۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۸
اوکراین، آیینه عبرت غربگرایان

اوکراین که به تحریک ناتو و وعده‌های پوشالی غرب، گام در مسیر عضویت در ناتو و تنش با روسیه گذاشت، با گذشت پنج روز از آغاز حمله نظامی در آستانه سقوط قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ در اوکراین به روز سوم رسید، بدون آن که نشانه‌هایی برای پایان آن باشد. برعکس همه نشانه‌ها حاکی از طولانی شدن آن است. روسیه فرمان حمله همه‌جانبه داده و گفته است «تا رسیدن به همه اهداف مورد نظر پوتین جنگ را ادامه می‌دهیم» و رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از تماس با رئیس‌جمهور فرانسه گفته که «سلاح‌ها و تجهیزات شرکای ما در راه است. ائتلاف ضد جنگ کار می‌کند»، ولی بیشتر از همه، سخنان ماکرون بوی یک جنگ همه‌گیر و طولانی می‌دهد: «جهان برای یک جنگ طولانی‌مدت آماده باشد».

به نظر می‌رسد غرب از فرسایشی‌شدن جنگ در هر نقطه از کره خاکی و حتی در قلب اروپا صرفه خود را می‌برد، خاصه این که چنین جنگی بین دو ملت روس‌تبار و شوروی‌مدار باشد که فرسایشی‌شدن آن از هر جهت روسیه را تضعیف اقتصادی و نظامی خواهد کرد و با ادامه جنگ و مرگ سربازان بیشتری از ارتش روسیه و کشته شدن اوکراینی‌ها، قدرت رهبری پوتین در میان روس‌ها نیز به اندازه مورد نظر غرب آسیب خواهد دید.

حتی اگر این نقشه از سوی آمریکا و اروپا پیش فکرشده نباشد، رفتار و گفتار فعلی آن‌ها نشان می‌دهد که روی فرسایشی‌شدن جنگی که خود در آن سربازی ندارند و می‌توانند سلاح‌های خود را در آنجا امتحان و با تحریم‌ها روس‌ها را تضعیف کنند، حساب باز کرده‌اند.

صفی از تانک‌های روسی به همراه ماشین‌های نفربر با حمایت جنگنده‌ها در آسمان تصویری از یک نبرد تمام‌عیار را در اوکراین نشان می‌دهد. اوکراین از نظر نظامی کشور چندان قدرتمندی نیست و برای بسیاری قابل پیش‌بینی است که احتمالاً عملیات ارتش روسیه برای تصرف و کنترل کامل کی‌یف خیلی زود به نتیجه خواهد رسید، اما در سومین روز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و برخی نشانه‌ها از احتمال طولانی‌ترین شدن نبردها حکایت دارد.

روز شنبه نیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در پاریس درباره زمان‌بر شدن جنگ در اوکراین برای روس‌ها خط و نشان کشید و گفت: جنگ اوکراین طول خواهد کشید جهان ما باید برای آن آماده شود. ماکرون در ادامه گفت: جنگ به اروپا بازگشته است. این جنگ ادامه خواهد داشت و همه بحران‌هایی که با آن همراه است، عواقب پایداری خواهد داشت.

این هشدار رئیس‌جمهور فرانسه درباره طولانی شدن جنگ در اوکراین همزمان با آن اعلام شده که طی سه روز گذشته تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای مختلف غربی و آمریکا علیه روسیه اعلام شده و رئیس‌جمهور فرانسه هم با اشاره به این تحریم‌ها گفته است که جنگ در اوکراین و تحریم‌های سنگین قدرت‌های غربی علیه روسیه عواقب طولانی‌مدت و جدی برای بخش کشاورزی فرانسه خواهد داشت. ماکرون درباره جنگ اوکراین افزود: این بحران ماندنی است، این جنگ ماندنی است.

غرب و آمریکا در برابر اوکراین به لفاظی بسنده کرده‌اند

حمید محمدی، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اتفاقات کنونی در عرصه روابط بین‌الملل باید گفت اوکراین مهره سوخته‌ای است که قربانی جنگ قدرت غرب به سرکردگی آمریکا و روسیه شده است.

