ارتش روسیه در خارکیف

در چهارمین روز درگیری‌ها در اوکراین،رسانه های محلی گزارش دادند بامداد امروز (یکشنبه ) ارتش روسیه وارد خارکیف شد و پس از آن آژیرهای خطر این شهر به صدا درآمدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

اوکراین از ساکنان کی‌یف خواست پناه بگیرند

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

ارتش روسیه در خارکیف

ستاد فرماندهی ارتش فرانسه: ۹۵۰۰ نظامی فرانسه به حالت آماده‌باش در می‌آیند

ستاد فرماندهی ارتش فرانسه اعلام کرده که به دنبال حمله روسیه به اوکراین ۹۵۰۰ سرباز فرانسوی به حالت آماده‌باش در می‌آیند. بر همین اساس قرار است ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در مأموریت‌های ناتو برای تقویت نیروهای این سازمان شرکت کنند.

همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین هر لحظه تنش‌ها تشدید می‌شود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرده که پوتین روز جمعه در انتظار به نتیجه رسیدن پیشنهاد مذاکره به مقامات اوکراین دستور توقف موقت جنگ را صادر کرد ولی پس از مخالفت کی‌یف با مذاکره، پیشروی‌ها ادامه یافت.

بسیاری از شهروندان اوکراینی و اتباع خارجی حاضر در این کشور، در تلاش برای خروج از اوکراین هستند. بسیاری از دولت‌ها هم تلاش می‌کنند تا اتباع خود را از راه‌های مطمئن از اوکراین خارج کنند.

ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره خسارات و تلفات ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین با انتشار یک تصویر گرافیک مدعی شده تا کنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی، ۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲ تانک ارتش روسیه منهدم شده‌اند. مطابق این ادعا همچنین ۳۵۰۰ نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و ۲۰۰ نظامی به اسارت گرفته شده‌اند.

لوفت‌هانزا به مدت یک هفته پروازها به روسیه را متوقف می‌کند

آلمان بامداد یکشنبه اعلام کرد در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین آماده بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه است.

در تحولی جداگانه، شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، لوفت‌هانزا اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به مقصد روسیه را در هفته پیش رو لغو کرده است.

توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانک‌های معین روسیه از سوئیفت

در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانک‌های معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

شنیده شدن صدای چند انفجار در نزدیکی کی‌یف

برخی منابع خبری از جمله الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق «اوبولون»، «بوچا» و «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف خبر می‌دهند.

اوکراین از ساکنان کی‌یف خواست پناه بگیرند

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند

برخی منابع خبری بین‌المللی مدعی شده‌اند اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند.

اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

ترامپ: پوتین باهوش است، غرب احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در «اورلاندو» ایالت فلوریدا درباره جدیدترین تحولات اوکراین تأکید کرد که عملکرد این مدت نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فردی باهوش است و در عوض رهبران کشورهای غربی که روسیه را با تحریم تهدید می‌کنند، احمق هستند.

ترامپ روز گذشته (شنبه) در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در اورلاندو درباره جدیدترین تحولات اوکراین بار دیگر با تأکید بر عملکرد ضعیف دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من تنها رئیس‌جمهور قرن ۲۱ هستم که روسیه در دوران ریاست‌جمهوری من به هیچ کشوری حمله نکرد…در دولت من به دلیل قوی بودن آمریکا، جهان یک مکان صلح‌آمیز بود. آمریکا کشوری باهوش بود، هم‌اکنون کشوری احمق است».

وی سپس ادامه داد: «البته که وی (ولادیمیر پوتین) فردی باهوش است اما کاری که ناتو می‌کند، خلاف هوشمندی را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که روسیه را تحریم می‌کنیم، پوتین می‌گوید من ۲۵ سال تحت تحریم بودم. مسئله این نیست که پوتین باهوش است که البته فردی باهوش است، مسئله این است که رهبران ما احمق هستند».

پکن: آمریکا مسئول وضعیت فعلی در اوکراین است

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، ایالات متحده را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: «ایالات متحد باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد».

نشست گروه هفت درباره اوضاع اوکراین امروز برگزار می‌شود

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G۷) امروز ۲۷ فوریه (هشتم اسفند ماه) در خصوص اوضاع اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه نشست برگزار خواهند کرد.

اوکراین: نیروهای روسیه وارد «خارکیف» شدند

مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف خبر داد.

روسیه: خرسون و بردیانسک تحت محاصره است

خبرگزاری رویترز گزارش کرد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که نیروهایش شهر خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کرده‌اند و کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیکا در جنوب اوکراین را به دست گرفته‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است ارتش روسیه تاکنون ۹۷۵ تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

ارتش روسیه در خارکیف

تسلیم شدن هنگ موشک پدافند ارتش اوکراین در خارکیف

سرهنگ «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفت که هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین مجهز به سامانه‌های موشکی «باک ام ۱» روز شنبه در منطقه خارکیف سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند».

وی در این خصوص گفت: «در منطقه خارکیف، هنگ سیصد و دوم موشک پدافند نیروهای مسلح اوکراین، مجهز به سامانه‌های دفاع هوایی باک ام -۱ به صورت داوطلبانه سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند».

