⁧‫اوکراین‬⁩، درس عبرت متحدان آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: عملیات نظامی روسیه به اوکراین، درس عبرتی برای هم‌پیمانان آمریکا است که متوجه شوند نباید در سختی‌ها متکی به آمریکا باشند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پیشنهاد مذاکره روسیه به اوکراین اظهار کرد: طی سال‌های گذشته اوکراین به عنوان محور ضدامنیتی برای روسیه تبدیل شده است و ناتو و آمریکا و کشورهای اروپایی از اوکراین برای آسیب رساندن به امنیت ملی روسیه استفاده کردند.

وی افزود: تلاش آمریکا و اروپا برای پیوست دادن اوکراین به ناتو و همچنین تلاش آمریکا برای احداث سامانه موشک‌های بالستیکی و هسته‌ای در اوکراین که در آینده امنیت روسیه را تهدید خواهد کرد، حساسیت رهبران کرملین را برانگیخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چندین مرتبه به رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به پیوستن به ناتو هشدار داده بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اوکراین مسیر تقابل با روسیه را طی کرد به همین دلیل پوتین چاره‌ای جز حمله به اوکراین نداشت، تصریح کرد: اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها از توان نظامی و هسته‌ای روسیه به شدت وحشت‌زده شده و اوکراین را تنها گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به بی‌طرفی ناتو نسبت به حمله روسیه به اوکراین خشمگین شده است و اکنون اشاره‌هایی از سوی رئیس‌جمهور اوکراین برای آغاز مذاکره و آتش‌بس به روسیه ارسال شده است.

هانی‌زاده یادآور شد: به نظر می‌رسد حمله روسیه به اوکراین آیینه عبرتی برای هم‌پیمانان آمریکا است که نباید در سختی‌ها متکی به آمریکا باشند؛ این موضوع نمونه‌ای از رفتار ناتو و آمریکا با اوکراین است که در برابر حمله روسیه به اوکراین سکوت اختیار کردند و تنها به اعمال تحریم‌ها علیه شخصیت‌ها و برخی مؤسسات و سازمان‌های روسیه اکتفا کردند و برای حمایت از اوکراین هیچ‌گونه اقدام عملی انجام ندادند.

وی تصریح کرد: کشورهای هم‌پیمان با آمریکا نباید نسبت به حمایت این کشور در هنگام سختی‌ها حساب باز کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: احتمال استعفای دولت اوکراین و پناهندگی رئیس‌جمهور این کشور به کشورهای اروپایی وجود دارد، همچنین احتمال دارد انتخاباتی بر اساس الگوهای روسیه در اوکراین صورت بگیرد و تغییر اساسی در شاکله (ساختار) سیاسی قدرت در این کشور به وجود بیاید. کابینه و رئیس‌جمهور آینده اوکراین طرفدار روسیه خواهد بود و پای آمریکا از اوکراین قطع خواهد شد و می‌تواند به نفع روسیه و آینده این کشور باشد.

وی افزود: رئیس‌جمهور اوکراین به این نتیجه رسیده است که بدون حمایت و پشتوانه نمی‌تواند با روسیه مقابله کند، بنابراین وضعیت داخلی اوکراین تغییر خواهد کرد و دولتی که تشکیل خواهد شد بر اساس تصمیمات و شطرنج سیاسی روسیه خواهد بود و نفوذ ناتو و آمریکا در آینده در اوکراین کاهش خواهد یافت.

کد خبر 558367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.