وی با اشاره به اینکه نظریه واقع‌گرایی کلاسیک و آرمان‌گرایی دو نظریه قالب روابط بین‌الملل هستند، تصریح می‌کند: امروزه نظریه حاکم بر محیط بین‌الملل نظریه واقع‌گرایی است، در نظریه واقع گرایی دولت‌ها و نظام‌های سیاسی باید با خودیاری مجموعه خود را در وضعیت کنونی محیط بین‌الملل که فضای آنارشیک است با افزایش قدرت نظامی ماهیت و موجودیت خود را حفظ کنند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روسیه و آمریکا دارای توان هسته‌ای هستند، اظهار می‌کند: اگر بگوییم جنگ میان روسیه و اوکراین به جنگ جهانی تبدیل خواهد شد گزاف است. معتقدم آنچه مدنظر دولت و کنفدراسیون روسیه و شخص پوتین است تعهد اوکراین در برابر عدم پیوست به ناتو و کناره‌گیری ولادیمیر زلنسکی از قدرت است تا حکومتی هم‌تراز با کنفدراسیون و حکومت روسیه در اوکراین سر کار بیاید و آنچه مدنظر پوتین است رخ دهد، آن زمان جنگ به اتمام خواهد رسید.

وی اضافه می‌کند: علی‌رغم این که غرب و آمریکا قبل از وقوع جنگ از رئیس‌جمهور اوکراین پشتیبانی و حمایت می‌کردند اما در عرصه عمل فقط به لفاظی بسنده کردند؛ از این‌رو معتقدم بازنده اصلی در این بازی قدرت اوکراین و شخص زلنسکی و مردم اوکراین است.

محمدی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص که احتمال جنگ بین غرب وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنچه اکنون امانوئل مکرون بیان می‌کند لفاظی بیش نبوده و در حد خوراک رسانه‌ای است و عملاً نیروهای خود را درگیر با روسیه نمی‌کند. این احتمال وجود دارد که فرانسه نیروهای خود را به کشورهای عضو ناتو مانند رومانی و حوالی اوکراین بفرستد اما این تنها مانور نظامی خواهد بود و به این جنگ ورود نمی‌کند. در حال حاضر اروپا در این جنگ بحث حقوق بشر را رصد می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل یادآور می‌شود: شبی که پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کرد گفته بود هر کشوری خارج از منطقه بخواهد وارد این جنگ شود فضایی را به آن کشور نشان داده و جنگی را به آن تحمیل می‌کنیم که تاکنون در کره زمین سابقه نداشته است. اما به نظر می‌رسد با توجه به مسائل فعلی اروپا کشوهای غربی توان جنگ با روسیه را نخواهد داشت.

وی با اشاره به منافع استراتژیک آمریکا در جنگ میان روسیه و اوکراین می‌گوید: گروهی که نزدیک به یک سال قدرت را در آمریکا به دست گرفتند سه الی چهار مؤلفه را پیگیری می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های استراتژیک آمریکا در جنگ میان روسیه و اوکراین مباحث اقتصادی است، یادآور می‌شود: آمریکا یکی از قدرت‌ها و قطب‌های انرژی در دنیا است که با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین قصد داشت خط لوله‌نورد استریم ۲ ملغی شود و یا حداقل به تعویق بیفتد. اکنون شاهد هستیم این خط لوله که از روسیه به سمت آلمان و در کل اروپا پخش می‌شود، متوقف شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر جو بایدن در محیط داخلی ایالات متحده آمریکا بخشی از ابهت و مقبولیت خود را در بین مردم کشورش از دست داده است، از این‌رو با جهت دادن افکار عمومی کشور خود نسبت به اتفاقات اوکراین و روسیه می‌تواند محبوبیت از دست رفته خود را ارتقا ببخشد یا اینکه از کاهش محبوبیت خود جلوگیری کند.

کد خبر 558410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.