۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
کاشان، در پیچ‌ و خم هوشمندی

هوشمندسازی در افزایش توان مدیریت شهری کارآمدتر بسیار موثر است و خدمات شهری نیز با کیفیت بهتری به شهروندان ارائه و شفافیت و عدالت‌محوری نیز در راستای دستیابی به شهری هوشمند محقق خواهد شد و از بروز بسیاری فسادها در مدیریت شهری نیز پیشگیری می‌شود و باید اقدامات لازم در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز که هر چه بیشتر به سمت ماشینی شدن قدم می‌گذاریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد، در شهرهای سنتی، بخش عمده‌ای از وقت شهروندان صرف انجام فعالیت‌های تکراری و غیرمفید می‌شود، همچنین کاغذ بازی‌های پیشین نیز دیگر نمی‌تواند روشی مناسبی در جهت رسیدگی به امور اداری شهروندان باشد، از این‌رو ارگان‌ها و سازمان‌های مهم مانند شهرداری که به نوعی قلب تپنده شهر محسوب می‌شود باید دست از روش‌های پیشین بردارد و وارد دنیای الکترونیک شود؛ دنیایی که در آن فعالیت‌ها بسیار سریع‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود و نیازی به تراکم جمعیت در دنیای فیزیکی نیست.، باید برای کاهش ترافیک شهری، هزینه‌های انجام کار، برخوردها و ناراحتی‌های روانی، فساد اداری و ده‌ها مشکلی که هر روزه در ادارات و سازمان‌های بزرگ با آن روبه‌رو هستیم چاره‌ای اندیشید و بهترین راه حل، ایجاد سازمان‌های الکترونیکی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی شهر است که باعث صرفه‌جویی در انرژی، وقت و توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهری به تمام شهروندان می‌شود.

لزوم توجه مدیریت شهری به هوشمندسازی و خدمات الکترونیک در شهر

مهدی نادعلی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان خدمات شهری را یکی از مطالبات به حق شهروندان می‌داند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: زمان آن رسیده است که کارهای سنتی کنار گذاشته شود و خدمات نوین و جدید به عموم شهروندان ارائه شود.

وی با بیان این‌که زمان برای مردم بسیار اهمیت دارد، می‌افزاید: لازم است برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان تلاشی مضاعف داشته باشیم، لذا باید بررسی شود که برای ارائه کدام خدمات شهری می‌توان در راستای هوشمندسازی و خدمات الکترونیک گام برداشت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان با بیان این‌که اولویت‌ها باید مشخص شود، می‌گوید: لازم است در زمینه خدمات شهری بودجه مناسب پیش‌بینی شود و با انجام بررسی‌های کافی به برنامه‌ای یکپارچه در زمینه ارائه بهترین خدمات شهری دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه هوشمندسازی بسیار عقب هستیم، اظهار می‌کند: شعار دوره ششم شورای اسلامی شهر کاشان هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیک است و لازم است در این زمینه تمام تلاش مسئولان به کار گرفته شود.

نادعلی در خصوص لزوم پرداختن به شفاف‌سازی، می‌افزاید: تلاش‌های فراوانی در راستای ایجاد شفافیت اداری شده است، اما در این خصوص آن طور که باید اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده است و انتظار می‌رود به طور مثال میدان میوه و تره‌بار هوشمندسازی یا سازمان آرامستان‌های شهرداری کاشان به‌روز شود.

وی با بیان این‌که گاهی دفاتر املاک کاشان اطلاعات نادرست به شهروندان می‌دهند، اضافه می‌کند: گاهی اوقات نظارت کافی بر دفاتر املاک وجود ندارد و اقدامات نادرستی در این دفاتر صورت می‌گیرد، بنابراین لازم است این دفاتر نیز تحت نظارت شهرداری کاشان قرار گیرد؛ همان‌طور که با نظام مهندسی تعامل انجام شد می‌توان دفاتر املاک کاشان را نیز موظف کنیم تا مجوزهای لازم را از شهرداری دریافت کنند و در این راستا هوشمندسازی خدمات شهری از بروز بسیاری تخلفات شهری پیشگیری می‌کند.

با الگوی شهر هوشمند در کاشان فاصله داریم

جواد حاج‌قدیری، عضو شورای اسلامی شهر کاشان با بیان این‌که در شرایط فعلی بسیار عقب هستیم و از الگوی‌های شهر هوشمند فاصله داریم، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهرداری کاشان از بسیاری شهرداری‌ها عقب است و همیشه از نبود زیرساخت‌ها و اعتبارات ابراز نارضایتی شده است، گاهی برای یک مجوز حفاری بروکراسی اداری پیچیده‌ای وجود دارد.