چین با تحریم غرب علیه روسیه مخالفت کرد

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان با موضوع تحولات جاری اوکراین با «تحریم‌های یکجانبه» علیه روسیه مخالفت کرد.

اطلاعیه وزارت دفاع روسیه از عملیات روز چهارم مسکو در اوکراین‌

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو موشک تاکتیکی توچکا، ۲۲۳ تانک هشت هواپیما، ۳۱ پدافند هوایی اس -۳۰۰ نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کرده‌اند.

سفر هیأت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: «مطابق با توافقات حاصله، یک هیأت روس متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر ادارات از جمله دفتر ریاست‌جمهوری برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شدند. ما آماده شروع این مذاکرات در گومل هستیم».

آخرین اوضاع در «خارکیف»

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از حضور نیروهای روسیه در شهر خارکیف حکایت دارد.

برخی کاربران نیز با انتشار ویدئویی از یک خودرو نظامی منهدم‌شده روسیه، می‌گویند درگیری در شهر جریان دارد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین در خارکیف، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند.

مهلت روسیه به اوکراین برای ورود به میز مذاکرات

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش کرد که رئیس هیات مذاکره کننده روسیه که امروز برای گفت‌وگو با اوکراین وارد «بلاروس» شده‌اند گفت: تا ساعت ۱۵:۰۰ منتظر پاسخ طرف اوکراینی خواهیم بود».

سرنگونی جنگنده‌های اوکراین

شبکه متعلق به وزارت دفاع روسیه تصاویری از جنگنده‌های «میگ -۲۹» منهدم‌شده ارتش اوکراین در فرودگاه نظامی «ایوانو-فرانکیفسک» را منتشر کرد.

کرملین: عملیات نظامی در جریان مذاکرات با اوکراین متوقف نمی‌شود

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تصریح کرد که به اوکراین هشدار داده‌اند که در جریان مذاکرات اوکراین و روسیه، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین متوقف نخواهد شد.

وی در ارتباط با امتناع اوکراین از مذاکره با روسیه در بلاروس گفت: «این طرف اوکراینی بود که شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرد».

زلنسکی: بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات با روسیه باشد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به بلاروسی‌ها اعلام کرد که خواهان صلح و مذاکره با روسیه است و آرزو کرد که کشورش دوباره امن شود.

زلنسکی گفته شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.

وی در این خصوص گفت که از پیشنهاد آغاز مذاکرات در بلاروس آگاه است و ادامه داد که اگر بلاروس یک طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد، کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین ادامه داد که اوکراین در حال تشکیل یک سپاه خارجی از داوطلبان کشورهای خارجی است و گفت: «شواهد کلیدی از حمایت شما از کشور ما وجود دارد».

زلنسکی همچنین در خصوص مکان احتمالی مذاکرات با نمایندگان روسیه گفت: ما می‌توانیم با مسکو در هر شهر دیگری مانند بوداپست، ورشو یا استانبول مذاکره کنیم.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با متهم کردن ارتش روسیه تصریح کرد: «نیروهای اشغالگر در حال حمله به مناطق غیرنظامی هستند که در آنجا هیچ‌گونه زیرساخت نظامی وجود ندارد».

وی ابراز امیدواری کرد که بلاروس مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند و گفت: «امیدواریم که بلاروس همان کشور امنی که می‌شناسیم باشد و مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند».

رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص وضعیت کنونی کشورش گفت: «هیچ جایی در اوکراین وجود ندارد که نیروهای اشغالگر، آن را به عنوان هدف مدنظر قرار نداده باشند و در حال نبرد با همه هستند».

وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «جنایت روس‌ها علیه مردم اوکراین "نسل‌کشی" است. جهان باید حق وتوی روسیه را بگیرد».

زلنسکی در پایان گفت: «آن‌چه ساکنان واسیلکوف، کی‌یف، سیبرنیهف، سومی، خارکیف و سایر شهرها با آن روبرو هستند، شبیه به جنگ جهانی دوم است».

بلاروس از احتمال آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد

«الکساندر لوکاشنکو» در واکنش به مداخله در اوکراین و حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور اروپایی تصریح کرد: ما در اوکراین سرباز و سلاح نداریم و شهروندان ما در اوکراین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این ممکن است ما را مجبور به انجام یک عملیات ویژه کند.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه تصریح کرد: از اوکراین می‌خواهم به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و با شرایط روسیه موافقت کند.:

لوکاشنکو همچنین درباره آمار اوکراین از تلفات نظامیان روس گفت: «اطلاعاتی که اوکراین درباره انبوهی از اجساد سربازان روسی تبلیغ می‌کند نادرست است».

رئیس‌جمهور بلاروس از کی‌یف دعوت کرد در صورتی که می‌خواهد موجودیت خود را به عنوان یک کشور حفظ کند، با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

وزارت دفاع روسیه: اوکراین از مهمات فسفری استفاده می‌کند

وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین را به استفاده از مهمات ممنوعه در اطراف شهر کی‌یف متهم کرد.

اوکراین مذاکره با روسیه را تأیید کرد

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته مذاکره با روسیه «بدون هیچ پیش‌شرطی» و در منطقه مرزی میان این کشور و بلاروس برگزار می‌شود.

کد خبر 558318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.