ ماهه ۲۷ هزار دستگاه بوده است. شرکت در بهمن ماه به طور میانگین هر دستگاه خودرو را به قیمت ۱۲۴ میلیون تومان فروخته که میانگین این نرخ در سال گذشته ۵۴ میلیون تومان بوده و در ۱۱ ماهه ۱۰۴ میلیون تومان شده است.

رخدادهای بازار جهانی

تحلیل بازار جهانی پلی اتیلن

قیمت پلی اتیلن (PE) در کشورهای شورای همکاری خلیج (GCC) و شرق مدیترانه (East Med) در هفته جاری و پیش از اعلام قیمت در هفته آینده ثابت بود. هم خریداران و هم فروشندگان آخرین رویدادهای بین اوکراین و روسیه را از نزدیک دنبال می‌کنند تا تأثیرات آن بر قیمت‌های نفت خام و خوراک را بهتر درک کنند. قیمت پلی اتیلن در هند و پاکستان قبل از اعلام اکثریت قیمت‌ها در ماه مارس ثابت است. علیرغم معاملات محدود در طول هفته، ارزش بالای نفت خام و نشانه‌های بالادستی قوی باعث شده است که قیمت‌های پایین‌تر به طور کلی در دسترس نباشند. اما از طرفی افزایش شکاف با قیمت‌های چین ممکن است قیمت‌های پذیرش خریداران را کاهش دهد.قیمت‌های واردات پلی‌اتیلن آسیای جنوب شرقی نیز در فضای بلاتکلیفی گرفتار شده بود و برخی از خریداران و فروشندگان تصمیم گرفتند قبل از تصمیم‌گیری در مورد قیمت پلی‌اتیلن منتظر تحولات بیشتر در اوکراین باشند. اکثر تأمین کنندگان خاورمیانه پیشنهادات بالاتری را برای محموله‌های حمل و نقل در ماه مارس به دلیل قیمت‌های بالاتر نفت خام و مواد اولیه اعلام کرده‌اند اما خریداران در مقابل افزایش قیمت‌های بیشتر مقاومت دارند.

نفت

قیمت نفت که با توجه به پیشی گرفتن تقاضا از عرضه و نگرانی از حمله روسیه به اوکراین در هفته‌های اخیر روند صعودی داشت، در معاملات روز پنجشنبه با آغاز حمله، جهش قدرتمندی داشت و تا محدوده ۱۰۵ دلار افزایش پیدا کرد. پس از سخنرانی بایدن و تاکید بر عدم اعزام نیرو به اوکراین، قیمت نفت با توجه به انتظارات مبنی بر اینکه اوکراین در بازه چند روزه با توجه به قدرت نظامی روسیه سقوط خواهد کرد، تمام رشدش را پس گرفت و به قیمت‌های قبل از آغاز جنگ بازگشت. عدم وضع تحریم بر صادرات نفت روسیه نیز در بازگشت قیمت نفت تأثیر داشته است. ایالات متحده جهت جلوگیری از افزایش قیمت نفت، از تحریم صادرات نفت روسیه خودداری کرده است. روسیه در سال ۲۰۲۱، ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که سهم ۱۱ درصدی از تولید جهانی نفت را داراست. واردات نفت خام ایالات متحده در هفته‌ای که گذشت حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به ۶.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. در طول ۴ هفته گذشته، واردات نفت خام به طور متوسط ۶.۵ میلیون بشکه در روز بوده که ۱۴.۱ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. ذخایر نفت خام آمریکا ۴.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و به ۴۱۶ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۹ درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد.

نقشه بازار بورس

شاخص کل بورس مجدد حمایت ۱.۲۸۰ واحد را از دست داد

کد خبر 558440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.