وی با بیان این‌که برخی خدمات الکترونیکی نیز هنوز در شهرداری کاشان به صورت دستی انجام می‌شود، می‌افزاید: گاهی این ترس را داریم که شاید اطلاعات موجود در شهرداری و مدیریت شهری از بین برود، پشتیبان‌گیری در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با هوشمندسازی شهر می‌توان به امنیت خاطر دست یافت که اطلاعات شهری محفوظ می‌ماند.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی و برپایی جلسات ویژه ادارات و مدارس و ایجاد فایل‌های آموزشی و گسترش آن در سطح شهر بسیار مهم است، تاکید کرد: همه جا شعار دولت الکترونیک سر می‌دهیم اما آن‌طور که باید اقدامات لازم در این راستا انجام نمی‌شود، همچنین کرونا با تمام معضلاتی که ایجاد کرد یک خوبی داشت و آن نیز ایجاد پل ارتباطی بین شهروندان با فضای مجازی بود.

وی با بیان این‌که برخی ادارات مجبور شدند سیستم خود را ارتقا دهند، می‌گوید: گاهی افرادی هستند که برای پرداخت قبوض خدمات به بانک یا پست بانک مراجعه می‌کنند و نیاز است که آموزش‌های لازم در خصوص هوشمندسازی شهر و خدمات الکترونیک به شهروندان داده شود و لازم است در این زمینه از افراد نخبه استفاده شود.

حاج‌قدیری با بیان این‌که شهرداری باید رفتاری پدرانه داشته باشد، تصریح می‌کند: لازم است برای توسعه هزینه شود و باید این باور در میان مدیران وجود داشته باشد که در عصر دیجیتال هستیم و برای دستیابی به شهری هوشمند باید تلاش کنیم. زمانی که حرف از پول و اعتبار می‌شود کار به تعویق می‌افتد و باید مجموعه‌ای ایجاد کرد که اطلاعات ارگان‌های خدماتی در آن مجموعه گردآوری شود و مدیران شهری نباید از تلاش در این مسیر فروگذار کنند.

وی با بیان این‌که در شهری که خدمات الکترونیک ارائه نمی‌شود به شهروندان خسارت وارد خواهد شد، تاکید می‌کند: نبود خدمات الکترونیک موجب تحمیل هزینه‌های چند برابری به شهروندان می‌شود و باید کارگروه‌های مختلف تشکیل شود تا اقدامات لازم برای رسیدن به الگوی شهر هوشمند انجام شود.

ضرورت هوشمندسازی برای اداره شهر چیست؟

حسین باغشیخی، عضو شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص ضرورت هوشمندسازی مدیریت شهری برای اداره شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در کارگاه ویژه هوشمندسازی در تهران بر یکپارچگی تاکید بسیار زیادی شد که با ایجاد زیرساخت‌های هوشمندسازی در شهر می‌توان به اداره یکپارچه شهر نیز دست یافت.

وی با بیان اینکه بهترین نقشه راه نیز بدون یکپارچگی ذاتاً ابتر است، می‌افزاید: احساس می‌شود برای دستیابی به یکپارچگی باید تحقیق و توسعه گسترده‌ای انجام شود و همین که تعاملات ارتباطی به یک تعریف واحد نرسیده به این معنی است که هنوز با آرمان‌های آن فاصله زیادی داریم.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان با بیان این‌که شفاف‌سازی و رسیدن به رفتار الکترونیک از جمله شعارهای مدیریت شهری بوده است، تاکید می‌کند: امنیت راهبردی و نبود تمرکز جغرافیایی خدمات از جمله اهداف مدیریت شهری است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد برخی معیارها را فراموش کردیم و از این‌که آموزش شهروندی در بودجه پیشنهادی از سوی شهرداری ۲۰۰ میلیون تومان برای یک سال در نظر گرفته شده است جای تأمل دارد.

وی با بیان این‌که تعاملی در راستای ایجاد شهر هوشمند وجود ندارد، می‌گوید: برخی شهرها در زمینه هوشمندسازی پیش‌گام هستند، این در حالی است که شهر کاشان هنوز بعد از پنج سال در ابتدای راه قرار دارد و از این‌رو باید این موضوع در اولویت قرار گیرد.

باغشیخی با بیان این‌که باید بسترسازی لازم برای هوشمندسازی شهر در بودجه ۱۴۰۱ انجام شود، خاطرنشان می‌کند: نگاه شایسته‌ای به هوشمندسازی در بودجه سال آینده انجام نشده است و از این‌رو لازم است تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود و در غیر این صورت همچنان با رسیدن به شهر هوشمند فاصله خواهیم داشت.

کد خبر 558235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.